Sax för S&D och toppa/klippa håret sjäv, tips?
Så ni som kör S&D( klipper bort kluvna toppar ett och ett) och klipper och/eller toppar håret själv vad använder ni för sax och hur sköter ni den för vara säker på att den håller sig vass?
Jag har en fiskars hårsax sen några år tillbax, som jag använt sporadiskt ett par gånger om året, men som aldrig är slipad.
Nu vill jag börja köra S&D mer regelbundet för att se om det hjälper mig att slippa toppa av så mycket som jag behöver nu för att mitt hår bli slitet väldigt lätt trots att jag numera sköter det efter alla konstens regler och för att det växer väldigt långsamt, ca 1cm i månaden.
Jag vill helt enkelt vara säker att jag inte bara får mer kluvna toppar pga av saxen. 🙂
1# Stämmer precis, S&D som är en förkortning på Search and destroy är ett sätt att hålla ens Kluvna hårtoppar i schack utan att behöva förlora längd på samma vis när du toppar håret och är väldigt vanligt bland oss som sparar långt och vill ha ännu längre.
Du tar en hårslinga i taget och sitter och letar upp kluvna hårstrån ett och ett tills du gått egenom hela håret, på så vis behöver du inte toppa håret lika ofta eller inte alls, vet personer som gått flera år utan att behöva toppa det på det viset.
Hur ofta du behöver göra det beror på hårkvalite och hur du sköter det, jag planerar att göra det en kortstund ett par gånger i veckan till att börja med, får se om det är en bra intervall.
På plussidan för mig är att ens ändar tunnas ut på ett naturligt i så kallade fairytale-endnings, som jag finner väldigt snyggt.
Jag har bara en ica hårsax (fast mamma säger i alla fall att dom är superbra trots priset), jag skulle däremot vilja ha en bättre som man kan slipa man det har inte blivit av än.
l'm back
#3 Tack för tipset, har sett att det tipsats om dem innan också, ska kika nästa gång jag handlar om min affär har dem inne.
Oj oj oj. Tips har jag verkligen inte. Vi har en liten gammal fiskars-sax (kanske köpt den för 20 år sedan) som mamma alltid klippte mitt hår med sen jag var liten. Vi använder den än idag för att klippa håret och jag vågar påstå att den aldrig varit på slipning :x Min följdfråga: Är det verkligen så viktigt att saxen är supervass? Skulle inte påstå att mitt hår ser nämnvärt slitet ut eller så, och jag använder denna sax för S&D sedan ett år tillbaka ungefär.
Jag har en pälssax från haromi.se. Jag vet ärligt inte om den är så supervass men med tanke på att den kostade en slant så litar jag på det haha.
Jag försöker att inte klippa något annat än hår med den för att den inte ska bli slö.
Kan iallafall rekomendera en så vass sax som möjlig för håret skull också. En som BARA används till håret.. Är de en slö sax så skadar man håret mer än nytta. En som gick i min klass. När hon kom hem så datt hennes pappa å klippte med hennes frisör sax i papper. Kan bara meddela att den saxen va värdelös. Ska endast använda den saxen till håret å inget annat ;)
Jag använder en frisörsax från Åhlens. 🙂
/Surpan
Jag använder en av dem billigare frisörsaxarna härifrån http://baressoshop.se/categories/Fris%F6rartiklar/Fris%F6rsaxar-%26-Blad/?sort=priceasc
Innan så använde jag en vanlig sax som jag endast hade till håret och slipade regelbundet.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik