Hjälp för torrt tjockt hår?
Hej allihopa!
Jag behöver verkligen hjälp nu känner jag. Hoppas jag kan samla in lite tips härifrån!
Lite bakrundsfakta om mitt hår: Jag har mörkt och tjockt hår med grova hårstrån som är ganska 'glatta'. På senaste tid har jag börjat spara ut håret för första gången i mitt liv sen jag var barn, detta medför att jag har ingen som helst aning om hur man hanterar långt hår… Så jag skulle behöva lite tips!
Så fort det växt ut en bit blev håret torrt, speciellt nu när det börjar bli kyligare! Eftersom jag har grova hårstrån så blir det väldigt 'svintoaktigt', hårt och frissigt när det är torrt, vilket inte är så snyggt. Så först och främst behöver jag tips på bra shampoo och Balsam som passar mitt hår. Balsammetoden verkar inte passa mig alls, då jag får klåda i hårbotten väldigt lätt, och jag upplever att det förvärras om jag inte får tvätta riktigt rent. Jag har testat oljor av alla de slag, inpackningar, bikarbonattvätt… Ja, vad inte? Jag staylar inte håret nått nämnvärt, och använder aldrig fön eller plattång så det finns inget att hämta där heller. Jag borstar håret på morgonen, jag hade inte velat göra det för jag upplever att det sliter på håret och lämnar det frissigt, men annars ser det ut som ett skatbo, hur jag än sover med det.
Är jag bara en sån som inte kan ha långt hår? :/
Snälla hjälp mig, snart blir det saxen på allt!
/Surpan
Låter precis som att jag skrivit detta ju ;)
men nej tyvärr har inte jag heller funnit lösningen på detta problemet ännu!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Hm, då är vi två i alla fall! Vi får hoppas att någon hoppar in med ett mirakeltips snart.. 🙂
/Surpan
En bra beskrivning på mitt hår också ibland ^^
Vet att det kanske är en dum lösning, men jag brukar ha i Loreals värmeskydd..den där guldiga flaskan, kommer inte ihåg namnet, men då blir mitt hår jättemjukt å man måste känna på håret för att fatta att det egentligen är torrt, men jag nöjjer mej med det då ingen får röra mitt hår
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
Helt lätt är det inte.. Jag vill gärna ha något som hjälper håret "på riktigt" och inte bara stylingprodukter. Gjorde en inpackning som jag blandade i Olja i nu i helgen. Och det är fint några dagar med sen känner man hur det börja torka ut igen.. Det är som om mitt hår är bottenlöst törstigt! Jag har testat arganolja, mandelolja, olivolja, jojobaolja.. Med det håller sig bara fint ett kort tag.
/Surpan
Min spontana tanke är att du kan ha fått någon knasig build-up på håret. När du skriver att du inte stylar det men att det är torrt och du har testat en massa olika oljor och inpackningar kan det lätt bli så, speciellt med tiden. Build up är lätt att få när man använder oljor fel, det kanske funkar för vissa (oftast bara till en början dock) att man kletar in håret med olivolja eller kokosolja, låter det vara i 30 minuter och sen sköljer ur. Grejen med de oljorna är att det kan ta från 6-14 timmar att faktiskt tränga in i håret och ge någon effekt, annars funkar det bara som en silikon och lägger sig runt hårstrået (har man sen på värme så steks håret bokstavligen). Dom funkar också så att de hjälper proteinerna att hållas i själva hårstrået och för mycket proteiner kan göra att håret börjar "brytas" av, se torrt och frissigt ut.
Jojobaolja är en proteinrik Olja och är man proteinkänslig så ska man vara väldigt försiktig med den.
Det låter som att ditt hår är i behov av återfuktande mer än proteiner (men jag har ingen aning egentligen utan att veta hur ditt hår ser ut).
Även hårt vatten kan få håret att få någon slags build-up fast då med mineraler och metaller från vattnet.
Hade jag varit du hade jag skippat sånt som är proteinrikt eller som stänger in proteinerna ett tag, satsa alltså på återfuktande utan proteiner. Vill man hålla sig till naturligare grejer är sheasmör ett bra alternativ, tänk bara på att för mycket kan få håret att se jättegrisigt ut.
