Hår iFokus

Hår

Etikettherr
Läst 7898 ggr
MrLife
0

Kan man ta död på hårsäckar?

Som många andra män, har jag ganska tunt hår, lite brist av hår mitt på huvudet med.

Detta gör att jag kan inte helt ha samma frisyr som jag hade när jag var tonåring som kunde sitta i timmar och kamma håret för att få till rätt våg på det.

Nu tycker jag mest att det är bökigt med håret…brukar raka av allt, så slipper jag ens att kamma det.

Nu undrar jag om det finns något sätt att ta död på sina hårsäckar… så det inte växer upp nytt hår, efter att man har t ex rakat av allt hår..::

Finns det någon vax-mössa som kan ta på sig och sedan dra av allt hår?

Så man slipper raka sig om och om igen… det är ju inget man kan göra helt själv, då jag inte har ögon i nacken, ser jag inte hur det ser ut på mitt bakhuvud, om jag fått med allt eller inte.

Därför vore det lättare om man kunde ta död på alla hårsäckar på huvudet, så det inte växte ut igen :)

• Redigerat 2020-09-09 14:08 av TatsuOni
Maria
0

Det finns ju sådana där rakapparater som följer huvudets for så att säga och de kan man raka sig själv med.

Både min man och son rakar sina huvuden själva.

Något som tar död på hårsäckar helt har jag inte hört talas om mer än möjligtvis strålning mot huvudet.

/Maria

VildaVittra
0

Det finns det en metod där man tar död på hårsäcken genom laser, men det skulle ta hur lång tid som helst då det finns miljoner hår på skallen. http://www.laser.se/rubinlaserinfo.htm

Har du funderat på något annat än just rakning? Som att trimma ner det tar ju inte många sekunder, eller att smeta in huvudet med hårborttagningsmedel istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MrLife
0

Tack för era svar…
Det där med laser låter intressant…. men det kostar ju en hel del med.
Jaja, jag får se hur jag gör och om jag hittar på något roligare och enklare, än att raka huvudet….

[krysopras]
0

Om du använder hårborttagningskräm, var mycket noga med att inte utsätta dig för solljus förrän efter ett tag. Annars kan man få de mest förfärliga utslag. Är du i Sverige är risken såhär års försumbar, men ändå.

MrLife
0

#4: Det låter lite som något jag kanske ska prova på faktiskt..
Jag har ju sådan gubb-keps på mig när jag är utomhus, så det blir nog ingen fara med solljus och så.
Tack för ditt tips och omtanke! :)

Wony
1

Tänk också lite på att hårborttagningskräm kan svida rätt rejält om man är lite känslig.

Trollan92
1

#6 hårborttagningskräm är precis detsamma för tex rakning å varning. Man kan inte få bort hårsäckarna på något annat sätt än att göra laser behandling då hårsäckarna sitter så djupt in i huden.

Trollan92
0

Vaxning*

Zepp
1

Ha ha ha.. du kommer inte undan.. vill du va fin får du lida pin!

Fundera i stället på vilken frisyr du ser mest välvårdad ut i med minsta möjliga ansträngning!

Att vara slätrakad är mer jobb än att klippa sig kort var 2-3 månad.. och det är rätt mysigt när frisörskan pillar med håret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wony
0

#7 Jag har inte påstått det heller. Bara konstaterat att hårborttagningskräm kan vara starkt irriterande hos vissa.

Zepp
0

Hårborttagningskräm är himla irriterande för håret!🤦‍♂️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nelley]
0

#7 Vad? Jag kan rycka ur ett hårstrå med hårsäckarna. Och du har jag "ungt och friskt" hår. Varför skulle man inte kunna göra det med en vaxremsa? Speciellt om man har tunnare hår och svagare (som man ev får som äldre) hårsäckar. 

Ts- Hår säjs ju växa ut tunnare och svagare om man vaxar det, tillslut kan hårsäckarna ge upp också. Vet inte om det funkar för huvud-hår men du kan ju alltid prova.😉

Trollan92
0

#12 man kan inte dra bort hårsäckarna. De du tror du ser är talgen på hårståret.. Jag är utbildad frisör och haft många lektioner i de.. Att vaxa fler å fler gånger gör inte strået tunnare å tunnare. Tex på bena, dem blir mörkare å mörkare å grövre för varje gång för dem flesta.

