Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 591 ggr
waymiiie
0

Mörkbrunt hår till blått hår

Jag föddes blond, men började färga mitt hår mörkbrunt för cirka två år sedan, men jag skulle väldigt gärna vilja ha cyan/blått hår nu. Är detta möjligt om jag bleker/färgar det blont och sen färgar det blått, eller kommer det bara bli konstigt då?

DiamondIce
0

Det funkar, du kan använda avfärgning annars (är dock väldigt olika på vad folk tycker funkar bäst…)

När jag färgade halva håret blått från svart så provade jag både blekning och avfärgning, tyckte blekningen slet mindre på håret? Men om du har väldigt mörkt brunt hår så kan du behöva bleka fler gånger, kom ihåg att du måste låta håret vila ordentligt mellan gångerna i så fall (blå färg har svårt att fästa på ljusbrunt hår, ju ljusare håret är desto bättre sätter det sig)

[rumelle]
0

Blå färg är en av de svåraste att få till bra. Håret måste vara i princip platinablont, nästan vitt för att det inte ska bli en halvdassig blågrön färg.
När du färgat håret brunt har du färgat hela håret varje gång, eller bara fyllt på utväxten? Om du färgat det flera gånger kommer det troligen att krävas flera blekningar för att du ska få det tillräckligt ljust, om det ens går. Blekning sliter mycket på håret, men det beror också på din hårkvalitet. Mitt hår klarar t.ex. max två blekningar, sen blir det så slitet att det går av.
Om du vill bleka håret så är det bra att göra det långsamt, dvs vänta gärna ett par månader mellan de gånger du bleker och gör då inpackningar minst en gång i veckan (finns en jättebra artikel om inpackning över natten här på hår i fokus).