Kliande hårbotten
Jag har haft klåda i hårbotten så länge nu. Det finns dagar som är bättre än andra och jag dör ju inte, men det ska ju inte behöva va så? Löss vet jag att det inte är. Jag får dock rätt stora mjällflagor, ibland lite fett vitt bös om man skulle dra med nageln.
Vet inte va jag ska göra. Använder skonsamt Balsam och shampoo.
Har köpt Weleda Tonic Water med rosmarin som ska vara bra för torr och irriterad hårbotten, kan säkert vara bra men har ni några bra tips på hur man kommer åt hårbotten bra? Det är ju inte som ett Balsam att massera in, utan väldigt tunt som vatten, det känns som när man masserar in att det bara kommer på hårstråna.
Balsammetoden! Hade lika hårbotten innan, kunde klia upp stora sår. Nu kliar den i princip aldrig (och när den gör det beror det på att jag tvättat för sällan/ofta).
//Jessie
Började med Balsammetoden för två år sedan, det var typ då det börja, men jag kanske gjorde fel ^__^
Beskriv ditt problem för personalen på apoteket så borde de kunna hjälpa dig. jag tycker att man får bra hjälp där. Det är ju inte säkert att du lider av just torr hårbotten och då borde de kunna hitta rätt botemedel åt dig.
Jag köpte sådan här https://www.apoteket.se/produkt/aco-aterfuktande-harbottengel-special-care-120-ml-248275/ mot torr hårbotten, det funkade; flaskan har en praktisk pip som man kommer åt hårbottnen med.
Kör en sockerskrubb när du tvättar håret nästa gång, det har fungerat för mig iaf :)
Eller så kollar du vad seboroiskt mjällexem är för något och köper behandling emot det helt enkelt.
Jag skulle råda dig att gå och prata med din frisör (om du ofta går till en salong) annars gå till en i alla fall och hör med frisören vad den säger.
Stina
Jag har testat hårbottengel och shampo som ska vara för torr hårbotten från apoteket, men tyckte det bara blev värre. Nu har jag istället börjat med Balsammetoden igen och smörjer in där jag är torr i hårbotten med kokosolja några timmar innan jag tvättar håret.