Håret OGILLAR mjukt vatten.
Mitt hår verkar funka tvärtom mot alla andras och gillar inte alls mjukt vatten (inte heller Balsam eller saltvatten…). Är uppvuxen med hårt vatten (ledningarna kalkar igen) men nu när jag flyttat så är mitt hår jätteledset…känns som att jag knappt får det rent ens längre och måste tvätta väldigt mycket oftare. Det blir visserligen mjukt men inte på ett bra sätt: tungt, platt, tuggummiaktigt och slitet… varje gång jag åker hem till mina föräldrar får jag jättefint hår igen med volym, spänst, glans och lockar (samma shampo). Har inte bott hemma på flera år nu så borde inte vara nån vaneprocess heller tycker jag…
Har googlat men alla andra verkar ha motsatt problem och hittar bara tips "mot" hårt vatten…nån idé på vad man kan göra i mitt fall? Skölja/spraya med något?!
Eftersom det har att göra med ph-värdet i vattnet så kanske du kan tillsätta något till ditt hår som har ett högre (något basisk tex. tvål) eller lägre ph-värde (tex. citronsaft) än vattnet vilket du nu vill ha.
Spännande problem måste jag säga.
Jag googlade lite och hittad detta: http://www.gooddays.se/ph-kalk-stor-p-299.aspx?gclid=CjwKEAiAlvilBRC5ueCzkpXb4kgSJADxop1BQ7LnG0fNqV0Nu1fp8SYcFYe2keQNSp26HzKp1A7tZxoC2rjw_wcB
Kanske kan det vara nått att göra en Efterskölj av?
Edit: Det här var ju superintressant det här med kalk.. http://www.phbalans.com/ph-badpulver
/Surpan
#1 man ska aldrig tillsätta basisk i håret, alltså tvål som du nu skriver. Hårbotten är surt och tvål är basist eller im de är tvärt om. Men de tvål kan orsaka i hårbotten är kakor. Det stod iallafall klart å tydligt i min frisör bok!
#2 Otroligt frustrerande! Har alltid "gått på" och testat alla möjliga sk. mirakelprodukter och metoder som både frisörer och vänner rekommenderat men slutar alltid i hår from hell…inpackningar har bara sugit ut allt liv ur håret och Balsammetoden var katastrof (trots flera försök med olika sorters Balsam, insett nu att mitt hår inte gillar Balsam alls).
Men det där lät ju jättespännande! Och som något som kanske skulle kunna funka för mitt bråkiga hår :D måste absolut testa att efterskölja med sånt!
#3 Tvål är ironiskt det som fungerat bäst för min hårkvalitet om jag tvättat i mjukt vatten (bara använt det då jag glömt köpa shampo)…men som du säger, hårbottnen blev däremot INTE glad!!!
#4 nä man ska tänka på hårbotten. De är två olika saker därför kan de bildad kakor i hårbotten. Visst när jag va liten använde jag tvål i håret för skoj skull men nu vet man att man inte ska de ^^ Dem ämnena i är inte till för håret :)