Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 6362 ggr
RosaMoln
0

Spara ut naturliga hårfärgen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kortfattat så ville min mamma gärna se vilken hårfärg jag har egentligen ( började färga när jag var 10 år, är 21 idag) så sen i oktober har jag inte färgat mitt hår alls :) Vi gjorde en deal om att ifall jag klarar minst ett år utan färg så får jag en klipptid hos valfri frisör. Vanligtvis byter jag hårfärg minst två gånger om året och det kliar i fingrarna efter att få färga igen så lite inspiration hade inte suttit fel ^^, Så till min fråga, har någon här inne gjort samma resa och vill dela med sig av erfarenheter, metoder, hur lång tid det tog för just ert hår att få tillbaka sin naturliga färg? :D Slänger med en bild på min utväxt från idag :)

RosaMoln
0

Och så hamnade bilden åt fel håll.. Jaja :P

Mixxy
3

Jag slutade att färga håret i maj 2013 och nu har jag bara några bleka toppar kvar här och där. Jag har hår till axlarna ungefär :) Jag har under hela den här tiden tvättat enligt Balsammetoden och även klippt mig med jämna mellanrum för att få bort mer och mer av min utväxt :)

RosaMoln
0

Härligt! Ja det tar ju ett tag att få tillbaka sin naturliga, jag borde klippa mig oftare för att få bort allt slitet egentligen.. Frisören jag var hos i höstas blev nästan lite ledsen över att mitt hår vart så förstört som det var så mitt hår behöver verkligen en boost och slippa allt onödigt slitage :)

Afturelding
2

Jag slutade färga håret 2010 (utom mina gröna slingor som jag haft i strax över ett år nu), och lade då i en färg som var förhållandevis nära min egen färg. Antagligen är en del kvar i topparna fortfarande, eftersom att jag sparat ut 50 cm sen dess. Men det är inget som syns.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

RosaMoln
0

#4 Oj så långt :D Mitt blir aldrig längre än typ armhålan oavsett vad jag gör :( I solen syns det väldigt tydligt att jag har 2-3 cm med utväxt då jag hade knall orange innan frisören la i en ljus brun och den träder fram genom ganska mycket :) Men ska bli spännande att se hur jag ser ut i naturliga färgen sen när jag kommit en bit på vägen :)

Afturelding
0

#5 Ja, det var två projekt som gick ihop. Hade jag inte bestämt mig för att spara ut det så hade jag antagligen fortfarande färgat 🙂Men jag hade inte kunnat få hår till nedanför höften (c.a 110 cm) om jag fortsatt färga i samma takt.

Du får uppdatera med bild när du kommit en bit!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

RosaMoln
1

#6 Har jag tur kanske mitt också blir längre när jag slutar färga det, vi får se vad som händer. Sämre kan det ju inte bli iallafall :D Absolut! Slänger säkert upp någon bild i sommar och sen en när det gått ett år :)

askan
1

Jag färgade senast 7 april 2013. Jag hade håret lite längre än till axlarna och färgade det kopparrött, men min naturliga färg är askblond. Jag ville också spara ut håret så klippa det var inget alternativ, mer än att toppa det ibland. Efter 15 månader gick utväxten ungefär ner till öronen, längderna var rätt urtvättade men fortfarande röda. Då hade jag blekning i längderna för att bleka bort det röda. Nu har det snart gått 24 månader sedan sista färgningen. Eftersom det har varit vinter har håret vuxit ut ganska mörkt, och topparna är liksom lite gulblekta. Jag har trimmat bort en del av blekningen men det är nog en hel del kvar, men man kan inte se var det ofärgade håret börjar. Det blekta håret slits lättare men annars är jag nöjd. Dock tar det nog ett par år till innan all blekning är bortklippt.😊

mikkan01
0

Jag försökte spara ut min naturliga hårfärg i ca 2 år, blev dock galen på utväxten till slut (försökte färga i samma nyans innan jag slutade med färgning helt men färgen ljusaste upp med tiden) så jag började bleka i slingor igen. Saknade det ljusare och föredrar färgen jag har nu mer än min naturliga men det var galet skönt att slippa färga håret jämt :-)

~mikkan

Katten med hatten
0

det är ju också bar för ditt hår att ta en paus tycker du ska köra på Balsammetoden om du inte redan gör det och skippa värme

