Min första paranda
Jag har just gjort min första Paranda, vilket är ett slags låtsashår gjort på garn el liknande som kommer från Indien och därikring.
Det är bra eftersom med en Paranda så slipper man gummisnoddar i slutet av flätan och man får fylligare flätor.
Min blev inte så jättebra då den blev lite ojämt och för kort men man ska ju börja nånstans.
Här finns info om hur man gör egna och där kan man se andra parandas (som är finare än min)
Nån som gjort en Paranda själv? Eller nån som köpt en?
Här är en bild, tyvärr är jag fortfarande jättedålig på att ta bild på mina frisyrer, hårknuten blev inte heller den bästa men ni kanske fattar lite vad jag menar.
l'm back
Vad fint det blev :O Jag kan tyvärr inte göra en fläta mitt bak på mig själv, det blir alltid snett. och att klara av att göra en knut av en fläta är inte ens att tala om…
Jag kanske skulle pyssla ihop en sådan och tvinga brorsan att hjälpa mig fläta håret ;)
Du kan ju göra två tunnare och göra två "pocahontasflätor" istället, jag har sätt folk göra såna med parandas
l'm back
#2 Yep, det är tyvärr den bittra sanningen för någon som är värdelös på att sätta upp håret :P Däremot kanske det där är ett bra alternativ när jag sover. Jag brukar göra två flätor då men känner mig lite olycklig för snoddarna, detta skulle ju lösa det.
#3 parandas är superfina bara som fläta också man behööver inte göra en knut av dom, jag har alltid håret uppsatt eftersom även flätor blir ivägen då jag mockar ut kaninburar, diskar, städar etc men du kanske inte har det problemet (mitt hår är ju till rumpan också så det är endel som kan vara ivägen)
I länken i #0 finns det bilder på en Paranda i bara fläta.
l'm back
#4 är jag hemma eller bara sitter på kontoret går det nog bra, det är vägen däremellan som jag föredrar att få upp håret. Jag är mästare på att klämma fast håret i väskor, på remmar, i bältet, dörrar, you name it :P Jag har vanligtvis håret i en normal knut med en pinne, men vore ju kul om man kunde variera det.
Jag slängde ihopa en tes-paranda av acrylgarn jag hade hemma. Har en massa ull också men det vill jag inte offra ifall det blev fel längd osv ^^
och det gick förvånansvärt enkelt att sätta i och fläta ner. Och vilken skillnad det blev! Även om garnet i sig är hyfsat tunnt så gjorde jag bara 15 längder (=30 dubbla) i varje 3-del. Och ca 115-120cm lång. Funka lagom till mitt 28"/72cm långa hår.
Sen tror jag att acrylgarn är att föredra när man ska ut till stallet, iom att det är lättare att tvätta än ull. :)
Tack för att du starta tråden så jag fick lära mig om det här fiffiga sättet att fläta och sätta upp håret!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 kolla in den här som Torrin gör med en inbakad Paranda, där gör hon en "braided bun" (har ingen aning om vad den heter på svenska) på slutet, den är superenkel (särskilt med parandas) så den borde du kunna lära dig (om du har hår som är långt nog men har du inte det kan du ju göra en parande som är extra lång)
edit: man behöver inte göra det på en inbakad fläta jag gjorde bara en vanlig.
l'm back
#6 jag kommer nog att göra några av akryl också men jag ville göra den första "rätt" och sen börja exprimentera :)
l'm back
#7 ja, jag gjorde 2 flätor nu och bara tvinnade dem runt en pinne (som en åtta). Märkte att håret blir mycket stelare med garnet (jag använde akryl) men början var lite petig att få igång. Detta kräver fingerkoordination! Jag lyckas bara inte få genom pinnen så att det håller på en braided bun.
Hur ska man avsluta flätan på ett snyggt sätt när man bara vill ha det som flätor? För mig ser garnet väldigt stökigt ut i ändarna, ska jag bara klippa rakt av?
#10 I Indien så har man pärlor och liknande i ändarna på garnet.
Jag använde en bit av garnet för att avsluta (snurrade tvåtrådar runt några varv och knöt sedan) man ser ju ändarna av garnet men jag ser ju ändarna av håret då man gör en vanlig fläta så det stör inte mig.
