Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 1586 ggr
Miirriiaamm
0

Ska börja med stora hårkuren!

Hej! Jag har lockigt hår och har färgat det en hel del innan. Blekte det för ca 1 år sen. Som ni då förstår är mitt hår är väldigt livlöst och torrt. Eftersom att jag har så lockigt hår och inte gillar det så plattar jag det varje går jag duschat håret. Men har låtit mitt hår vila ett tag nu från värme. Som jag nämnde är mitt hår väldigt torrt och har börjat bli risigt, mår så dåligt av det. Mitt hår är ungefär till axlarna. Har använt löshår innan väldigt länge (clips) men slutade med det för att jag inte orkade hålla på med löshåret varje dag. Mitt hår är lockigt och lockigt hår brukar vara lite torrare och känsligare. Jag har hört så mycket om kostillskottet stora hårkuren. Hört att många tycker den hjälper och får håret att växa snabbare. (Mitt hår växer väldigt segt). Beställde då produkten och hoppas att den hjälper! Har även börjat med BM (balsam metoden) som sägs hjälpa men har nyligen börjat och väntar nyfiket på hur det kommer gå. Är det någon som provat stora hårkuren och fått lyckliga resultat? Vill gärna ha hjälp med hur jag ska få mitt hår att växa snabbare. Är så trött på mitt korta och livlösa hår:( vill gärna ha så många tips som möjligt!:)

L93
0

de går inte att  påskynda växtlängden! de kommer inifrån! bra kost ( ät ofta ) stress , hälsan! så ska du se att ditt hår börjar växa! 😃

[Nelley]
0

#1 Jo det går det. ;) Ts, jag har hört mycket bra om stora hårkuren men har inte använt själv så what do i know.. Men lycka till iaf! :)

TatsuOni
1

Stora hårkuren fungerar bra för mig i alla fall🙂 Mitt hår växer snabbare.

Skulle rekomendera dig att klippa bort det slitna håret då det inte går att reparera. Om du inte gör det så kommer de kluvna hårtopparna att "vandra" uppåt. Vill du inte toppa håret för mycket så rekomenderar jag S&D (search and destroy). Man letar då upp kluvna/skadade hårtoppar och klipper bort dem en och en. Det kan tyckas meningslöst men när man har gjort det några gånger så börjar man känna skillnad på håret. Själv gör jag detta ca en gång i veckan (mitt hår är i bra skick). Slår på någonting halvtråkigt på TV:n och kör på. Tänk på att använda en vass sax och att klippa en cm ovanför skadan.

I övrigt så är det bara att försöka vårda håret så mycket som möjligt och försöka slita så lite som möjligt på det. T ex så använder jag utöver BM kokosolja. Kramar i lite längderna efter dusch och när det börjar kännas torrt för att ge fukt åt håret. Gör även inpackningar av b la kokosolja och honung.

Tvätta håret så sällan som möjligt då det alltid sliter mer eller mindre på håret att bli tvättat.

Borsta det inte när det är blött. Dock så kan brukar jag borsta igenom det försiktigt i duschen när jag har Balsam i det.

Använd inte en plastborste då dessa sliter onödigt mycket på håret. Använd hellre en svinborste och för att reda ut tovor en bredtandad kam i horn eller trä och fingarna.

Använd inte snoddar med metall.

Om du kan så sov med håret flätat/uppsatt.

Ha inte samma frisyr hela tiden om du sätter upp håret eftersom att hårsnodden då kommer att slita på samma ställer på håret=mer slitage.

Använd hårfön, plattång o.s.v så sällan som möjligt.

Gnugga inte håret med handduken när du torkar håret. Krama försiktigt istället då gnuggandet skadar håret.

Ja det är de råd jag kan komma på för tillfället😛 Hoppas att några kan vara till hjälp^^

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
0

P.S om du tittar runt lite på forumet så kan du hitta ännu flera råd. T ex så kan du söka på "slitet hår" och få upp flera trådar med bra tips i^^ D.S

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/