Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 2373 ggr
kattöga
2

Torrschampo, Tips hur man gör

Jag har testat hemmagjort torrschampo två gånger nu. Gnuggade in det i hårbotten och borstade sen ut. Men håret blev så matt, saknade helt glans. Är mörkhårig, så det syns så tydligt när det blir glanslöst. Använde kakao och kanel. 

Hittade ett tips idag på hur man kan göra här (på den sidan används köpt torrschampo). Lät kakao- och kanelblandningen ligga i en bra stund och "torkade ur" med fuktig handuk som dom beskriver på sidan. Håret blev mindre matt om än inte lika glansigt som jag önskade, men i alla fall mycket bättre.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Surpan
1

Jag använder baptistes för mörkt hår och sprutar bara i hårbotten och sen rättar till eventuella hårslingor på flykt. Tycker det fungerar bra. 🙂

/Surpan

kattöga
1

#1 Det låter inte som No Poo-schampo. 
Vilka ingredienser innehåller det shampot?  Och blir håret inte matt av det?

Det jag har provat är alltså produkter som jag har hemma i skåpet, kanel och kakao enbart. Det finns ju dom som använder havregryn, potatismjöl  m m också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Juel70]
1

Har ni provat potatismjöl?

kattöga
0

#3 Nej jag har inte provat potatismjöl. Hittade tipsen om kanel och kakao för mörkhåriga på Nopoo.se (där finns andra torrschampo-.varianter också). Nästa gång ska jag kanske prova potatismjöl för att se om glansen försvinner mindre då. Om man gör enligt tipset i #0 så kanske det vita "pudret" också försvinner……..?

Har du provat potatismjöl? Och i så fall, tycker du att håret blev matt av det?

Meeow! 

[Juel70]
1

Jag har provat en gång med potatismjöl. Jag är mörkhårig. Lite matthet blir det ju, men om man kammar, fönar och till och dammsuger håret lite så… 🙂(Man kan koppla på den här stora delen till fönen som är för lockigt hår på dammsugaren)  Lite hårglansdroppar efteråt.

kattöga
0

#5 😃 Ja, dammsugit håret har jag aldrig gjort heller :)

Använder inte fön (har tunnt och jättekänsligt hår), så har ingen sån "stor del" att ta till. Men jag känner att om jag ska föna och dammsuga håret efter en torrschamponering så är det inte "mödan värt". Då tvättar jag det hellre på riktigt. Det känns ju fräschare trots allt.
Eller så får det vara lite matt om jag använder torrschampo. Det är ju inte särskilt ofta jag vill använda torrschampo, bara i "nödfall"…….
Använder normalt äggschampo när jag tvättar håret och endast vatten mellan shampotvättarna. 

När jag såg tipset (i #0) så blev jag nyfiiken ohc villeprova i alla fall.

Meeow! 

Surpan
1

#2 missade att det skulle vara No poo. Det är BM godkänt i alla fall! :)

/Surpan

kattöga
0

#7 👍😉 Helt ok, jag skrev ju inget om No poo (bara la in tråden i den rubriken). Men det låter ju bra att det är BM-godkänt ändå! Så det kan va ett alternativ iaf!

Meeow!