Jäst risvatten
Jag har precis suttit och läst om Yao-kvinnorna från den kinesiska byn Huangluo, som har världsrekord i långt hår (World's longest hair village). De klipper sig endast en gång i livet, när de är giftasvuxna.
De tvättar håret med jäst risvatten, vilket tydligen innehåller nyttigheter för hår och hårbotten. Är det något som någon här har testat eller vill testa? Jag äter typ aldrig ris, kanske MAX en gång i månaden, men knappast ens det.
Artikel: Ancient Hair Care: Rise-Water Schampoo
Bilder: Red Yao Hair
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Aldrig testat och inte hört talar om det, men häftigt! Är lite fascinerad över frisyrerna de gör med sitt hår. Håret ser verkligen hälsosamt ut, men det kanske är just för att de vårdar det mer naturligt.
#2 Nej, inte jag heller, men deras hår ser som sagt väldigt friskt ut, så något gör de ju rätt. 👍 Just nu tvättar jag håret med Äggtvätt och WO, men jag är alltid öppen att testa nya naturliga metoder.
Ärligt så gillar jag nog allt som låter nyttigt för hår och hud. ^^
"Fermented rice water is rice water that has gone slightly sour. It is rich in antioxidants, minerals, vitamin E, and traces of pitera, a substance produced during the fermentation process. These nutrients in the rice water help to heal scars and reduce wrinkles, fine lines, and inflammation, leaving the skin with a healthy glow."
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Även om jag tror att man säker kan tvätta håret i jäst risvatten så tror jag att genetik spelar in ganska mkt
l'm back