Få blekning att sätta sig?
Har googlat runt som tusan men inte hittat något riktigt svar så hoppas att någon här kan hjälpa mig! :) Jag har färgat mitt hår svart/mörkmörkbrunt i fleera år = färgen sitter som berget.. Jag har bestämt mig för att bli mellan/ljus-brunhårig till sommaren. Testade att slingbleka håret men fick bara några enstaka slingor mitt uppe på huvudet. Som jag förstått det tar inte blekningen på mitt hår för att den svarta färgningen sitter fast i så många lager. Jag ska precis börja med halvt Balsammetoden (ska dock använda ett milt sls-fritt schampoo) och eftersom man tar bort all skit som täpper igen hårstråna och det som sitter som en hinna över med Balsammetoden, då borde väll en avfärgning på håret ta bättre ? Jätterörigt och svårt att förklara hur jag menar, men undrar alltså om Balsammetoden hjälper till att få bort hårfärgen som sitter fast? (Ska somsagt avfärga och senare slingbleka/färga det) Hoppas någon företog och kan hjälpa mig! ^^
Balsammetoden är bra att du börjar med för att göra processen mildare men den har ingen inverkan på blekning/avfärgning. Det är såpass starkt att det går igenom både Silikoner och mineraloljor.
Först kan du testa Colour B4, den är till för att ta bort artificiella pigment i hårstråt och det skadar ingenting heller, därav är den bra att börja med. Kör då den extra starka eftersom det är många lager färg :)
Jag har gjort samma sak (från år av lager svart färg till blond) och det har hittills tagit ett halvår. Det är en lång, svår process tyvärr, men det jag har gjort är att kombinera flera slingblekningar + använt Colour B4. :)
Hmm okej.. Inte riktigt det jag ville höra :( men tack så mycket för svaret! Har tänkt köpa colourb4 så fort jag hittar det någonstans! En annan fråga då, går colourb4 och Balsammetoden ihop? Kanske låter som en dum fråga, men vill vara helt säker på att inte BM förstör för avfärgningen eller tvärtom. :)
En avfärgning är en mildare blekning, så om en blekning inte tar kommer inte en avfärgning att göra mer nytta. Troligen kommer du att bleka sönder ditt hår innan det blir så ljust du vill ha det.
Jag har också försökt bli ljushårig efter år av att färga håret svart. Det slutade med att jag förlorade en decimeter av mitt hår när jag blekte det för tredje gången. Jag vet att det inte är vad du vill höra men det bästa är att vänta tills håret har fått växa ut.
Om du ändå vill bleka bör du vänta åtminstone en månad mellan varje blekning och under tiden göra intensivvårdande inpackningar minst en gång i veckan och gärna över natten.
Men är det inte skillnad på blekning och avfärgning? Att en avfärgning ska öppna upp håret och skölja ut hårpigmentsmolekylerna(?) eller är det helt fel? :o
#4 Det är just Colour B4 som sköljer bort pigmenten, vanliga avfärgningar är i regel bara blekning :) Därför är det den jag rekommenderar också, eftersom det inte sliter alls lika mycket som blekning. Mitt hår har knappt tagit stryk av min blekningsprocess, men då har jag varit väldigt försiktig och haft optimal hårvård under hela processen (började i september och håller fortfarande på)
Cederin, du verkar ha väldigt bra koll på ColourB4 och hår så om du kan vara supergullig och svara på en fråga till!
Hur lång tid efter en avfärgning med ColourB4 kan man göra en ännu en till ? Och hur lång tid efter ColourB4 kan man bleka håret ? :)
#7 Vad jag minns så ska det stå på förpackningen, tror det var så att man kunde göra flera på raken utan att det ställde till något :) Jag hade nog väntat en liten stund med att bleka, kanske en vecka eller två så man kan vårda håret en stund mellan varven. Ju längre man väntar mellan varje behandling destå bättre egentligen, men jag vet hur otålig man kan vara haha! Sålänge håret inte känns "upprört" på något sätt så är det nog ingen jättefara att bleka kort därefter, men om du vill vara riktigt snäll mot håret så kan man låta håret återhämta sig ordentligt, jag brukade köra 1-2 månader mellan varje grej men då var jag också helt okej med att ha orange hår ett halvår haha :)