När jag fäster en braided bun (eller vilken annan knut som helst) så vaggar jag lite på virknålen (jag har ingen riktig hårpinne än) så att den både fäster i håret nära huvudet och knuten.
Annars kanske en chinese braided bun är nått för dig jag brukar inte behöva använda hårnålar med min längd. Det funkar med parandas också vad jag förstår.
edit: jag använder också bara en hårpinne/åtpinne/virknål
l'm back
#11 När jag gör en vanlig knut så tar jag och sticker in pinnen i mitten och ut mot en kant, vrider den in mot huvudet så den vänder och vaggar genom knuten, då sitter det bra i mitt hår. Men så kan jag inte göra när det är flätat. När jag vaggar genom flätan känns det som om det glider iväg och sätter sig lite var stans. Är väl bara övning som fattas men när tålamodet tryter är frustrationen ett faktum.
#12 jag vaggar bara genom knuten från ett håll dvs börjar på höger sida och vaggar genom hela ut till vänster.
l'm back
Har gjort 2 nya paranda's idag. Bägge i ull/ullblandning. Den ena i aprikos-rosa och lite brunt, och en annan i lila och turkost. Den senare gjorde jag en lång och en kortare (alltså två stycken i olika längd, den ena flätas in från början och den andra sätts in senare) för att få det så gott som jämntjockt hela vägen ner. :)
#16 många på LHC har parandas just som en skonsam nattfläta.
l'm back
Hade inga problem med min fläta natten som gick. Det var snarare så att även jag hade snodd på så var flätan så lång att den INTE hamnade under ryggen och blev obekväm. :)
Jag är helsåld nu, roligt sätt o göra håret annorlunda så nästa gång jag är ute i skogen med hästen ska jag hålla utkik efter fina pinnar att göra hårpinnar av :D
Plus att sätter man inte upp håret+ parandan så har man värsta princessflätan och jag känner mig sådär barnsligt förtjust över längden ^^
Vet inte om många av er hänger runt på LHC (jag brukar inte göra det) men när jag såg den här bilden var jag bara tvungen att visa. http://i.imgur.com/9eUd8hHl.png Det är från deras parandatråd och med pärlor var det ju urläckert :O
Visa gärna ert hår med Paranda :D Jag ska försöka ta kort på mitt och visa också.
#20 dom är fina men jag tror inte jag har tålamod nog 😊
Jag funderar på att göra en ny i samma garn (så man kan ha två flätor samtidigt) men jag vet inet om det skulle se konstigt ut att göra dom längre el inte (dom blev ju lite för kort för att vara praktisk i längden)
l'm back
#21 Jag var helt fascinerad av dem. Jag måste lära mig det här så jag kan få ha sådär fint uppsatt hår också!
Så, jag tror jag fick till en knut med flätan! Håret är lite fuktigt, och att bara göra en fläta är fortfarande en utmaning för mig, men det går framåt. Däremot tyckte jag att knuten inte blev så tajt mot huvudet som det brukar bli med den knuten jag annars gör. Är det vanligt med flätor eller har jag bara inte fått dit den riktigt?
#23 fin 🙂
Jag tycker det beror på knuten, vissa sitter so limmade mot huvudet och vissa som i alla fall braided bun gör på mig, sitter lösare men ändå fast…. om du förstår vad jag menar.
l'm back
#23 jag tycker min paranda-knut sitter mjukare mot huvudet än vad mina vanliga twist and bun gör. Det känns mer som man har en kudde på huvudet än man har en knut.
Jag sätter i nålen först, genom basen av flätan sen virar jag flätan och parandan runt och när jag kommer till ändan så trycker jag bara in den under knuten och det har inte trillat loss en ända gång för mig trots tvättstuga, städning och matlagning :D
#24 tack :D
#25 Tack. Att det håller när du vara virar runt nålen :O Gör du väldigt hårt då så att det inte kan glida ur?
#26 nej, tycker inet alls jag virar hårt. jag får ta i mer när jag gör vanliga knutar än när jag gör med parandan.
