Tona håret med kaffe och/eller te
Jag har hört att man kan tona håret med kaffe och/eller te, är det nån här som testat? Hur blev resultatet? Vad hade ni för recept?
l'm back
Jag frågade samma sak för ett tag sedan, men eftersom ingen verkade ha provat själv, så har jag experimenterat lite själv. Jag har mellanbrunt till mörkblont hår, och min drömfärg är mörkbrunt med röda toner. Har hittat lite info på engelska sidor. Hittills fyra olika försök:
1. Brygga väldigt starkt te (fem påsar i en kopp), som jag sedan hällde genom håret. På med badmössa sen lät jag det sitta i ungefär två-tre timmar innan jag sköljde ur det. Ingen skillnad alls.
2. Starkt te som jag hade i håret som Efterskölj, jag tvättade alltså inte ur det. Håret luktade väldigt gott, men tyvärr ingen skillnad på färgen.
3. Samma metod som andra försöket, fast med starkt kaffe. Ingen skillnad. Kaffelukten höll i sig i fyrtioåtta timmar (tur att det luktar gott)
4. Bryggde starkt te, med skillnaden att jag tog ur tet ur påsen. Sedan blandade jag te (både vätska och blad) med lite honung samt köpt inpackning. Detta smetade jag in i håret, och sedan på med badmössa och handduk över. Lät sitta i över natten och sköljde ur på morgonen. Här fick jag äntligen resultat! Har tyvärr inga bilder, men färgen blev klart mörkare. Mamma reagerade till och med när hon såg det när det torkade, så det var inte bara min fantasi.
Jag kommer göra om te-inpackningen (provar kanske med kaffe också) nästa helg och eventuellt några gånger till. Det är alltså svart te jag har använt, det ska ge mörkbrun eller svart färg. Rött te ska ge en svag röd färg. Nypon- samt hibiskus-te ska ge en starkare röd färg, så det tänker jag också prova med. Redan innan jag provade så räknade jag med att det skulle ta ett tag innan man fick någon egentlig effekt. Risken är att jag missfärgar badkaret innan jag är klar, haha (;
//Jessie
Spännande, jag tror jag läst nånstans att man kunde använda te + nässlor i en gjutjärnspanna, det ska jag nog testa till våren (efter att jag letat reda på var jag läste det). Jag kan nog inte köra med det du testade då jag kör WO (water only = tvättar med bara vatten) så jag skulle nog inte få ur inpackningen, men skriv gärna om dina andra test när du gör dom, kanske hittar jag nått att ersätta inpackningen med.
Själv har jag inget påste, men te har jag så att det blir över 😃
l'm back
Ja, nässlor/avkok på nässlor tänkte jag prova senare i sommar. Det ska ge en rödbrun färg, men jag är lite skeptiskt (avkoket blir ju trots allt grönt).
Inpackningen blandade jag mest i för att det blev så krångligt att få bara te och vatten i håret annars. Men det går ju såklart utan inpackningen också, det tar bara lite längre tid att få in det ordentligt i håret. Annars borde det gå att ta ett ägg, eller Olja? Om du får ur det med bara vatten alltså.
Jag håller ju på med BM, men har planer att prova på lite WO i sommar. Men jag kommer nog fortsätta att tvätta med Balsam då och då ändå.
Själv dricker jag inte te, jag tycker det är för blaskigt. Men jag tänkte också prova att köpa löste. Har hört att det är starkare smak på det, så det kanske kan vara drickbart också, haha. Dessutom om det är starkare smak så borde det bli starkare färg också. Jag måste vara hitta någon affär här som säljer löste först (:
//Jessie
#3 Problemet blir väl att Olja och vatten (te) skiktar sig, men man kanske skulle kunna stå över ett tvättfat så man kan använda samma te och hälla det över håret flera gånger.
Det finns massor av teer som har starkare smak, kanske ska du testa en mörk oolong eller ett Assam te. Assam skulle nog ge mest färg också, särskilt Assan CTC.
