Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1191 ggr
Elliiez
0

Behålla håret fint?

Lite hårhistoria här.

När jag permanentade håret rakt i somras hade jag inte klippt mej på två år och frisören tyckte att det nästan såg nyklippt ut. Sen efter permanenten kunde jag se hur det varje dag slets mer och mer. Vid skolstarten var det kanske bara två centimeter som redan hade blivit helt förstört. Nu idag tog jag modet till mej och klippte av 7 centimeter. Det hade blivit så förstört så jag hade inget val :( 

Så ös på med tips på hur jag behåller håret i fint skick nu! 

Jag tror i alla fall att jag klippte tillräckligt mycket, det ser ut att vara bra nu i alla fall.

Jag kommer inte platta håret på ett bra tag. Kommer bara föna hårbotten, då det tar mer än halva dygnet innan det lufttorkat. 

Vilka frisyrer är bäst om man vill hålla håttopparna fina? Eller är det bäst att bara ha det utsläppt? 

Hur ska jag ha det när jag sover ? Fläta? Knut mitt på huvudet? 

Något mer som jag borde tänka på? 

Kommer inte färga det mer heller.

Ska man borsta det ofta så tovorna försvinner eller ska man just INTE borsta det så mycket? 

Alla tips uppskattas!

I somras när jag var hos frisören vägrade jag klippa av så mycket dom ville, så det blev nu ändå att jag fick klippa av mycket..skulle varit bättre om jag aldrig permanentade det..

Nu är det 38 cm, så frisyrerna är begränsade :/

Nachtaktiv
0

Jag har läst tips om att hårklämmor är bättre än hårsnoddar, men när en ska sova så kan en fläta funka med en lös snodd. Sen är det kanske bra att sätta upp håret med nålar/klämma osv under dagen för att det inte ska bli så tovigt, och då behöver en kanske inte borsta jättemycket. Just när det gäller att borsta håret, så låt det ta tid. Borsta topparna först, och ta allt eftersom större drag (längre upp) med borsten tills hela håret känns fritt från tovor. :)

tlover
0

Det bästa när det gäller frisyr är den då håret slits minst, vilket kan vara lite olika beroende på hur långt håret är. För mig som har nedanför rumpan så är det uppsatt som gäller, inte ens vanliga flätor funkar då även dom fastnar överallt (och när man satt sig på håret, har haft andra som satt sig på håret, håret fastnat i dörrhandtag, bildörrar etc nog många gånger så har man det uppsatt) men har man nog kort hår (dvs du sitter inte mot det, det slits inte mot jackan/tröjan, du pillar inte på det, det håller sig varmt även då du är ute etc) så är det nog bäst att ha det utsläppt.

Blir håret tjarvigt eller utsätts för sol eller kyla är det också bäst att ha håret uppsatt.

Annars så är det bäst att sätta upp det och det bästa sättet är släta hårpinnar eller liknande. Man ska undvika saker i plast med en "söm" (många hårklämmor), metallsaker med vassa kanter, trägrejer som inte är slipad nog och annat som har skarpa kanter eller liknande. Man ska också undvika hårsnoddar med sömmar/metall och använder man släta hårsnoddar ska man undvika att ha dom på samma ställe hela tiden (dvs inte hästsvans varje dag, har man flätor ska man variera hur lång "tofsen" är etc)

När det gäller då man sover ska man se till att det inte blir tjarvigt. Vissa har helt enkelt en sidennattmössa och håret löst i den, andra har håret i en lös knut, andra i en fläta. Jag har själv håret i en fläta som jag lägger över kudden så att jag inte ligger på den. Det är också bra att sova på siden el satinörngott.

Andra saker man ska undvika är sol, kyla, värme, tjarv, kemikalier, vassa kanter och liknande.

#1 förklarade borstningen bra ja har bara lite att lägga till. Bäst är att du reder ut håret (som #1 förklarar) med något annat än en borste tex en horn/ben/trä kam eller vissa använder fingrarna. Undvik också saker med vassa kanter som tex plastkammar med sömmar eller metallkammar med vassa kanter.

Hoppas du fått lite hjälp i alla fall.

edit: om att ha det uppsatt är bäst för dig tänk på att variera var du har det uppsatt (jag är själv dålig på det), tex ena dagen har man den rakt bak, andra högre upp, tredje har man två knutar bakom öronen etc

l'm back