Hår iFokus

Hår

Etiketthårprojekt
Läst 3345 ggr
Wellcraft
1

Min "blonda" resa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar med att säga - var inte lika tokiga som jag, blondera helst inte hemma utan en gå till en kunnig frisör - det är alltid bäst!

Tänkte dela med mig om hur jag blev blond och vad för produkter jag använde & recensera dem, tänker inte enbart berätta om blonderingar & Färger utan även om bra hårinpackningar och liknande, som hjälper till att trösta ett blonderat, torrt hår.

Min plan var att få platinablond, och detta (på bilden) var min hårfärg innan projektet startade.
Min tanke var först att blondera hos frisör, men dels var det dyrt och dels så sa frisören jag tog kontakt med att det aldrig skulle gå.
Jag bestämde mig för att blondera hemma, mitt hår är(ptja, var) otroligt starkt och friskt, hade inte gjort något med det på tre år förutom att tona/färga just rött med jämna mellanrum.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Startade med att blondera, med moods ultrablond x-tra, speciellt anpassad till mörkthår.
Hade enbart hört gott om produkten så jag tvekade inte.
Efter en behandling så blev resultatet - som väntat- väldigt orange.
Blev ändå förvånad över att resultatet ändå blev så stort, sist jag blonderade så tog knappt någon blondering på mitt hår.

Använde samma blondering igen och även då fick jag förvånansvärt snabbt resultat.

Jag tyckte håret kändes otroligt friskt trots två täta & starka blonderingar, tji fick jag när det gått ett par dagar.

Så slutsats - MOOD Ultrablonde X-tra.
Bra för dem som vill ha ett snabbt resultat för ett billigt pris, mindre bra för dem som vill behålla sitt hår & hårkvalité.
Denna blondering torkade ut håret på ett sådant vis som inga andra tidigare blonderingar jag testat gjort, resultatet varierar självklart från person till person, men MOOD får aldrig röra mitt hår igen.
Min kompis som bara använt MOOD känner inte igen sig i att det torkar ut håret extremt, men hur håret påverkas varierar - som sagt- kraftigt från hår till hår.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

Med hjälp av silverbalsam försvann de tonerna som var orange.

Jag använde Grazette XL & det är ett silverbalsam som jag helhjärtat kan rekommendera.

Nu när det var dags för mitt hår att vila så hjälpte balsamet mig enormt, dels så såg det till att mitt hår inte såg alldeles för förskräckligt ut och dels så höll det mitt hår vid "liv", dvs gav glans & lite volym.

Här köpte jag även en hårinpackning, eller ja - min pojkvän gjorde.

Det blev då schwarzkopf gliss hårinpackning total repair, gav den en chans.

Inget direkt slående resultat men visst tillsatte det lite fukt & glans till håret.

Rekommenderas.

Testade även på att använda kokosolja till håret, som inpackning. Underbart resultat. Man märkte verkligen att håret behövde det & tog åt sig ordentligt av oljan. Jag upplevde att kokosoljan gav håret glans och styrka, var inte alls lika trassligt och svagt efter några behandlingar, men det är otroligt viktigt att skölja noggrant och det kan vara svårt att få bort oljan helt efter behandlingen.

Från detta stadie har jag inga bra bilder, men här är en då man iaf ser de gula (och svaga orange)tonerna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

Och till sist, så att säga.
Efter ett tips här på sajten så köpte jag mig en till blekning, Loreal Extreme Platinum som bleker upp till åtta nyanser.
Hade inte alls planerat för en till blekning, men det kändes som att de gula pigmenten var så motståndskraftiga att något drastiskt behövde göras.

Blekningen fungerar jättebra, det som då och då skiftade i orange försvann helt och det starka gula försvann även det.
MEN jag vill varna er för att handskarna man får med sig i paketet är enbart designade för folk med smala, långa händer & fingrar.
Dvs vi med en aning större händer får inte på oss vantarna. Riktigt dåligt, men det är bara i samband med denna blondering som jag varit med om detta problem, aldrig tidigare i någon förpackning alls - utan det har varit generella handskar utan någon passform, för att kunna passa alla.
Men, i det stora hela så rekommenderar jag verkligen denna blekning.
Det är verkligen den bästa jag testat och den slet inte alls mycket på håret.

Nu var jag blond, om än med lite gula skiftningar i håret.
Silverbalsamet tonade ner det en hel del, men jag insåg i detta läge att jag aldrig skulle bli kvitt det gula om jag inte traskade till frisören..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Efter  mycket velande så fick jag ge upp målet med platina, det fanns inte mycket att göra.
En blondering var inte värt då jag redan var blond. Så jag tog det drastiska beslutet om att bli askblond istället, vilket jag knappast ångrar.
Behöver inte bry mig om jobbiga gula pigment och det ser så mycket naturligare ut på mig.
Jag valde schwarzkopf natural & easy askblond.
Hurvida den var särskilt bra eller inte ska jag uttala mig sparsamt om, då jag bara hade den  i håret i tio minuter, med rädsla för att det skulle bli för mörkt.
Men det blev det inte, det blev perfekt. Precis som jag hade tänkt mig.
Denna hårfärg slet inte alls på håret, vad jag upplevde utan gav det snarare en liten boost.
Hårfärgen funkade bra på mig & var relativt billig.

Här är det slutliga resultatet ur två olika ljusperspektiv. Jag är helnöjd och mitt hår klarade sig relativt bra genom plågeriet.
Ska fortsätta med min kokosolja, den gjorde verkligen mirakel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hanna
0

Får läsa igenom tråden imorgon när jag är piggare. Men jag är också i tankar att "dumpa" det röda, så jag tackar för läsningen på förhand. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Andorr
0

Konstaterar att bildinläggarna är unga sötnosar.

🙂

IceTee
0

Jag tror att anledningen till att mood får håret att verka torrare är för att det inte innehåller massor av Silikoner!

Medarbetare på Skor iFokus

[Nelley]
0

Kul att du är nöjd! Snygg du är!👋😍

Nekoi
0

Wow, det var verkligen ingen dålig resa! Du är jätte fin i håret 🌺

Wellcraft
0

Tack alla :)
#7 Det stämmer säkert det du säger, men samtidigt upplevde jag att mood förslet håret på ett annat vis än de andra nämnda hårfärgerna, och även Silikoner försvinner ju till slut.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceTee
0

#7 Silikoner stannar kvar till man slutar använda dem! Men jag har aldrig hemma-blekt heller, så jag vet inte faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus