Henna
Någon här inne som färgat med Henna ? som vet lite hur det funkar och så.
Jag funderar på att färga med Henna nästa gång jag ska färga mitt hår, för det ska vara bättre för håret om jag förstått rätt. Men jag undrar ju lite hur resultatet blir. Så om ni färgat med Henna får ni gärna lägga ut ev före-efter bild och berätta vad ni tyckte och så :)
// Michis
Jag har färgat mitt hår med Henna och gillar det. (Färgar numera med Henna och indigo). Det är lättare att få det jämnt än med vanlig färg. Nackderlarna är att det är ganska kladdigt och tar tid.
Här är en snabbinstruktion på hur man gör:
Man ska blanda hennan med varmt vatten men inte kokande. Dessutom så ska man ha i lite syra, t ex citronsyra eller äppelcidervinäger.
Jag brukar låta den stå över tolv timmar för att hennan ska hinna släppa ifrån sig färg. Lättast är att blanda i ordning hennan dagen innan man ska färga.
Täck håret med plast och t ex en handduk. Resultatet blir mer rött då^^
Jag hade färgen i runt tre timmar.
Olika sorters hennor ger lite olika färg. Samma sak hur länge du har det i och vilken din naturliga hårfärg är.
Sedan tar det ca tre dagar innan man ser slutresultatet på färgen då den mörknar i kontakt med luft under några dagar.
OBS! Se till att du är säker på att du vill ha rött hår innan du använder Henna. För Henna är nästintill omöjligt att få ur håret och måste växa bort. Att använda kemisk färg på Henna kan också ge konstiga resultat.
Här är en före och efter bild på mitt hår.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag håller precis på att förbereda hennafärg för första gången enligt recept jag hittat. Kommer dock inte att låta hennan dra i tolv timmar (har inte riktigt tid med det) utan det blir till i eftermiddag/kväll.
Jag har väldigt kort hår så jag vågar mig på att färga såhär, eftersom det inte tar mer än ett par månader för det att helt försvinna 🙂
Henna är ett av växtpulvren man använder. Man kan blanda med Indigo för att få brunt, och om man färgar med Henna och Indigo separat kan man uppnå svart. Jag använde en blandning av Henna, Indigo, hibiskus, rabarberrot och amla nu när jag färgade, det gav mig (som är ljusblond naturligt) en ljust brun, guldig färg (som kommer mörkna troligen). http://www.hennabutiken.se/ har massor med tips om hur man går till väga!
http://grongava.se/shop/product/henna-harfarg-svart för hitta den här färgen, den lär väl ändå ge svart hår ? :)
// Michis
Hm okej, så det är inte samma sak ? :)
// Michis
#7 Nej, Henna och Indigo är från olika växter. Men det händer rätt ofta att man kallar även Indigo för Henna, dock för "svart henna". Henna som sådant ger bara rött, inte svart. 🙂
#8 Allting separat. Jag föredrar det för om det blir galet kan jag experimentera mig fram till den färg jag vill ha! Jag har rätt kort hår förvisso så det tar bara tre-fyra månader innan det växt såpass att jag kan klippa bort det. 😛
#3 Vill du ha håret svart så är det bäst att färga det i två steg, då det brukar bli mörkbrunt om man blandar Henna och Indigo. Här finns en beskrivning på hur man gör http://www.hennabutiken.se/hur-gor-man/recept-o-tips/tvastegsmetoden
Jag använde mig utav tvåstegsmetoden för att få det svart. Tyvärr lät jag inte indigon sitta i tillräckligt länge så det är bara mörkbrunt. Ska färga det igen så fort jag orkar.
Tack så mycket #10 ! :)
Hm kom på en till fråga, hur är det om man redan har färgat hår och inte sin naturliga hårfärg? :)
// Michis
När jag växtfärgade mitt hår första gången var det på salong, och hon gjorde någon utrensningsinpackning först. Jag tror det står något om det på hennasidan.
skriv och fråga annars om de rekommenderar någon förbehandling.
#11 Det kan bli konstig färg om man har en kemisk under. Vissa får inte det problemet, men svart borde ju alltid bli svart. Däremot så är det viktigt att det är ren Henna och ren Indigo utan några konstigheter i. Här kan du läsa lite om det: http://www.hennabutiken.se/faq