Är det en build-up du fått så försök tvätta bort det med shampoo innehållande acetic acid eller som du gjort tidigare med bikarbonattvättar, vinäger är också bra på att få bort build-up. Är det vattnet som orsakar det kan du köpa ett "chelating" shampoo. Sen återfukta, håll dig till sånt som är proteinfritt till en början och försök hålla dig till samma produkter under en längre period.
~mikkan
Hm.. Aldrig hört talas om att protein skulle kunna påverka håret på det sättet! Det enda jag har vetat är att om det är torrt så ska det tillföras Olja.. Men det du säger passar väldigt bra in på mitt hår, det är hårt, torrt och frissigt och kan gå av. Saken är att det känns ganska friskt "i grunden". Har dock inga klyvna hårtoppar eller skador på det sättet. Jag har också börjat Olja in håret i panik flera gånger i veckan senaste tiden, så kanske inte så konstigt om det är det jag fått problem med.
Acetic acid, finns det i vanliga schampoon i stil med head and shoulders (för det har vi hemma till sambon)? Ska införskaffa sheasmör och kika runt lite i affärerna. Finns det nått sätt att se på inpackningar och sånt om de innehåller saker som ger sån här build up?
Tacktacktack för en ny inrikting att börja jobba på i alla fall!
/Surpan
Antar att du ser till att hålla dig undan från SLS som sliter och Silikoner och mineraloljor som bara lägger sig som en hinna?
Testa sheasmör (aldrig gjort själv) eller kokosfett (funkar för många) och ha i det så länge du kan! När du kommer hem från skola/jobb, och sen till morgonen efter, så kan håret verkligen absorbera allt
Medarbetare på Skor iFokus
Jo då, jag har använt mig av silikon och sulfatfritt förut. Jag har bland annat använt naked's serie för torrt hår, och även rainforestserien från body shop. Sen som sagt bikarbonattvättar med vinäger. Inget av dessa har haft någon effekt på mitt hår. Nu har jag gått över till Syoss Keratin serie, tänkte att jag kanske bara hade sånt hår som behövde lite Silikoner och crap, och keratin ska ju vara bra har jag hört. Dock blir det nästan värre nu, kanske har med shampoot att göra.
Kokosfett har jag testat mycket (använder det som sminkborttagning annars), det ger mig ingenting, möjligtvis att det funkar lite som leave in produkt för att tämja småhår. Sheasmör har jag aldrig använt men en snabb googling verkar visa att det är svårt att få tag på?
Saken med silikonfritt är också att jag har eksem och stram hud, vilket gör att jag måste smörja in axlar och skulderblad och i viss mån även hals med krämer typ 2 gånger per dag. Det gör att det blir väldigt svårt att se till att absolut inga Silikoner hamnar i håret. Jag vet dom inte hur någa man måste vara?
Jag tvättade i alla fall rent håret igår efter ett infall gällande det här med build up. Inget Balsam eller inpackning. Resultatet är torrt, fnöskigt men ändå kladdigt hår?
Jag börjar ge upp lite faktiskt. Det är hemskt att titta på och hemskt att känna på. Hur lyckas alla andra?
/Surpan
men oljor är också styling på ett sätt.
Vi alla vill att håret ska må bra men ibland får det duga med det enda man kan göra.
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
Tycker absolut inte att du ska ge upp!
Keratin är ju en protein och är ditt hår proteinkänsligt så kan det vara en anledning till att håret ser så torrt ut. Sen behöver Silikoner och så inte vara dåligt för håret heller, det finns väldigt många som använder sig utav silikonbaserade produkter och ändå har fint hår, men det är enklare att få build-up av det. När du skriver att ditt hår känns torrt men ändå kladdigt så låter det faktiskt som en typisk build-up som du inte lyckas tvätta bort.
Om acetic acid finns i vanliga shampoon har jag ingen aning om, det får man läsa på innehållsförteckningen eller så googlar man "clarifying shampoo" och försöker hitta ett sånt någonstans. Jag har själv använt mig av Jocio K-pak's clarifying shampoo och jag gillade det väldigt mycket.
