Torrt blekt hår = skadat?
En sak som höll mig vaken igår:
Är torrt och blekt hår samma sak som slitet hår?
Anledningen till att jag undrar är för att jag har en gammal ombré. Är det ens värt att vårda och hålla på med BM, eller är det bara att klippa av?
Inga Kluvna hårtoppar eller annat slitage syns (gjort S&D) utan det är "bara" torrt och sprött.
/Surpan
Håret måste inte vara slitet bara för att det är torrt. Känns och ser det inte slitet ut så kan det räcka med att ta hand om det. Ta hand om håret ett tag och se om det återhämtar sig. Gör det inte det så kan det vara bra att toppa det lite. När mina toppar blir torra så brukar jag ha lite Olja i dem.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Håller med #2! Min egen erfarenhet är dock att toppar som varit med om t ex blekning lättare blir slitet (kluvna toppar och andra skador). Jag har själv blekta längder och hur mycket jag än daltar med dem så får jag ändå kluvna toppar och trasiga hårstrån i större utsträckning än innan blekningen tyvärr. S&D är jättebra om man vill spara på längden men det kan ju vara skönt att toppa om hittar för många skadade hårstrån. :)
För mig är det så att ju slitnare håret är desto mer trasslar det sig och då blir det också större risk att göra skada på det när man reder ut det - men har du inga synliga skadade hårstrån så är det väl inget måste att klippa av det, särskilt inte om du gör S&D ibland =)
Om man blekt hår hit å dit, dra av ett hårstrå och granska de riktigt noggrant! Det kan se vågigt ut, tjokt här å där å smalare på andra ställen. Det är också ett slitet hår. Visst ett torrt hår kanske går att reparera med oljor hit å dit. Men de bästa är egentligen att gå till gravören å klippa 1 cm å få fint hår. Har man inte råd? Nä då kan man vända sig till frisör skolor som tar typ 100kr. Hår är döda celler å jag tycker man ska ta vara på så gott man kan :)
Eftersom de inte växer så jätte snabbt då :)
Jag har väldigt tjocka hårstrån som inte slits så lätt alls, de blir däremot väldigt torra och spretiga direkt när kylan kommer på.. Jag ska ge det ett ärligt försök att reparera, men jag toppar det nog typ en halv centimeter i helgen. Jag vill gärna behålla ombrén så jag vill ju inte klippa bort allt heller.. 😕
/Surpan
#6 Men din omber är väl inte 2 cm eller? ^^ Nä men de kan nog göra gott. Hår kan även bli torrt i denna kylan också! :/ jag har iallafall klarat mig bra än, då vi bara haft Max 5 dagar med minus grader ^^
#7 Nej men den är inte direkt jättelång heller. 😛 Och jag tänkte om allt det torra kommer behöva klippas bort till slut.
/Surpan
#8 Haha nej då! :)!
Vad är S&D?🤔
#10 S&D står för Search and destroy. Man letar upp skadade hårtoppar och klipper med en vass sax av dem ca en cm ovanför skadan. På så sätt så behöver man inte klippa av längd i onödan och får bort skadade toppar som sitter högre upp.
Detta kan självklart kombineras med vanlig toppning också. Jag kör S&D ca en gång i veckan och toppar håret ca två gånger om året för att få bort det hår som varit blekt och för att behålla tjockleken i topparna.
#11 Jaha är de då det heter! :D Finns även ett annat sätt som går fortare men man måste vara två å man får bort mycket mer skadat hår. Man tar en passé å håller den mellan 2 fingrar, handflatan mer mot golvet, kanske lite lite vinklad åt kunden, så sett sticker alla små toppar ut å man kan lägga saxen mot håret å fingrarna å bara dra ner å få bort mycket. Vet dockningen vad DET heter. Vet du? :)
#12 Den metoden är säkert super om man har mycket skadade toppar🙂
Har man som jag inte så mycket skadade toppar och inte vill klippa bort friskt hår utan vill ha långt och tjockt hår så är S&D bättre. Man har ju hårstrån i olika längd även om de inte är skadade🙂
#13 Okej :)
Klippte av cirka en centimeter i helgen, det blev ju jämnare och så, men ska jag klippa bort allt torra så blir det rakapparaten. 😟
/Surpan
#17 Kan du inte skaffa något "leave in balsam" eller liknande som du kan ha i topparna när de börjar kännas torra? Det borde väl finnas något Balsam som fungerar att ha i när håret inte är blött… Bara en tanke^^