Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 3817 ggr
[Mikaelann]
0

Balsam metoden borste

Var hittar man trä kam eller en bra borste som är så milt mot håret som möjligt? vet ni någon affär? förresten vad för borste passade bäst?

IdaKw
1

Tangle teezer eller svinborst kanske?

IdaKw
0

Fast tangle teezer är ju inte i trä :)

tlover
0

svinborst är bra (det finns med bara svinborst jag tvivlar på att min är det däremot då jag köpte den på åhlens) och bredtandad träkam (el ben el horn) jag köpte min träkam på bodyshop

Borsten använder man däremot inte för att reda ut (det använder man kammen till) utan för att fördela sebiumet med.

l'm back

askan
0

Har samma som tlover, bredtandad träkam från Bodyshop. Den är bra, inga vassa kanter t ex, men det bästa för att reda ut trassligt hår är tåålamod och mycket försiktighet för att det ska bli så skonsamt som möjligt ;)

JustMySelf
0

#3 vad är sebium, varför vill man fördela det i håret? Jag har typ slutat borsta/kamma håret… Tycker det gör att mitt hår ser fett ut högst upp, även om jag borstar med en helt rengjord borste och använder godkända BM-produkter. Reder ut det med fingrarna på kvällen bara. Har det något med Sebuim att göra?

tlover
0

#5 Sebium är fettet i hårbotten, man vill fördela det efter längderna i håret delvis för att det är bra för håret (skyddande m.m) och delvis för att håret ser mindre fett ut då (det blir ju bara ett tunt lager på hela hårstrået istället för att allt är i hårbotten).

Vissa "tvättar" bara håret genom att fördela sebiumet.

l'm back

JustMySelf
0

#6 Kanske värt att testa med en svinborst-borste då… Tack för hjälpen :)

Grace2009
0

http://baressoshop.se/products/Olivia-Garden-Healthy-Hair-comb-C4.html Jag har en här kammen och är nöjd med den. Slängde iväg den i ett stengolv när jag kammade håret dock (jag har lite dålig kontroll på händerna :x) så den sprack mitt mellan en mörk och ljus träbit. Jag limmade ihop med kontaktlim utan problem. Jag använder den både i duschen och i torrt hår.

[pusselbit]
0

Svinborsten är jobbig att rengöra.

skulle rekommendera tangle teezer!

TatsuOni
0

#9 Jag tycker inte att svinborstar är ett dugg jobbiga att rengöra🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cederin
0

Svinborste är superbra för att "jämna ut" håret vid styling eller till att fördela oljor, dock inte lika bra vid tovor. Tycker heller inte att det är så jobbigt att rengöra den, gör det ca. en gång i veckan :)
Bredtandad kam i horn eller trä är också ett bra alternativ, speciellt när man har tovor som man då reder ut försiktigt med kammen och/eller fingrarna.

Det viktigaste är att man inte har borstar/kammar av plast eller med piggar, då de i plast ofta är gjutna och har små små ojämnheter, det har även vanliga piggborstar som skadar håret utan att man knappt märker det. 🙂

Medarbetare på Naglar och Hår

[pusselbit]
0

Hihi. kanske jag som är lat ;)

Men hur rengör ni er borste då? Själv gnuggar jag med en vanlig mjuk tandborste mellan 'piggarna' och sen sköljer. Jag upplevde iaf att tangle teezern var lättare att komma åt ordentligt på när man skulle göra rent och att den även torkar snabbare gentemot svinborsten!:)

Cederin
0

#12 Jag tar först en bredtandad plastkam till hjälp och drar bort allt hår från borsten, sedan sköljer jag den under varmt vatten, tar lite av mitt sista-schampo och gnuggar in ordentligt i borsten - skölj ur och sedan är det klart! :)

[pusselbit]
0

Jaha okej

TatsuOni
0

#12 Jag drar först bort allt hår med en kam. Sedan sköljer jag borsten lite och gnuggar in sista-schampo med kamen och handen Sköljer sedan av den och så är det klart^^ Jag gör detta efter varje gång jag har tvättat håret vilket är ungefär en gång i veckan^^

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[pusselbit]
0

Jaha då gör ni ( #13 och #15 ) på ungefär samma sätt då. Jag kanske med skulle testa det nästa gång eftersom de låter smidigare än att hålla på med tandborsten :) (även om det inte är såååå jobbigt;) ) Tack! :)

elli-kleo
0

Lånar denna tråd lite. Jag har letat efter en skonsammare borste och vill inte ha svinborst. Hittat en borste i trä på Åhléns, vad tror ni om den? "Utredningsborste med träpiggar av lönnträ. Är skonsam mot håret och ger en skön massage av hårbotten. Bra för långt och tjockt hår." Länk: https://m.ahlens.se/skonhet/accessoarer/borste-id-77597ece3b7e43dca325938b9c49e42c.html

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Leritza
0

#17 har den borsten och skulle säga den är för mitt hår bra mycket bättre än en svinborste (funkar inte alls). Dock är den inte lika bra som tangle teezern

Cederin
0

#17 Vet ett par som har den, den är bra. :)