Hjälp jag tappar hår!
Jag har sedan en tid tillbaka upplevt att jag tappar mer hår än vad jag borde, men nu tycker jag att jag tappar betydligt mycket mer än tidigare och det är oroväckande. Är rädd att jag snart inte har något hår! Jag vet inte vad jag ska göra, och jag är väldigt orolig.
Jag har haft klåda i hårbotten i två år. Det började samtidigt som jag fick nässelutslag och tror det är nässelutslag även i håbotten. Min teori är att jag tappar hår för att jag kliar mig. Tillståndet är inte mycket förändrat förutom att jag tappar mycket mer hår. Jag brukar oftast ha tofs och sover i fläta så det är förmodligen normalt att jag får mycket hår i hårsnodden eller när jag drar handen genom håret. Men det är inte det enda. Efter varje gång jag duschat ligger det en stor hårtuss i golvbrunnen och när jag borstar mig direkt efter fastnar även då mycket hår på borsten. Jag upplever att håret är tunnare än vanligt, men vet inte om det är inbillning men jag tror inte det.
Jag började tänka ännu mer på det när jag såg att min kompis som har längre hår än mig knappt tappade något hår i duschen…
Vad kan jag göra för att förhindra detta?
Håret och hårbotten påverkas massor av hur man mår. Om du t ex är stressad eller deppig kan man få kli och även tappa hår.
Min son har sebboreiska exsem - alltså mjällexsem. Det kliar massor i perioder. Han har blivit hjälpt av mjällshampo från apoteket. Sekulos tror jag det heter. Jag har även fått tips att han kan ha kokosolja i hårbotten mot klåda.
Jag får boka tid hos vårdcentralen. De har tittat på min hårbotten då jag sökte hjälp om hårbotten och nässelutslagen. Det var inte psoriasis iaf, men någon annan typ av eksem. Minns inte vad det var.
Just nu kliar det ganska mycket och tror det beror på solen framförallt. Finns sekulos som receptfritt?
Det ska finnas någon vätska man kan köpa på hälsokosten som stärker hår och naglar, kan det motverka håravfallet tror ni?
Nu kanske det är en dum fråga, men kan jag färga håret tror ni trots att det är irriterat i hårbotten? Jag känner att jag måste fräscha till det snart.
Japp sekulos är receptfritt. Jag tror att du ska strunta i att färga håret.
Det är intensivtoning glömde jag säga, men borde jag strunta i det ändå? Lär säkert få vänta ett bra tag innan det blir bättre annars…