Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 761 ggr
The Idizen
0

Balsammetoden - HUR GÖR NI?

Hej, alla ni som kör Balsammetoden hur gör ni när ni tvättar håret?

Jag är lite osäker på om jag gör rätt :p

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Officielle
0

Först ska man tvätta håret med vatten och se till att allt hår är blött. Sen tar man sitt tvättbalsam och börjar gnugga in det i hårbotten. Man behöver oftast massera in det ett par minuter för att all smuts ska försvinna. Sedan kan man använda ett vårdande Balsam eller en inpackning om man vill, det behöver man oftast bara ha i längderna ej hårbotten.

Det är ett sätt att tvätta håret med BM! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

The Idizen
0

Okej :)

Jag gör så här att jag blöter håret sätter i Balsam, sköljer ur, sätter i Balsam + inpackning igen och sköljer ur efter 30 minuter.

Kan man låta bli att skölja ur balsamet första gången? :)

Officielle
0

#2 Menar du att du tänkte låta det sk. tvättbalsamet vara i håret i 30 medan du väntar på att inpackningen ska göra sitt? :)

Miniland
0

Jag sköljer först håret med vatten så det är blött. Sen tar jag mitt tvättbalsam i håret och masserar in det i hårbotten i cirka 5 minuter.  När det är klart sköljer jag håret noga. Sen tar jag mitt vårdande Balsam och har i topparna bara, typ från öronen och neråt.  Låter det sitta i håret någon minut. Sen sköljer jag ut det med rätt så kallt vatten. Klar. :)

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

The Idizen
1

#3 Aaa, är det nödvändigt gör balsamet något för håret förutom att göra det rent? :)

#4 Okej :)

Officielle
0

#5 När jag körde med BM brukade jag låta tvättbalsamet sitta i kanske 5 minuter innan jag sköljde ur det. Tror inte att det skulle vara nåt problem med att låta det vara i håret i 30 minuter! :D

The Idizen
0

Okej :D

Cederin
1

Mitt sätt ser ut såhär:

- Blöt håret ordentligt 

- Fördela rikligt med Balsam i olika sektioner över hårbotten. Mitt uppepå huvudet, mitt bak samt bakom båda öron placerar jag rätt stora klickar tvättbalsam.

- Häll med händerna lite vatten över balsamet och massera noga in det i 2-5 minuter, tills du känner att du täckt varenda centimeter av din hårbotten! Det är det mekaniska arbetet (massagen) i tvätten som löser upp mycket av smutsen så det är viktigt att hjälpa det på traven så vis.

- Skölj ur tills du känner att du inte har ett spår av Balsam kvar i håret, enklast om man kan reglera strålen så den blir hård. En tumregel är att när du tror du fått ur allt så ska du skölja lika mycket till!

- Avsluta med vårdande Balsam i längderna som får verka alltifrån 5-20 minuter beroende på hur länge man duschar,  skölj ur i kallt vatten för att stänga fjällskiktet och på så vis ge mer glans och mindre tovor.

Medarbetare på Naglar och Hår

The Idizen
0

#8 Tack :D Ska prova det nästa gång, kan man använda någon Olja i topparna sen kokosolja? Olivolja? Rapsolja?

Officielle
0

#9 Man kan använda vegetabiliska oljor i håret, ej mineraloljor. Jag rekommenderar kokosolja och ren arganolja. Mandelolja funkar också men jag upplever att håret inte blir så mycket mjukare av den. :)

The Idizen
0

#10, okej tack ska testa kokosolja :) det luktar såååå gott! 😃

ennycc
0

Först blöter jag hela håret, sen tar jag inpackning i längderna. Och sen tar jag i mitt tvättbalsam utan att skölja ur, och sedan mitt vårdande Balsam och sen sköljer jag ur, länge.