Trollan92
0

Hittar ingen bättre bild, men här kan du se att roten är inget man kan dra ut :)

[Nelley]
1

#13 Åh nej det är en myt att det blir grövre, det kan kännas så eftersom det blir stubb och allt hår växer ut på samma gång. Om du fattar,😉självklart kan man dra ut ett hårstrå med roten, det faller dock inte ut automatiskt: http://naturebeautyrecipes.blogspot.se/2008/03/stages-of-hair-cycle.html

Äger du bilden? Du vet väl att det är olagligt att ta andras bilder utan lov. Du kan länka istället.👍

Trollan92
0

#15 det är inte en myt ska jag säga dig. Jag å några vänner har själv upplevt de.. Innan jag började raka bena hade jag blinda tunna tunna strån. Idag är dem SVARTA och grova. Är inte ensam om de i mina kretsar :)

[Nelley]
4

#16 Då måste det bero på någon hormonförändring, annars får du hitta någon källa på det.😉Tog bort bilden förresten.

IceTee
1

#16 skulle vilja ha en källa på att håret skulle bli grövre av vaxning… Även rakning faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#17 Oj då borde många ha de.. #18 Min egna å vänners källa. Internät är väl lika pålitligt som en annan människas ord. Eller varför ska alla vara så "källar kåta". Tro på de folk säger istället för att hela tiden vilja ha "bevis" som själva verket inte behöver vara besvis..

[Nelley]
3

#19 Eftersom en inte tror på dej, därför är jag källar kåt.😃Det enda jag hört över det är att det är en lögn och stormyt. Och att av att regelbundet slita ut håret ur sin "håla" tröttar ut det så det ger upp tillslut.😉

IceTee
4

#19 #källar kåta" var något nytt… anledningen till att jag vill ha källa är för att det du säger inte stämmer. Du har dessutom inga bevis för det! Varken hos mig eller någon jag känner har håret blivit grövre av rakning, dessutom har jag 4 källor på det jag säger, behövs det så kan jag komma med fler

http://www.umo.se/Kroppen/Har-pa-kroppen/Att-ta-bort-har/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rakning#cite_note-1
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Frageladan/?action=showCategory&catID=137&searchString=

Kommer man med påståenden måste man också kunna backa upp dem. Har du aldrig lärt dig att argumentera?

elinkw
0

Bläddrar igenom och fastnar på ordet "källar kåta" wierd fetisch, huh?

Nä men allvarligt, TS varför vill du få bort ditt hår för gott? Det måste vara överdrivet dyrt, om man ska göra det med laser, och lite öndigt. Tänk om du skulle ångra dig? Så växer inte skiten ut igen? Finns många flintskalliga män som hade dödat för att få lite hår på huvudet.

Nää, att raka håret en gång i månaden är väll inte så farligt, eller?

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Wony
0

För min del har håret inte blivit grövre av varken vaxning, rakning eller hårborttagningskräm. Snarare tvärtom… Särskilt vaxningen brukar göra mitt  hår finare. Och så håller det sig ju rent och fint i några veckor men jag vet inte om jag nånsin skulle vlja vaxa huvudet, för det borde kunna göra rejält ont.

Surpan
1

Som jag förstår det så är det en myt.

Att håret ändrar färg är väldigt vanligt från man är barn/ungdom till man är vuxen. Är man blond så börjar håret mörkna ganska rejält efter puberteten (fortare för män) även på kroppen. Att det känns grövre brukar förklaras med att man inte låtit håret slitas ut på normalt sätt, och därmed bli tunnare.

Men om ni ska diskutera detta i tråden, tänk på att ha respekt för varandra, varandras åsikter och TS.

/Surpan

[krysopras]
0

Du är förmodligen äldre idag än när du började vaxa benen. Man får grövre och mer kroppsbehåring med tiden. Det alldeles oavsett om man vaxar eller rakar eller inte gör ett dugg. Tråkigt nog gäller inte samma sak för huvudhår =(

IceTee
1

Haha, att vax huvuder måste innebära att man ser ut som ett stoppljus resten av dagen! Låter rätt roligt faktiskt

Surpan
0

#26 Antagligen är det en väldigt dålig idé 😛

Men för rakning av huvudet så rekomenderar jag att använda Balsam. Det fungerar jättebra. Bättre än lödder.

/Surpan