#26 det #25 verkar prata om är som en chinese braided bun (länken i #11) fast med bara en fläta, jag brukar göra det ganska ofta men jag vet inte hur längt hår man måste ha för en "enflätavariant"
l'm back
#28 är inte alls insatt i de olika namnen på firsyrer ^^
Men jag har hår till nedanför midjan och en bit ner i svanken, så inte riktigt till svanskotan men det är väl inte mer än 10 cm dit. Sen lägger ju parandan till ca 20-30cm också.
#29 och jag kan bara namnen på engelska 🤪
Jag har ju snäppet längre än svanskotan (men jag är kort så du har säkert längre) och jag håller på att lära mig göra nya flätor, knutar m.m. så att jag kan variera (fram tills nyss så hade jag bara en slags frisyr som mördade mitt hår) och jag lär mig via LHC el youtube och då har dom ju olika namn.
Däremot vet jag inte om en chinese braided bun funkar med en fläta för folk med lite kortare hår för när jag hade kortare hår så gjorde jag inte olika frisyrer
l'm back
#31 & 32
Längden på den första är lite kort, men älskar den oranga färgen! :) Jag räknar som så att parandan ska räcka minst 5-10cm nedanför det egna håret när man flätat färdigt. Längden på de vita är mkt bättre för då får man med ändarna in så de också blir flät-vågiga.
Sen skulle jag göra dem tjockare också. Vet inte hur många snören ni har i varje 3a, men på mina i lovikkatjocklek har jag 5 i varje = 10 dubbelvikt. med tunnare garn måste man ha fler.
Spretet kan man få ner om man flätar hårdare och är noga med att låsa fast ändarna mellan flät-kryssen som blir.
Nu låter ajg som värsta viktigpettern men det är det jag kommit fram till här under veckan som gått ^^ plus när jag läst på på andra sajter ;)
#33 hon mätade inte för en inbakad fläta därför blev den lite kort men det funkar ju ändå.
Det som är så praktiskt med parandas är att det inte finns några regler 🙂
l'm back
#36 Jag ser att du har hårsnoddar i slutet av flätan. Jag brukar tycka det är klumpigt så jag tar bara två garnbitar ur flätan, snurrar ett varv och gör en enkel knut. Smidigare också ifall du vill snurra upp flätan som en knut i nacken. Men det är bara vad jag personligen tycker!
För övrigt var det i orange väldigt snyggt mot din hårfärg.
#37 Smart. Jag satt och funderade ett tag innan jag sträckte mig mot hårsnoddarna.. Ska testa ditt tips!
Och tack, jag gillar det orangea också faktiskt. 🙂
/Surpan
#36 Snyggt 🙂
Jag funderar på att göra en ny åt mig då mitt hår vuxit endel sen jag gjorde min förra. Kanske en röd som man kan ha till jul?
l'm back
#39 Tack! Jag funderade också på röd till jul. Borde vara jättefint! Gört. 🙂
/Surpan
Jahapp, jag gick och gjorde en vit lite tunnare nu också. Ganska lång. Planen är att smycka den med lite pärlor och sånt längst ner, tänkte att vitt skulle bli en fin kontrast till mitt hår, men nu vet jag inte.. Tanken var lite att det skulle bli en Paranda jag kunde gå ut i och så. Ska se hur den blir med lite pärlor 🙂
Men! Nu till varför jag kom hit. Jag gjorde ju två stycken helorangea som blev lite för korta för mig. Men så idag kom jag på att de är perfekt längd för en inbakad fläta på sambon!
Så jag ger er (om än slarvigt..): Paranda - The Manly Way!
Han hälsar för övrigt att även om inte färgen var riktigt hans stil så gillade han faktiskt frisyren! 🙂
/Surpan
Cred till att du fått in "starten" på garnet uppe i flätan så snyggt. 👍 Hos mig hamnar den alltid lite snett så man ser knuten.
Tack! Jag har borstat en slinga över hela knuten och sen använt den till mittenslingan. 🙂
/Surpan
Hur får man så det inte syns i början av flätan?:)
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#44 Knuten eller?
l'm back
#45 kanske skrev lite konstigt, hehe… Man flätar väl det alltid före man lägger upp knuten, hur får man så att parandan håller och det inte ser helt galet ut? Alltså att det syns jättebra att det inte är ens egna hår! Flummigt även detta, men hoppas ni förstår…:/
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#46 Menar du knut som i den i #0? eller den där de tre "garnslingorna" möts?
l'm back