Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 2087 ggr
Gasoline
0

Glansdroppar och hårolja

Är glansdroppar samma som hårolja? Om inte, vad är glansdroppar?

[Teddies matte]
0

Glansdroppar/Silkesdroppar brukar ofta vara silikondroppar och alltså inget som rekommenderas.

Gasoline
0

#1 ok, hur vet jag om det är silikon i? Står det silikon?

askan
0

På innehållsförteckningar slutar Silikoner oftast med -cone eller -cane eller -xane, t ex dimethicone. 

Vissa håroljor man kan köpa innehåller ju också Silikoner, t ex Loreals Extraordinary oil eller olika morroccan oil. Vill man inte ha Silikoner får man kolla innehållet och kanske satsa på rena oljor t ex kokosolja eller ren arganolja. De är ju inte bara till hår men funkar bra ändå.

[Teddies matte]
0

#2 Kolla innehållsförtäckningen. Här ser du hur silikonerna benämns; http://lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika

Gasoline
0

Tack för hjälpen, ska kolla :-)

Gasoline
0

Typiskt, kollade på mina glansdroppar (som jag köpte för ett tag sedan då jag trodde att det var samma sak som hårolja) och det första som står i innehållsförteckningen är dimethicone. 😕

Tur i oturen att jag inte kör BM eller No poo.

[Teddies matte]
1

#6 Även om man inte kör BM eller andra no-poo metoder kan det vara bra att skippa mindre bra produkter, finns ju rena oljor att använda, ex. kokos- och olivolja.

Gasoline
0

#7 jo, absolut. Jag menade bara att det var tur i oturen, hade jag kört BM eller liknande så misstänker jag att det inte hade varit bra att ha använt den ett tag. Hade tänkt provat kokosolja faktiskt, men är lite feg med att prova nya saker med håret. Jag ska bara förbereda dig mentalt först ;-) Nej, helt ärligt talat är jag lite feg. Hade tänkt tagit det någon helg när jag är hemma ifall det inte skulle bli bra. Kokosoljan står och väntar :-)

Mimmulih
0

varför kan man inte använda Loreals Extraordinary oil eller olika morroccan oil? har själv loreals, och har bara hört gott om moroccan oil? varför är de dåliga egentligen?

och hur är det med garniers Olja? är den bra då? har ju arganolja i sig iaf? är inte det bra?

Garniers Fructis Nutri-repair 3 miraculous Oil? 

http://4.bp.blogspot.com/--zDF5oE9cGo/UWGqQKUYacI/AAAAAAAAEOY/MWIi25qMClA/s1600/A%20little%20Garnier%20lovin',%20Garnier%20Fructis%20Miraculous%20oil%20hair%20weightless%20argan%20oil%20review%20beauty%20blog%20Lipstick%20Wardrobe.jpg

den?

[Teddies matte]
0

#9 De innehåller ju Silikoner och kör man BM eller andra no-poo så fungerar det ju inte, gör man inte det kan man ju använda dem men det är inte särskilt bra alls i längden, då är det mycket bättre att använda "riktiga" oljor, d.v.s rena oljor som faktiskt gör gott för håret.

Här är en artikel från forumet om silikoner; http://har.ifokus.se/articles/4d712ed2b9cb46221d044fb0-silikoner?articles-1

Mimmulih
0

okay tack! jo, förståss, men jag tänkte att om man inte gör det, är det då någon skillnad?

Mimmulih
0

läste inlägget nu, men jag är föundrad över hur de kan säljas saker för torrt och slitet hår, och sen sliter de bara mer egentligen? (om jag förstod rätt?) knepigt..

[Teddies matte]
0

#11 Menar du om man inte kör någon no-poo metod?

Oavsett hur man tvättar håret så är ju inte Silikoner särskilt bra för håret, det får det att se fint ut på utsidan men egentligen skadar det mer än det gör nytta, på insidan gör det inte håret mer välmående, det skapar en hinna runt håret som gör att viktiga ämnen inte kan tränga in, vill man ha produkter som faktiskt får håret att må bra och gör att det ser fint ut kan man använda helt rena oljor.

Mimmulih
0

okej bra att veta! tack! :)

[Teddies matte]
0

#12 Hårvärlden är lite knepig, det finns en del "fuffens". Sådana produkter får ju det att se glansigt och fint ut till det yttre i början och ger ett snabbt resultat vilket många går på.