Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1373 ggr
Anfa
0

Topparna går av

Hej!

Har sedan några månader tillbaka haft problem med mina toppar, som får som en "punkt" i hårstrået och sedan går av bara man tar i dem. Har klippt dem nu för mindre än en vecka sedan men det var bra typ två dagar men nu börjar de bli likadant igen. Jag använder i stort sett aldrig värmeverktyg, har nästan alltid uppsatt hår vilket ju borde vara bra för topparna, använder endast shampoo i hårbotten och ändå blir det så… Kan det vara något kosttillskott som behövs eller har ni något annat tips på vad man kan göra? 🙂

[Teddies matte]
1

Är du noga med att gå igenom håret efter kluvna strån? Så du inte bara klipper allra längst ner och lämnar resten av kluvna strån. Det är inte bara längst ner man skall kolla efter, utan högre upp också, till sist börjar det "klättra uppåt" om man lämnar kluvna strån.

tlover
2

Med tanke på hur gamla hårtopparna (antagligen om inte du har väldigt kort hår) är så påverkar ju inte kosttillskott hårtopparna däremot är det ju alltid bra att äta nyttigt men det kommer inte påverka topparnas kondition (nu).

Nånting sliter på håret helt klart så att minska slitaget är ju det som gäller.

vad har du testat i "minska slitage väg" och hur gör du nu?(mer exakt, tex om håret är färgat, vilken slags kam och/eller borste du använder osv). Hår är väldigt olika och du kanske har väldigt skört hår så att du måste vara mer försiktig med håret helt enkelt.

l'm back

Kaninhopp
0

Tänk på att inte ha håret uppsatt för mycket, hårsnoddar för ofta i håret kan "stressa" håret och göra så det går av lättare. Och när du använder hårsnoddar så vad du än gör - använd hårsnoddar utan metallspännen. Sånna sliter så onödigt mycket på håret. Använd snälla frisyrer också, flätor t.ex. 

Har samma problem som dig, men man får försöka göra det bästa av situationen. Borsta nerifrån och uppåt (börja i topparna) så minskar du risken för tovor att reda ut som sliter på håret. Vad använder du för borste? Investerade själv i en sån där tangle teezer liknande borste som är snällare för håret än de vanliga plastborstarna med piggar. Använd inpackning och någon slags Olja i topparna. Klipp topparna regelbundet (sparar man ut skulle jag satsa på var 3-5 månad) 

Tänk också på att håret slits mot stolar och liknande varje dag. Var noga med att dra bak håret över stolen när du sitter ner på en stol eller ta fram det över axeln när du sitter i soffan etc. :)

tlover
0

#3 det finns många sätt man kan sätta upp håret som bara är snällt mot håret (knutar med snälla hårsaker som tex släta hårpinnar)

Däremot håller jag med om hårsnoddar, måste man ha hårsnoddar ska man välja såna utan metallskarvar, plastskarvar el liknande.

Däremot kan även såna slita i längden om man har håret uppsatt på samma sätt jämt.

l'm back

mikkan01
0

Klipper du tillräckligt mycket då? Man ska klippa minst 1 cm från det skadade du ser på hårstrået..

~mikkan

Anfa
0

Tack för era svar! 🙂

Kluvna strån ska jag bli noggrannare med att kolla. Har börjar sova i flätor nu och låta håret torka innan jag borstar det och tycker de blev lite bättre av det faktiskt! Hårborsten har jag ingen aning om vad den heter (är inte så insatt hahah), köpt på kicks tror jag, svart "handtag" och silver med piggar :$ Men kanske ska ta och kika på en sån där tangle teezer då!:)

Använder hårsnoddar från åhlens som ska vara bättre för håret, inga metallspännen och så "glider" dom som bättre eller va ja ska säga…

Brukar klippa kring 1 cm/gång, ungefär var 4 månad:)