RosaMoln
0

#8 Ja det tar ju din tid ^^, För tre år sen hade jag bara en cm i nacken för att jag tröttnade på håret men nu är det långt igen :P Jag ska nog försöka klippa mig iallafall en gång i halvåret gör att få bort de värsta topparna :) Härligt att du snart nått ditt mål! :D

RosaMoln
0

#9 Jag trivs också i ljust hår, verkar dock vara ganska ljus om man kikar på den lilla utväxten jag har ^^, Jag hoppas att solen hjälper mig att förbise utväxten lite i sommar . Annars får det bli mycket inbakade flätor :D

RosaMoln
0

#10 Värme och styling använder jag kanske en gång om året :) Måste dock sluta kamma igenom håret när det är blött… Haha :P Har inte provat BM innan men känner mig inte riktigt manad till att göra det heller, även om den verkat funka för många :) Min hårbotten är jätteknepig så fort jag byter produkter :)

Agda
1

När jag skulle låta min hårfärg växa ut så hade jag innan haft rosa. Klippte mig sedan kort när min riktiga färg hade växt ut 2-3 cm, först klippte jag så att topparna var rosa och lite senare så klippte jag bort de rosa topparna. Detta var för 6 år sedan, har faktiskt inte färgat håret sedan dess. När jag hade fått axellångt hår så insåg jag att jag var riktigt nöjd med min naturliga färg.

Det har dock kliat i fingrarna till och från sedan dess att färga, men jag orkar inte låta min naturliga färg växa ut igen och det är den färgen jag är mest nöjd med på mitt hår (och inte heller vill jag klippa mig kort som sist) så därför har det varit ett lätt val att inte färga😉

RosaMoln
0

#14 Kul! Oftast passar man ju bäst i egna färgen :D Klippte av mitt hår för 4 år sen tror jag, eller om de va 3 år sen och hoppas på att slippa klippa av mig det igen xD

IceTee
1

Tanken har slagit mig, men att låta riiiiiikigt blont hår växa ut när man har mörkt lila känns inte som en trevlig idé faktiskt…

Medarbetare på Skor iFokus

RosaMoln
0

#16 haha nej det förstås! Jag färgade till en ton som ligger hyfsat nära först :P

[pusselbit]
0

#16. Hade mörkbrunt och är också riktigt blond naturligt. Hade inget annat  val än att stå mitt kast och bleka upp hela håret ordentligt innan jag kunde låta det växa ut naturligt. Utväxten blir ju katastrof annars!😐Både slitsamt och kostsamt blev det, men men.. Lika bra att ta itu med det på direkten istället för att gå och vänta tyckte jag : )

[134643]
1

Jag är typ på samma resa som dig! Har dock inte riktigt bestämt mig, så det kan hända att jag bleker ner det och färgar om det om ett tag. Jag har i alla fall turkost hår, och sista färgningen ägde rum i augusti :3 Jag kan slänga med en bild på hur det ser ut idag, håret är dock mer grönt i verkligheten :) Der kliar verkligen i fingrarna haha, men känns som om mitt hår förtjänar att bli omhändertaget ett tag innan det får stå ut med blekningar igen :3

RosaMoln
0

#19 vad duktig du är som hållit upp sen augusti :D Ja det sliter ju en del med alla blekningar som krävs mellan "extremfärger", jag hade rosa innan lite fram och tillbaka mellan andra Färger men mitt hår såg mest ut som svinto sist jag blekte så då kände jag också att nu kanske jag får ge mig xD

iidae
0

Mitt hår hår idag 12 april! Har axellång page :) ska spara ut min naturliga hårfärg igen! Gjorde senast 2006 omedvetet, hade svart hår med gula slingor och ja vet faktiskt inte varför ja inte färgade det nånting, lät det bah vara :)

RosaMoln
0

Härligt #21, när färgade du senast denna gången? ^^,

iidae
0

#22 - inte säker på datumet! Men det va kring löning i februari!:) Men har gått från svart, så efter blekningen i februari har ja endast färgat/blekt längderna för ta bort det gula/orange och undvikit att utväxten :)

RosaMoln
0

#23 Oj, då växer ditt hår rätt fort ändå ju :D

iidae
1

#24 - efter nån vecka hade ja redan 1-2 mm utväxt :)