Andra tips jag har mot torrt hår är att inte duscha håret med varmt vatten, använd bara shampoot i längderna 1 gång i månaden, massera in produkterna istället för att gnugga in dem, hitta en bra "hårserie" som fungerar och håll dig till den, använd inpackning varannan tvätt i ordningen shampoo -> inpackning som du låter verka i 30 minuter med värme -> Balsam. Man kan använda Olja som en leave-in men jag hade inte rekommenderat kokosolja eller jojobaolja just nu i alla fall. Har du testat vinägerskölj istället för vinägertvätt?
Tänk tillbaka till en tid där ditt hår "mådde bra" och tänk efter vad du använde för produkter just då. Jag själv tycker om Balsammetoden och naturligare metoder men det finns perioder jag hellre tvättar med shampoo och Balsam och då använder jag mig själv alltid av dove intense repair serien då det är det enda mitt hår klarar av.
~mikkan
Jag skulle kunna tro det med, eftersom det blev värre efter schampoobytet. Och ja det känns liksom kladdig på ett väldigt speciellt sätt, som att hårtråna inte glider lätt mot varandra och som att händerna blir fettiga när man dragit handen igenom. Annars är det dock mest torrt. "Hårt och sprött" skulle jag nog beskriva det, lite som grått hår kan bli?
Jag ska testa att googla lite rengörande schampoon, kollade hemma och ingenting innehöll acetic acid. Hörde att dubbeldusch skulle funka så ska kila förbi ICA efter jobbet.
Just nu har jag aussies resurection 3 minute hårinpackning hemma. Kan nog bli att tvätta rent hela håret ordentligt och sen köpa hela den serien och testa. Annars har jag hört gott om redken extreme, men då kanske jag får beställa.
Om du med vinägerskölj menar en blandning av äppelcidervinäger och kallt vatten som lämnas i håret så ja, det har jag testat tidigare, håret blev fint och mjukt men väldigt flygigt. Jag blev också rädd att använda styling eftersom jag då skulle behöva lägga till ett schampoo, och trodde det skulle förstöra allt. Därför jag slutade.
Det som funkade tidigare har vart pantene för tjockt hår och head and shoulders, det var dock på redan "helt okej"-hår. Ska kika på dove också. Tack för du lär mig att jag inte behöver vara rädd för de normala hårtvättarna.
Är ju lite ironiskt att min jakt på en bra hårkur har lämnat mig här…
/Surpan
Okej, lite uppdatering - Tvättade rent igår typ 4 gånger med ett vanligt SLS och silikonfritt schampoo tills att mitt hår bara satt ihop i en gummiklump. Sen gick jag över till vanligt schampoo och Balsam som har funkar förut i mitt hår, tillsammans med en inpackning. Det känns mycket bättre! Det har inte alls den där dreads-känslan av torrt ruffsig men endå fett hår längre. Dock är det fortfarande torrt..
Har ni bra tips på hur jag går vidare nu, utan ett överflöd av Olja? Sheasmör ska jag försöka hitta. Finns det något mer man kan använda? Jag ska nog bege mig till simhallen i veckan också för att kunna sätta mig i bastun med inpackningen. Hoppas det ger nått.
/Surpan
Har du prövat att ha i aloeveragel i håret. Det ger fukt.
Du beskriver mitt hår på pricken! Iallafall hur det såg ut förrut.
En sak som verkligen hjälpte mitt hår när det var som ditt var att INTE RÖRA DET när det är blött. Rör det inte alls mycket med händerna. Borsta det inte, kamma det inte när det är blött. Jag höll på mycket när det var blött för att jag trodde att om jg kammar det och sånt när det är blött så blir det säkert bra, men det blev puffigt, frissigt och jättefult.
Sedan håller jag på med Balsammetoden. Mitt hår är ju så tjockt så jag måste ha mycket rengörande Balsam och massera länge.
Det kanske hjälper något om du lägger ut en bild?
Frida
Tack så mycket för svar! Det är mycket bättre nu efter jag tvättat rent det. Var nog en build up. Ska dock tänka på att inte röra det så mycket när det är blött. Tack alla för hjälpen!
/Surpan
Dock ser det fortfarande frissigt ut, men nu känns det i alla fall okej. Jag har vart stressad tidigare och tappat en massa hår, och har massor med småhår som sliter sig och gör att håret ser slitet ut.
/Surpan