Anorexia, tunt hår
Hej, jag börjar bli frisk ifrån anorexia nu. Undertiden har jag haft väldigt mycket undervikt och näringsbrist och det har gjort satt jag tappat massa hår. Det är fortfarande långt, men jätte tunt.. Jag älskar verkligen mitt hår, det är en stor del av mig! Jag saknar mitt tjocka hår ..
Hur ska jag göra? Finns det något kosttillskott jag kan ta? är 13 år. Jag har börjat med Balsammetoden och tycker att det funkar helt okej. 🙂
Snälla hjälp mig!
Något man ofta får brist av när man är underviktig är B-vitaminer och järn! de behövs båda för håret och en massa andra saker med.
(jag har också varit underviktig och tappat massa hår tidigare)
Tips är att äta b-vitaminer så som B12 och folsyra samt järn!
Dock kommer de bästa och viktigaste B-vitaminerna och järnet ifrån kött. Så det bästa förutom att äta kött och gröna grönsaker är att dessutom boosta dig själv med lite extra tillskott av dessa saker från apoteket eller hälsokost.
Öljäst är en sorts b-vitamin tabletter som brukar finnas i hälsokostbutiker. Det är bra. Men ännu bättre är om du får riktiga vitaminer med B12, folsyra och järn från apoteket. Absolut bäst är dock som jag nämnde ovan, att äta kött och gröna grönsaker så som broccoli, spenat grön paprika osv.
Lycka till!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tack ska kolla om mamma kan köpa det till mig. :)