Favoritbalsam till BM?
Hej!
Jag är himla nyfiken på vilket som är ert absoluta favoritbalsam för er som använder balsammetoden! Vad heter det och vad kostar det? Var köper ni det? Är det helt godkänt för Balsammetoden?
Jag har experimenterat en del med mitt hår, men har ännu inte hunnit prova olika godkända Balsam. Det jag testat är Änglamarks Balsam, men jag misstänker att det inte längre är godkänt? De har ändrat innehållet lite, men kan inte för tillfället jämföra.
(Jag hittade liknande trådar, men ingen för enbart balsammetoden)
Berätta!!
Jag använder Garants Såklart som tvättbalsam. Helt godkänt, en flaska kostar 24 kronor på "min" Hemköp och 19 kr på "min" Willys. Förut använde jag X-tra från Coop, men upplevde att jag fick build up av det efter ett tag. Såklart har jag använt i något år nu, är fortfarande väldigt nöjd. Det är väldigt viktigt för mig att kunna köpa tvättbalsam i min vanliga affär, vill inte stå utan Balsam en dag och behöva åka till någon speciell affär för att kunna tvätta håret liksom…
Vårdande Balsam använder jag lite olika, det är alltid kul att experimentera. Återkommande är Fructis Pure Shine, eftersom den också går att köpa på mataffären. Osäker på vad den kostar, använder mycket mindre vårdande Balsam än tvättbalsam så det vårdande håller längre.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har inte så jättetorrt hår egentligen, gick över till BM bara för att försöka få bukt på min feta hårbotten. Det har blivit bättre, men går långsamt :P
Jag använder Coop X-tra Balsam till hela alltet (kostar 18kr här). blandar 1 del Balsam + 5-7delar vatten i en flaska som jag har som tvättbalsam. Tycker det är svårt att fördela när det är så tjock konsistens och det blev lite för mycket för min hårbotten att ha det rent. Sedan har jag ren Balsam till längderna.
Ungefär varannan vecka har jag inpackning i håret (längderna, gör en bulle uppe på huvudet jag trär en plastpåse över), som får verka 3 timmar ungefär. Använder Garnier Respons mother of pearl & cherry, vill minns att den kostade 47kr men inte säker.
Jag använder Neutrals Balsam som tvättbalsam, min absoluta favorit. Som vårdande Balsam gillar jag Madara Nourish and repair conditioner bäst, köptes via nätet. Just nu är den slut så använder Tresemmé Naturals för stunden.
#2 Tvättbalsam skall inte vara "starkare", vad du nu menar med det, utan tvättbalsam är väldigt lätta och innehåller väldigt få ingredienser, som gör att håret inte blir tungt och ser fett ut fort.
#2 Som #5 förklarar så är det precis tvärtom, tvättbalsam ska vara väldigt lätta och milda för att inte tynga ner håret. Det vårdande balsamet kan vara kraftfullare eftersom du inte har det i hårbotten utan bara i längderna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tvättbalsam: Be Well från Netto, 10 kr för en stor flaska. Lätt att arbeta in i hårbotten och skölja ur ordentligt, upplever det som att den är väldigt snäll mot hårbotten men gör rent ordentligt.
Vårdande balsam: Garnier Respons Nectar eller Garnier Respons Avocado Oil and Shea Butter, 20-25 kr och finns på de flesta mataffärerna. Lämnar gärna kvar lite i topparna efter snabb ursköljning så blir mitt hår inte så frizzigt.
Har Garant Såklart! som tvättbalsam. Det funkar jättebra och jag gillar att det löddrar lite, det gör et lättare att massera in det. Det går dock åt en del så jag skulle önska att det fanns större flaskor!
Som vårdande har jag Tresemmes Naturals (eller vad det heter). Har tidigare använt Garnier Avocado Oil and Shea Butter och är nöjd med båda. Tresemmes är nog dyrare tror jag, men flaskan jag köpte är jättestor och balsamet verkar drygt.
Tack för era svar!
Är det vårdande balsamet fortfarande godkänt, utan Silikoner m.m.? Jag antar ju det eftersom det är det som är meningen, men eftersom många använder så pass "vanliga" märken tänker jag att det är otroligt att så många är godkända?
#9 På lockig.se hittar du godkända Balsam, de brukar skriva upp om innehåll ändrat och om det fortfarande är godkänt.
Ja det vet jag, men jag undrar om era vårdande Balsam är godkända eller om det bara är tvättbalsamet :)
#11 Man kan inte hålla på med Balsammetoden med icke-godkända Balsam. Så ja, alla som kör BM har godkända vårdande Balsam.
Det var därför jag undrade och var förvånad över att det fanns så många billiga "Konsum-märken" med i spelet, som fortfarande är godkända.
#13 Eftersom BM-balsam inte innehåller en massa extra skräp och onödiga ämnen så blir de ju också billigare.
Ja, tyvärr ser det ju inte alltid ut så här i världen. :)
#15 BM-balsam har mycket färre ingredienser/ämnen = billigare.
Ja, så kanske det är när det gäller Balsam, men i allmänhet är rena och bra produkter ofta dyrare.
#17 Vad tänker du på för produkter i det här fallet? Många dyrare Balsam eller schampon innehåller mycket onödiga och skadliga ämnen för håret. Kollar man in olika rena oljor så är de billigare än diverse icke-godkända oljeprodukter. Att färga naturligt, med ex. Henna är billigare än vanlig hårfärg o.s.v.
Jag tänker t.ex. på ekologiska produkter, tvåler, duschcreme, tandkräm m.m.!
Mina favoriter för mitt lockiga hår:
- Garant Såklart (tvätt)
- Mumin Balsam (tvätt), pga att det är billigt på Rusta jämfört med den ovan, tycker att de annars är lika för mitt hår.
- Bamse Balsam (tvätt) av samma anledning som Mumin fast på ÖoB
- Garnier fructis strength to shine (vårdande)
- Garnier respons pärlemor inpackning (vårdnande)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#20 Jag vet vad Balsammetoden innebär. Men skulle vi jämföra med t.ex. tvål (obs, utanför Balsammetoden då) som är ren jämfört med en billig tvål så är den billiga tvålen ofta full med skit. I det fallet är det dyrare att tillsätta bra produkter som naturliga oljor osv. Och likaså kan jag tänka mig att det är när det gäller Balsam. Vill man ha ett Balsam med så naturliga ingredienser i som möjligt så stiger det nog i pris, i jämförelse med Coops X-tra Balsam eller liknande. Men talar vi bara om lågt antal ingredienser är det kanske så att billig Balsam tar priset!
#21 Tack! Jag har ofta kikat på Bamse-balsamet och undrat om det är godkänt :P jag har så svårt att komma ihåg vilka ingredienser som är tillåtna.
#22 Men nu är det hår det gäller och renare produkter när det gäller håret är billigare, inte dyrare, de som är dyrare är de som är fullproppade med en massa extra och onödiga ingredienser. Jag köper mellan varvet vårdande Balsam som innehåller många naturliga vårdande ämnen, även ekologiska, och de är inte dyrare än vanliga Balsam fullproppade med skräp. Finns även några ekologiska tvättbalsam och de är heller inte dyrare. Jag förstår inte riktigt varför du hela tiden poängterar Coops och andra billiga märken, dessa är inte dåliga utan bland de bästa tvättbalsamen, de bästa balsamen till tvätt är de billigaste balsamen, med få ingredienser.
Jag började precis med BM. Använder Bamsebalsam som tvätt och L'Oréal Paris Elvital Volume Collagen som vårdande. Funkar bra hittills👍
#22 Du missförstår mig. De flesta antar nog att man får vad man betalar för, därför är det fantastiskt att billiga Balsam från Coop kan hålla en högre klass än dyra frisörbalsam. Det var det jag ville uttrycka min förundran för. Det var ett glädje-utrop snarare än ett rop efter diskussion. Men vi lägger ner det nu så att fler kan få skriva vad de använder för produkter. Du får svara om du vill.
#24 Tack! Mycket inspirerande. :)
#25 Jag har redan svarat högre upp.
#27 Jag har inte ställt dig någon fråga….
#28 ?
"vilket som är ert absoluta favoritbalsam"
Oj, vad ni har lyckats elda upp varandra. Så onödigt!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#30 Mycket onödigt!
Nu får jag be er att vara vänliga mot varandra i den här tråden.