Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2449 ggr
Surpan
0

Dermorganic - Silikon?

Jag testade igår en ny hårmask som ska vara godkänd för BM, den heter Dermorganic Hair Repair Masque. Saken är att håret blev så himla mjukt och fint direkt så jag blev misstänksam och började googla.

Kom fram till att den innehåller Behenamidopropyl Dimethylamine. Jag försöker googla och hittar ingenting om detta ämne. Dimethicone och Dimethiconol har ju väldigt lika namn och är Silikoner. Men enligt deras hemsida så är den gjord utan silikon.

Någon som vet något om detta ämne? Vad är det för något?

/Surpan

[Outlawly]
0

Vad jag kan få fram så är den vattenlöslig, biologiskt nedbrytbar.

Det är ingen silicon i alla fall.

Scorpio97
1

Hm, hittar bara info om Stearamidopropyl dimethylamine, som ska vara vattenlöslig. Fås tydligen från rapsolja om jag förstått rätt (kommer bara upp engelska länkar). Används istället för Silikoner och orsakar inte build-up.

Så jag skulle chansa på att hårmasken är okej. Om det står på den att den är silikon-fri så är den förmodligen det (företag brukar förlora på att ljuga, och få dålig publicitet). 

Om man använder den ett tag tycker jag man brukar känna om håret blir dåligt av det eller inte.

//Jessie

Surpan
0

#1 Tack för hjälpen! #2 får nästan göra så. :) tror nog att det ska fungera. Hoppas det i alla fall för jag älskar den! Spännande dock att man typ inte hittar nått om ämnet.

/Surpan

[Outlawly]
0

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20384902

Detta var vad jag hittade. Men jag blir trött i huvudet av alla komplicerade ord haha :P

Surpan
1

Oj! Mycket svåra ord. ^^

/Surpan