Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 1635 ggr
Surpan
1

Röd färg

Hej!

Lite bakgrund (hoppas ni orkar läsa!):

Jag har hår ner till BH bandet ungefär och har på senaste tiden sportat en ombré med varma kopparfärgade toppar på mörkbrun bas. Sedan fick jag ett infal och färgade håret mörkt, men ångrade mig snabbt varpå jag gick till frisören för att avfärga tillbaka till min ombré. Hon la även på en röd toning i topparna som effekt. Detta gick ut fort och var ingenting vjag tänkte mer på, kvar hade jag mina kopparfärgade toppar som tidigare.

Dock var håret jätteslitet och jag fick tips härifrån att det kunde vara en buildup. Ett par tvättar senare med "sistaschampoo" inser jag att ni hade rätt (tack så mycket!!). Jag började då med Balsammetoden 'när jag ändå höll på' med fantastiska resultat på bara några veckor!

När håret hade återgått till lite mindre katastrofaktigt tänkte jag att jag skulle passa på att färga. Jag blekte upp topparna lite till och ljusade även upp resten av håret en bit med en blekning (L+). Jag la sen i färgen Kashmir/Cashmire Red som många här på iFokus har uttryckt är den bästa röda. Jag har haft rött mycket förut, men aldrig av den färgen så jag var väldigt ivrig!

Det blev väldigt rött. Speciellt för mig som naturligt är svarthårig. Men nu var håret i hemskt kvalité igen!

Detta var en vecka sedan och sen dess har jag tvättat håret två gånger med sista schampoo efter färgningen, och en gång med Balsam. Och nu är topparna typ orange/koppar igen? Jag har aldrig vart på maken på en färg att gå ur fort.

Jag har en Manic Panic Pillarbox red hemma, men nu vet jag inte om det är värt att ens underhålla det röda. Och färga om kan jag inte göra med denna hårkvalitén. Resten av håret är fortfarande rött och lite flammigt, men ändå helt OK.

Och kom igen nu, inga tips om att gå till frisör tack! 😉

/Surpan

[EvelinaL]
0

Directions, Manic Panic och stargazer sliter inte på håret och om du tycker det  kan du ha i lite Balsam i färgen. Jag har rött hår och färgar utväxten 1 gång i månaden och har Directions i längderna eftersom de är så slitna. Dessa Färger fäster bättre på slitet hår en friskt hår så jag tycker det funkar rätt bra. Sen är ju ett tips att köra stargazer eller Directions eftersom de är samma sak som Manic Panic men kostar halva priset. Sedan kan man ta några toner mörkare än vad man vill ha (alt. blanda två färger) och blanda ut med Balsam, det är den billigaste metoden jag har hittat och det sliter verkligen inte på håret.

Surpan
0

Tack, då ska jag slänga i den nästa vecka. Jag tittade på Directions men hittade ingen bra färg. Plus att jag tog Manic Panic amplified men det kanske inte blir någon skillnad?

/Surpan

Trollan92
0

#1 de du menar med "fäster bättre på slitet hår" så funkar de ej. Längderna är dem som är mest pigment i ochbutväxten är de som har minst pigment i, alltså Färger å skit. De har med saken att göra!

[EvelinaL]
1

Den färgen är lite som Balsam alltså har man för friskt hår så fäster inte färgen utan bara rinner av (tro mig jag vet jag har prövat) man måste så klart att ha aningen ljusa toppar så att färgen ska fästa.

Trollan92
0

#4 En färg ringer inte av. En färg går in i hårståret. Du måste ha gjort något fel för att en färg inte fastande. Visste du, att om man tex mens kan påverka hårfärgning? De har med kroppens hormoner att göra! På en praktik som jag hade en gång, där kom de tillbaka en kund som hade gjort slingor. Dem va näst intill borta. Å min handledare fick ju pratat med henne å då hade hon mens. Min frisör kärare har även vart med om samma sak på kunder. De e inte många som tror på de men de händer få :)

[EvelinaL]
1

Det är skillnad på denna fägen och en vanlig färg vet du inte det så har du antagligen inte haft någon erfarenhet av den färgen och då hjälper det inte hur mycket man vet om andra sorters Färger.

Trollan92
0

Jaha de e sådanna Färger, googlade. Ja sådanna är ju inte precis någon vanlig färg så de har jag aldrig arbetat med!

Surpan
0

Det är färga med vanlig färg jag ville undvika, eftersom det är då slitet. Verkar dom att ända lösningen är att kämpa med semipermanenta toners. Nån dom har tips på vilken stargazer eller Directions som är fin? Och är manicpanic amplified värt det?

/Surpan

Trollan92
0

#8 Men om du nu har så slitet hår, varför låter du inte en frisör gå igenom de ordentligt? Hittar man bara rätt så är de inte så dyrt ändå!

Surpan
0

Slitet var fel ord, det är torrt. :) senast jag gick till en frisör för att klippa bort det slitna fick jag ändå göra en s&d hemma så. De klipper ju bara håret kortare. Så nu gör jag det helst hemma själv = inget slitet. Om jag inte ska klippa en ny frisyr då.

/Surpan

Trollan92
0

#10 om de e torrt så ska du nog köpa Olja å så :) De e många frisörer som inte vet om de knep jag lärt mig. Du tar en passé å håller mellan två Ingemar å klipper bara de strån som sticker upp. Svårt att förklara men hoppas någon förstår mig. En klasskompis gjorde de på mig. Tog kanske 40 min då jag har lång hår. Allt slitet va borta å mitt hår va så lent! Man behöver inte klippa om uppköippningen tex bara för att få friska toppar :) as smart! Å väldigt synd att väldigt få frisörer gör så då de tar tid.. Men torra toppar behöver även Klippas också! :)

Trollan92
0

Håller mellan två fingrar*****

Surpan
0

#11 Tack snälla! Hur ofta måste du göra det för att det ska hållas fint? Färgar du av dig när du har blött hår på lakan och sånt efter? #12 ja jag håller på med det nu. Som det står i ts så håller jag på med BM igen efter färgningen, och jag fick goda resultat innan. Smart det där med den klippningen!

/Surpan

Trollan92
0

#14 Okej så bra då! :) Va bra att du fatta min förklaring ^^ Jätte bra men få som gör de tyvärr :/

[EvelinaL]
0

Jag gör det ca 1 gng i månaden, det är nog det enda negativa med den färgen är att den färgar av sig ganska mycket så använda oöma handukar när du färgat det samt när du sover kan du ha ett örngott som du inte bryr dig så mycket om alternativt lägga en handuk över kudden. Även om jag haft vita lakan så har faktiskt färgen gått bort i tvätten dock är det ju ingenting jag kan garantera mitt bästa knep för att få bort den färgen från textiler och andra ytor är yes power spray.