Hår iFokus

Hår

Etikett: övrigt
Läst 2928 ggr
Tokyo
0

Hur ofta borstar/kammar ni håret?

Hur ofta borstar eller kammar ni håret och vilken borste (eller kam) använder ni då? Själv borstar jag inte håret jätteofta. 

Det roliga är att jag var jättehåröm när jag var yngre och det var verkligen jobbigt att borsta håret för mig, därför var mitt hår också väldigt trassligt eftersom jag grät i princip varje gång jag blev tvingad att borsta håret, haha. Nu kan jag strunta i att borsta håret helt, till och med sova med det utsläppt (brukade göra flätor men det blir lite svårt nu när jag har klippt av halva håret) och ändå blir det inte särskilt trassligt. 

Under veckan när jag går i skolan borstar jag håret varje morgon, men sällan på kvällen eftersom det inte behövs. Borstar ju även håret annars också, om jag ska någonstans eller så, men på helger och lov då jag bara stannar hemma (oftast) borstar jag inte håret ens på morgonen. Kalla mig ofräsch men så är det, haha.

Jag använder en tangle teezer, har testat svinhårsborste också men mitt hår spretar åt alla håll när jag använder den which I don't like.

Lovar att det är omöjligt för mig att göra korta inlägg, tänkte från början bara fråga hur ofta ni borstar håret/vilken borste ni använder och helt plötsligt har jag skrivit en onödigt lång text om meningslösa saker, jag lyckas alltid så bra.

[M1nho]
0

Jag använder en svinborste och borstar håret på morgonen oftast varje dag. Vissa dagar inte alls utan använder bara fingrarna :)

tlover
0

Jag använder bredtandad träkam och reder ut håret 1 gång per dag, ibland två. Svinborste används oftast däremot för att få håret på huvudet jämt då jag sätter upp det (varje dag).

Ibland om det behövs använder jag en svinborste för att fördela sebiumet däremot men det blir mer och mer sällan (det kan vara för att jag är gravid då blir ju håret lite annars).

Jag har alltid håret uppsatt och sover med fläta så det är inte så jättemycket att reda ut trots att håret går nedanför rumpan.

l'm back

Skogsraah
0

Borstar varannan/var tredje dag. Använder tangle teezer 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Feelicia
1

Borstar håret när jag ska någonstans eller när det är jätte tovigt!

Tycker de inte spelar roll vilken borste man har, varför egentligen köpa en svin dyr borste när de funkar lika bra med en vanlig.

Har en vanlig borste;)

tlover
3

#4 Vill man spara ut riktigt långt hår el har väldigt skört hår kan man inte ha vilken kam el borste som helst då vissa kammar och borstar (tex gjutna plastborstar/kammar dom har vassa "gjutsömmar") sliter på håret mycket mer än andra.

l'm back

Feelicia
0

Jag och min syster har alltid andvänt plastborstar som typ är från ica eller nått.

Och vi har fått jätte lång hår och tjockt hår .

askan
0

Tror det beror mest på hur man kammar/borstar. Om man river igenom trassel och tovor kommer håret att slitas sönder oavsett vad man använder. Innan jag lärde mig reda ut håret FÖRSIKTIGT tror jag att borstning gjorde absolut mest skada på mitt hår (slutade med väldigt tunt hår och stora bollar i borsten, dock i kombination med blekt, trasselbenäget hår).

Nu reder jag ut håret långsamt och försiktigt med en bredtandad kam. Om kammen fastnar i något trassel så tycker jag att en kam är mycket lättare att ta loss än en borste som väldigt gärna fastnar med piggarna. Sen reder jag ut trasslet genom att kamma försiktigt från topparna och jobba mig uppåt lite i taget.
Mer kontroll helt enkelt. Lyssnar också noga och om jag hör hårstrån som går av (knäppande ljud) så har jag för bråttom, det tycker jag också är lättare med kam än med borste.

Jag använder en billig kam som också är från typ Ica eller nån annan mataffär så det är inte så fancy. Har dock en kam i trä också eftersom håret ibland blir statiskt av plastkammen på vintern.

askan
0

Blev lite OT kanske, ville bara förklara varför många använder andra grejer än just vanliga plastborstar. Kan väl tillägga att man oftast vet själv vad som passar ens hår bäst, men om man får problem med slitet hår kan sättet man borstar/kammar på vara en bov i dramat.

Mitt svar på frågan är att jag kammar håret oftast kanske två gånger per dag - när jag tar ut sovflätan och sen på kvällen innan jag flätar håret. Ibland blir det fler gånger om jag testar olika flätor eller andra frisyrer :)

Perly
0

Varierar men brukar reda ut det med händerna varje kväll innan sovflätan åker på iallafall. 🙂

Alltid Oavsett

tlover
1

#6 Som jag skrev i #5 så kan man ju ha skört hår också (särskilt vanligt om man har klassiskt "skandinaviskt hår").

Sen om man vill spara för att se hur långt hår man kan få (som jag tex, just nu har jag till nedanför rumpan) så kan man inte sköta håret hur som helst, särskilt om man har klassiskt skandinaviskt hår.

Det beror på ens mål och ens hår som sagt.

Sen så plastbantar jag också så det har ju också med saken att göra.

l'm back

Grace2009
1

Jag kammar mitt när det ska tvättas, annars får det leva sitt egna liv 😛

TatsuOni
0

Det varierar hur ofta jag borstar det. Ofta så bortsar och kammar jag det på morgonen med en svinborste och en bredtandad träkam. På kvällen så reder jag ut det med fingrarna innan jag "nattflätar" det. Ibland har jag håret i samma flätor i flera dagar utan att borsta det.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[pusselbit]
0

Borstar oftast varje dag både morgon och kväll med tangle teezer.Ibland bara på morgonen :)

[Nettan120]
0

Behöver inte göra det :) Mitt lägger sig bra själv :)

Tokyo
0

Glömde tillägga att jag efter duschen (när håret har fått lufttorka kanske en timme, alltså när det fortfarande är fuktigt) tar hårolja på fingrarna och kammar igenom håret med fingrarna, samtidigt som jag då applicerar oljan i topparna och längderna.

[ThisIsWheels]
0

Jag kammar nästan alltid igenom mitt hår eftersom det annars blir väldigt vågigt xD

Men när jag bara är hemma och slöar så bryr jag mig inte lika mycket :P 

// Wheels