Hår iFokus

Hår

Etikettoff-topic
Läst 1100 ggr
Mimmulih
0

snabbt svar, kunnig person?

Jag och min pojkvän är just nu på våran semesters första dag i Bulgarien, det är egentligen våran första riktiga utomlandsresa och vi har inte förräns nu insett att vi kanske borde vaccinerat oss, vad är risken för tex hepatit A och vad skall vi göra åt saken ? Undvika någon mat eller borde allt vara ok då de är ett EU land? Vet någon??:(

Cindy S
0

Fel forum tror jag, men jag vet att jag vaccinerade mig mot en hepatit A + B(eller bara en). 

Jag vet att det var en del mat man skulle undvika, men kommer inte ihåg vilket. Köp inte färsk frukt på marknad har jag för mig. Jag var ju vaccinerad så jag var inte så försiktig(man måste ändå tänka sig för om man tagit sprutorna). Ät på restauranger som verkar hygieniska, laga eget mat om möjligt.

Om ni har bra internet går det nog att googla fram hur man undviker hepatit.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Karmatarerskanise
0

Det var inte bra. Tvätta händerna ofta och undvik råa grönsaker, is och glass. Eftersom frukt kan vara sköljd i förorenat vatten bör den skalas innan man äter. Så köp inte delad eller skalad frukt.

Så ta aldrig is i läsken.

Cindy S
0

Handsprit kanske är bättre än att tvätta händerna ofta till och med.

Varm mat, kokat vatten fick jag när jag skummade igenom detta http://www.gastrolab.info/c1qhepas.htm

Tänk på att de på hotellen kanske inte tvättar handdukarna ordentligt, och att när det är slut på toapapper så tar många till hotellhandduken… Jag har upplevt intorkat bajs på flera hotellhanddukar(samma hotell).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mimmulih
0

Ojdå.. Nej Inte fel forum, skrev de OT så tänkte då här ändå hänger en del personer att kanske det är snabbt svar. Hursomhelst ska försöka med det ni sagt, nu har jag under dagen ändå druckigt alkoholdrycker med is ett par samt ätit glass 2 ggr… Skit oxå… Jag viste inte det var någon fara, min syster bor i spanien o inte gjorde jag något speciellt alls då jag kom dit o hälsade på, inte tror jag hon tagit något någonsin heller.. Eller va vet jag… Känner mig så dum nu…

Mimmulih
0

Och jo, vi bor all inclusive,på ett sånt hotell, så har inte riktigt möjlighet till något annat…

TokyoWings
0

Jag googlade lite, och tydligen är risken för hepatit a/b inte jättestor i Bulgarien. De flesta läkare verkar rekommendera vaccinering till personer med sjukdomar som gör dem extra mottaglig, men att friska inte behöver det om man inte stannar längre än några veckor.

Dock är det ju alltid en bra sak att ha.

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Mimmulih
0

Skönt att höra! Tack :) har oxå gpoglat, men ville eg ha personliga erfarenheter och åsikter hittade eg inget speciellt om det annars såeh, men tack allihop!:)