Din hårcykel?
Tänkte höra om era hårs livscykel, dvs dess maxlängd det kan bli (eftersom samtliga hårstrån ramlar av tids nog och nya växer ut. Som motsats till detta finns Terelynn Russel och hennes döttrar som har någon del i deras DNA som gör att avfallet är fördröjt vilket gett dem en chans att spara ut riktigt långt hår vilket för de flesta inte är möjligt.
Så hur långt kan era hår bli?
Tror min egen gräns går vid strax under en meter, dvs en liten bit nedanför svanskotan, fram tills det når dit växer det fort men efter det märker jag ingen ökad längd tyvärr.
Alltid Oavsett
Hitills är mitt hår till strax nedanför rumpan (Classic), jag har inte märkt av att den skulle ha saktat ner än så länge i alla fall.
Det här är första gången jag sparat såhär långt (har vanligtvis haft mellan höftben och rumpan ungefär) så jag har inte tidigare nått något max heller.
l'm back
Jag har aldrig haft speciellt långt hår. Det blir så slitet och trassligt när det är strax nedanför axlarna så jag har svårt att tro att det kan bli så mycket längre än så. Vet att min mamma inte heller kunde få längre än till strax nedanför axlarna.
#1 Oh, önska att mitt också ville fortsätta i samma tempo, eller, då hade jag väl ståt på håret inom nått år men ändå haha, liiite längre, 20cm iallafall skulle inte skada.
#2 Då är det nog lite jobbigare att spara ut det, har sett dem som haft väldigt slitet hår men ändå lyckats få det att bli väldigt långt, ser ut som en enorm tova bara 😐 Då är det nog bättre med ett kortare livscykel på stråna.
Har du någonsin känt att du velat ha längre hår?
#3 Inte så konstigt, skulle gissa på att lång ifrån alla sparar ut det till max 😃 Kan tänka mig att det känns fräscht samt skönt, hade själv "pojkklippt" (dvs väldigt kort) innan jag bestämde mig för att jag ville ha långt hår. 🙂
Alltid Oavsett
#4 Jag har alltid drömt om att ha långt hår, iaf ner till brösthöjd. Men eftersom det blir så trassligt och slitet så tappar jag tålamodet så snart det blir axellångt. Så jag har nästan jämt haft relativt kort hår. Nu har jag tänkt försöka ge det en chans till för att se om jag faktiskt kan få långt hår. Har precis kommit förbi den jobbiga axellånga längden och det når strax nedanför axlarna. Än så länge verkar det fungera bra och håret ser inte överdrivet slitet ut. Men jag tror att det också handlar om att jag har väldigt tunna hårstrån som slits väldigt lätt, så även om de kanske kan bli riktigt långa så hinner de slitas sönder innan de når sin livslängd.
#5 Då är det träligt, är det likadant oavsett vilka hårprodukter som används?
Alltid Oavsett
#6 Nu har jag ju inte provat miljoner olika produkter, men jag kan inte påstå att jag har märkt någon vidare skillnad med de jag har använt. Produkter kan ju få håret att se ok trots att det är slitet. Men jag har inte märkt att det ska göra någon skillnad på om håret slits mer eller inte. Dock har jag ju fattat att jag bör avstå plattången. :P
Aldrig kommit så långt att jag varit i närheten av maxlängd, vad jag vet. Tror att många rent fysiskt kan få längre hår än man tror, om man hade undvikit slitage som gör att håret måste klippas eller går av. Inte alltid lätt att undvika dock och det varierar säkert mellan olika hårtyper… och sen kan det såklart finnas medicinska orsaker till att man kanske tappar hår innan det "vuxit klart".
Läst att hårets växtfas kan vara upp till 7 år och säkert mer i vissa fall, så det är ett rejält projekt om man ska testa helhjärtat :D
Jag hade till midjan när jag gick i 6:an men klippte av det p.g.a att mitt hår var rena tovan och klippte det till nacken. Bestämde mig för att sköta om håret ordentligt och det har jag lyckats bra med!
Den senaste tiden har mitt hår växt som ogräs och jag har nästintill rumpan efter 3-4 års sparande.
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden