Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1050 ggr
[Jessica-B]
0

Hålla hårinpackningen varm

Hej! ( Surfar via mobilen och lyckas inte komma åt artiklarna, så skäll inte på mig om svaret finns i artikelform ;) ) Jag funderar lite kring det här med att hålla håret varmt när man gör hårinpackning. Jag äger ingen torktumlare så jag brukar mikra en handduk (under uppsikt) tills den är riktigt varm och go som en nytorktumlad handduk. Problemet är bara att värmen hinner springa iväg successivt under ca 3 minuters tid. Sen är handduken sval igen. Läste om en annan variant där handduken doppas i hett vatten och vrids ur. Testade detta men den handduken höll knappt värmen i 3 minuter heller. Och att återvärma handduken både i torrt och vått tillstånd med en hårfläkt har heller inte fungerat. Så tänkte jag.. aluminiumfolie. Det håller ju värmen. Testade att slå in det över handduken, och det höll värmen inkapslad i några minuter lägre faktiskt - men då får man dra ner persiennerna och stå ut med att se ut som en galning ett tag. 😂 Är jag helt ute och cyklar om jag undrar om det finns nån typ av badmösseliknande grej som är gjord i nått material som har nån isolerande effekt, som håller inne värmen? Då skulle man ju bara behöva värma handduken 1 eller 2 ggr under hela inpackningstiden!

VildaVittra
0

Det fanns "badmössehårtorkar" på 50-talet där varmluften leddes från maskinen till mössan via en slang, jag ärvde en sådan men gav bort den till en kompis som var väldigt intresserad av hårvård. 
https://img1.etsystatic.com/000/0/5587321/il_fullxfull.306110429.jpg

Något du skulle kunna testa är att köpa en elektrisk värmedyna och lägga den på huvudet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
0

Jag har en badmössa i plast (eftersom jag inte vill kladda ner något), en tunn handduk runt och sedan varm vetekudde på. Har aldrig hållt koll på tiden, men en timme håller det nog i alla fall. (Värmer inte upp kudden så den är supervarm, tycker det blir obehagligt)

Jag ser till att göra det när jag är ensam hemma, för det ser lite roligt ut, haha (:

//Jessie

Surpan
0

Vetekudde tror jag absolut ska fungera, man kan hitta de för ganska bra priser också, eller göra egna! 👍

/Surpan

[Jessica-B]
0

Åh vilka bra tips jag fick! Jag gillar skarpt idéen om elektrisk värmedyna - men tänkte uppgradera idéen lite till en elektrisk värmefilt istället. :) Blir lite mer följsamt än en dyna tror och hoppas jag. Och jag ska definitivt vara ensam hemma när jag har min superstora filtturban på huvudet Hahaha. Och så ska jag ha en sån där supertöntig (men charmig) gammaldags badmössa med volanger under så att det inte kladdar hihi. Tack för alla svar! :)

Trollan92
0

Varför ska man tillföra värme under inpackning? :s

Myrra
0

#4 Tycker det låter farligt med fuktigt hår och värmefilt= elchock.

VildaVittra
0

#6 Är värmedynan trasig så spelar det ingen roll om det är fuktigt eller torrt. Som med alla elprylar så ska man kontrollera att dom är hela med jämna mellanrum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mikkan01
0

Brukar själv lägga hårinpackning, sen slår jag runt någon slags plast på huvudet (plastfolie eller plastpåse). Värmer lite med en hårfön och sen virar jag runt en handduk runt huvudet. Brukar hålla värmen bra och länge 😃

~mikkan