#4 Man ska väl blanda i te i Henna eller har jag fel? Jag skulle nog inte våga däremot, jag skulle inte våga att färga helt enkelt.
l'm back
#4 Jag har sett recept där dom har Henna i te, och sedan har i håret, så det borde helt klart fungera. Vet dock inte vart jag läste det (jag är inte intresserad av Henna så jag lade det inte på minnet)
#5 Tänkte visst lite kort där, säger sig själv att Olja och vatten kanske inte är det bästa. Men jag har sett att man kan ha yoghurt i inpackningar, det kanske man kan blanda med te?
Tack, ska kika efter dom två då. Jag antar att det är tesorter/blandningar..? Är det något speciellt märke man ska satsa på om man vill ha bättre/starkare te? Jag har provat flera olika sorter, både på påse och löst, men tycker inte det smakar speciellt mycket oavsett. Iste är däremot gott, upplever att det smakar mer.
//Jessie
#7 Jag får kolla upp det där med yoghurt.
oolong är en tesort som är som ett mellanting mellan grönt och svart te (tillverkningsmässigt men även på ett sätt smakmässigt) men mörka oolongteer är ganska starka i smaken med toner av kaffe.
Assam är en region i Indien där det odlas mycket te (mest i hela Indien) och pga vädret där så är teet väldigt starkt.
Båda är vanligtvis osmaksatta och oblandade men det finns smaksatta teer som har tex Assam som bas.
Det är lösteer vanligtvis men kanske finns det några slags tepåsar som har dom i sig.
l'm back
#8 Okej, tack! Skrev upp det på mobilen så får jag kika nästa gång jag är på affären.
//Jessie
#5: Jag har alltid funnit det enklast att hälla vätskan i en lagom stor, lagom låg balja och sedan lägga mig på rygg med nacken över kanten och bakhuvudet vilande mot baljans botten. Så kan man ligga där och läsa medan det verkar i håret.
Tror jag ska prova med nässlor till sommaren - inte för att jag har ont av mina silverstänk, men det vore kul att se om det faktiskt fungerar, det där som man "alltid hört".
#10 Då borde mitt tvättfat funka, tänk om man faktiskt skulle kunna få ens solblekta toppar att inte s lika solblekta ut 🙂
l'm back
Gjorde andra teinpackningen igår kväll. För mitt hår är det en väldigt tunn gräns mellan återfuktat och jättefett, så jag vågade inte blanda i någon hårinpackning eller Olja denna gång. Fick ta hjälp av en kam för att få teet jämnt i håret, men det gick. Och färgen ser ut att vara jämn, jag har inga mörkare/ljusare partier vad jag kan se i alla fall.
Och håret blev några nyanser mörkare denna gång också. Dock känns håret lite knepigt. Inte fett direkt, men något åt det hållet. Nästan som när man fått build-up av Silikoner, men det borde ju inte finnas något i te som kan orsaka det? Men håret ser ut som vanligt i alla fall.
Köpte även nypon och hibiskuste. Röd färg brukar ju i andra sammanhang färga av sig mer, så jag tänkte prova att ha det som Efterskölj en gång först. Om det inte fungerar får jag göra inpackning med det också. Jag vill ju bara få bort dom "råttfärgade" tonerna och få lite varmare färg, så det får ju inte bli för rött.
(Var tvungen att smaka det också, och som iste var det faktiskt hyfsat gott)
//Jessie
#12 Var det ett smaksatt te kanske? Smaksatta teer är smaksatta med aromer tex i vissa fall eteriska oljor, så det kanske är det som gör att det ser "fettigt" ut.
Sen ska ju vissa örtteer i alla fall vara återfuktande tex kattmynta.
l'm back
#12 Ja, det var smaksatt. Tänkte inte på det. Valde det mest för att det luktade så gott, men jag får kanske välja ett icke-smaksatt nästa gång (:
//Jessie
#14 Testa det 🙂
l'm back
Jag tycker att väldigt många te i mataffären har bergamottolja i sig, så säkert bäst att kolla på förpackningen innan man har det i håret.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus