Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 4325 ggr
isla
0

Balsammetoden, kliar!

Har kört Balsammetoden i ca en månad nu, men min hårbotten kliar och håret blir fett på en dag. Kan det vara så att jag inte lyckades få mitt hår rent ordentligt vid sista shampootvätten och kan jag i så fall tvätta håret med tex yes diskmedel en gång för att "befria" håret eller förstör jag håret totalt då?

Håret mår iaf bättre, är mjukare och jag har fått tillbaka mina lockar" på riktigt". Så är helt klart nöjd i övrigt!

VildaVittra
0

Vilket Balsam använder du?

För mig blev mitt hår lite för fett av Balsammetoden, så jag blandade i lite citrus i balsammet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

isla
0

Jag kör med Coop x-tras som tvättbalsam, men köpte nytt igår, Eldorado (för torrt hår). I längderna har jag Respons avocado oil & shea butter. Båda är då för torrt hår och att jag köpt dessa är då för att jag har extremt torrt hår. Tror dock inte Coops är för torrt hår (köpte Eldorado för att prova något annat, men är samma resultat).

Också köpt ÄCV och tänkte prova på fredag när jag ska tvätta håret nästa gång, att använda det efteråt. Kanske kan det hjälpa?

VildaVittra
0

#2 Har du provat att tvätta hårbottnen med ett lättare Balsam?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

isla
0

#3 Nepp. Ge mig förslag, är helt grön på detta. ;)

Cederin
0

Tvätta inte med diskmedel. Däremot kan det vara en bra idé att köra sistaschampot en gång till bara för att vara på säkra sidan liksom :)
Annars så kanske det har med din teknik att göra, t.ex. den mekaniska rengöringen eller ursköljningen. Man måste täcka hela hårbotten och massera i flera minuter nästan :) Sedan när du sköljer ur, när du tror att allt är borta så ska du skölja lika länge till. Med en hård stråle på duschen så går det lättare att skölja ur snabbt!

Medarbetare på Naglar och Hår

isla
0

Brukar massera rejält, gör nästan ont i hårbotten av det, men antar att det är för att jag inte är van än vid den "hårda" behandlingen.

Sen sköljer jag noga noga, dock tycker jag att jag förr när jag använde Balsam i håret fick ur det ganska fort och att håret sedan kändes torrt igen, men nu verkar jag kunna skölja hur länge som helst utan att håret blir torrt? När jag tycker att jag sköljt tillräckligt, så slår jag över till kallvatten och sköljer lika länge men med kallt. Kanske det är fel metod?

En fråga till, jag tappar väldigt mycket hår och många jag läst om, har upplevt att de tappar mindre hår med Balsammetoden, men själv känner jag ingen skillnad. Några tips på vad jag kan göra för att minska håravfallet?

Grace2009
0

#4 Har du en tom flaska kan du blanda ditt tvättbalsam med vatten i den så att den blir tunnare, det kanske hjälper? Jag gör det mest för att jag tycker det är lättare att fördela balsamet i hårbotten så (blandar ungefär 1 del Balsam och 4-5 delar vatten eller så, gör på känsla). Annars vet jag ej, för mig försvann kliandet/klådan när jag började med BM :/

tlover
0

det kan ta ett tag för hårbotten att sluta skapa överflödigt med sebium/fett (vilket det gör med schampo) även om man gör allt rätt så bli inte ledsen om "inget funkar" då kan det vara tid som gäller. Jag själv gav upp Balsammetoden då men ha börjat med Water only nu någrå år efter och jag har inga övergångsproblem.

edit: eller jag kan ha fått problem då jag i ett svagt ögonblick i måndags använde Balsam, som jag kom på efter att jag slängt det att det kan ha innehållit Silikoner och dyl hemskt så jag kanske behöver en sista tvätt igen efter att ha haft underbart hår nu ett tag innan jag hade i balsamet.

l'm back