Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3647 ggr
graleh
2015-03-12 18:37
1

Tangle teezer?

Jag har hört mycket om sk Tangle Teezers, men vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig borste? Vad gör den så himla bra och annorlunda? För vilken hårtyp passar den? Berätta allt :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

catcult
2015-03-12 18:44
2

Den reder ut tovor väldigt effektivt utan att göra det minsta ont och sliter dessutom betydligt mindre på håret. Jag kan inte fatta hur det kan funka så bra, men det gör det verkligen! Tangle Teezer och The Wet Brush är de enda borstarna jag använder till mitt hår numera och jag kommer aldrig någonsin använda en vanlig borste igen.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

graleh
2015-03-12 18:47
0

Aha, intressant! Låter som något att prova.

Är "Tangle teezer" ett registrerat varumärke? Hur vet man att man hittar exakt en Tangle Teezer och inte någon vanlig plastborste som ser likadan ut?

Vad avgör skillnaden liksom? När jag googlar bilder är en Tangle Teezer för mig utseendemässigt som vilken platt ovalformad plastborste som helst.. hehe.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

myismyname
2015-03-12 18:52
0

Jag köpte en Tangle Teezer för ett tag sedan, och jag är jättenöjd! Den reder ut tovor så mycket lättare än en vanlig borste och luggas ingenting, åtminstone för mig. :) Med en vanlig borste kör jag fast och sliter i håret om jag borstar det när det är blött (vilket jag vet att man egentligen borde undvika…). Med min Tangle Teezer går det hur lätt som helst att borsta håret, både när det är blött och när det är torrt. Den bara glider igenom utan att haka fast någonstans. Dessutom tycker jag att den är jätteskön mot hårbottnen. Pojkvännen brukar använda den som "hårbottenskliare"… Funkar också bra som ryggkliare, haha! 😃 Kan tillägga att jag har rakt hår som inte direkt är tjockt men inte tunt heller. Går ner till någonstans mellan midjan och bh-bandet. Fina hårstrån, är naturligt lite mörkare blond men har färgat håret några gånger så det är lite slitet.

Jag har egentligen bara två saker som jag tycker är mindre bra med Tangle Teezer. Det första är att den är klumpigare än en vanlig borste om man ska samla upp håret i en tofs, så jag använder fortfarande en vanlig borste till det. Det andra är att piggarna är rätt korta och mjuka, så jag kan tänka mig att det kan bli lite knepigt att få igenom borsten ordentligt om man har väldigt tovigt hår eller väldigt tjockt hår.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Surpan
2015-03-12 22:14
0

Poängen med tangle teezer är att stråna är så pass mjuka att de glider över tovan istället för att fastna i den. Det gör att håret aldrig slits i rötterna, men det tar ju så klart ett par extradrag att reda ut håret. Just tangle teezer är ett märke, så står det tangle teezer på förpackningen så är det 'den riktiga' (förutsatt att det inte är en piratkopia). Jag vet att det finns fejk till billiga priser men jag har inte testat. De som gör maroccan oil tror jag har sin egna variant också. Jag har en tangle teezer och rekommenderar de varmt.

/Surpan

[EvelinaL]
2015-03-13 01:57
0

Grejen är att de är mjuka plastpiggar som sitter tätt ihop så det blir lite som kadningsborste i plast vilket hjälper att få ut tovor. Jag har prövat fake kopior från ICA funkar exakt lika bra. Den sliter mindre på håret än en vanlig borste med tex. piggar eftersom du slipper dra så mycket i håret men den sliter endå på håret eftersom den är gjord av plast och skapar statisk eletrisitet vilket tvingar isär hårstråna men som sagt mycket bättre och effektivare än en vanlig hårborste.

Nekoi
2015-03-13 07:46
0

Jag trivs också superbra med min Tangle Teezer, men precis som #3 säger så är det svårt att få upp en toffs med denna borsta.

Du har fått många bra svar redan, så jag vill bara tipsa dig om denna sida där jag beställt två sen tidigare om det är så att det är en Tangle Teezer du vill ha:

http://www.cocopanda.se/products/tangle-teezer

horsie85
2015-03-13 21:26
0

Jag älskar min tangle teezer, tex. på sommarn då jag badat väldit mycket i saltvatten var typ hela mitt hår en stor tova typ… Då hade en "vanlig" hårborste och det bara gick inte, Boston bara fastnade och det gjorde så sjuk och sådant, då fick jag låna men kusins tangle teezer och det gick så lätt det gjorde inte ett dugg sjukt och det gick jätte snabbt! Så rekommenderar den verkligen den är såååå bra! Då jag använt min i nästan ett år nu så tycker jag det är mycket lättare att laga en tex. Hästsvans än med en vanlig bäste!:)Det enda dåliga med den är väl om man har tjockt hår (jag har rätt tunt) så kan det väl vara lite svårare att reda ut allt ;)

IceTee
2015-03-14 17:35
0

Jag fick en tangle teezer i julklapp och hade aldrig riktigt tänkt på det innan, men oj vilken skillnad!
Just nu använder jag två borstar- en i trä för att sätta upp håret och för när det är lite trassligare, då börjar jag med borsten. Tangle teezern hjälper väldigt mycket när håret blivit lite ruffsigt eller om man bara vill reda ut det när det inte är super mycket tovor. Det bästa är att börja i topparna och reda ut dem först och sen jobba sig uppåt! Annars trycker man bara tovorna neråt tycker jag

Medarbetare på Skor iFokus

Allt oviktigt
2015-03-14 19:37
0

Jag tycker också att den fungerar bra. Jag har dock tjockt hår och den når inte genom mitt hår så jag måste borsta underhåret och överhåret separat

Officielle
2015-03-15 20:19
0

Har tyvärr ingen bra erfarenhet av tangle teezers. Ville så gärna att det skulle funka så jag sprang iväg och köpte en förra året. Använde den i ungefär 2 veckor men sedan var jag tvungen att sluta. 

Plastpiggarna river jättemycket i hårbottnen, tom så mycket att jag upplever att det gör lite ont. Borsten gör även att mitt hår går av. När jag borstade mitt hår med min tangle teezer såg jag att det låg små hårbitar överallt, alltså inte hellånga hårstrån. Det händer aldrig när jag använder min träborste med piggar av lönnträ.👍 Självklart är det individuellt hur en produkt fungerar för var och en men för mig funkade den inte!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

IceTee
2015-03-15 21:18
0

#10 är du säker på att det verkligen var en tangle teezer du köpte? Låter lite märkligt nämligen… Fast du kanske har väldigt känslig hårbotten?

catcult
2015-03-15 22:51
0

#10 Jag håller med, IceTee, är du verkligen säker på att det var en äkta Tangle Teezer? Min har nämligen väldigt mjuka plastpiggar, de är inte alls hårda och min hårbotten är ändå ganska känslig.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Officielle
2015-03-16 07:16
0

#11 Ja, det var en "äkta" tangle teezer som jag köpte på Kicks.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

IceTee
2015-03-16 07:24
0

#13 där märker man vilken skillnad det är på hur en produkt fungerar för olika människor!