Frissigt och torrt hår
Jag har långt, lockigt och extremt frissigt hår. Jag går helst inte utanför dörren om jag inte plattat håret. Vad är era tips på produkter / metoder för att lindra frissigheten? Jag har tidigare provat BM, men upplevde att mitt hår blev väldigt fett. Kanske hade jag fel produkter den gången och är öppen för att prova igen. Jag vill ha tips både på produkter som är och inte är godkända för BM! Tack på förhand.
Testa BM igen! Det lönar sig att prova lite olika tvättbalsam tills man hittar ett som passar, också att massera och skölja rätt är viktigt.
Håller med föregående talare, testa BM igen!
Tror också du har hamnat i någon slags ond cirkel med plattandet. Ju mer du plattar desto torrare och frissigare blir det. För att behålla frisset borta i lockigt hår så gäller det att styla det och pilla i det så lite som möjligt. Eventuellt använda någon mousse eller gel för att binda lockarna. Skippa frottéhanddukar och gnugga absolut inte håret torrt. Använd någonting mjukt såsom eller gammal t-shirt eller ett lakan till håret. Krama försiktigt ut vattnet och låt självtorka. Skippa hårfönen!
Du kan även testa lite Olja, förslagsvis kokosolja, ös på i längderna och ta bara lite närmare skallen för att tämja frisset 🙂
Vill du verkligen få ditt hår plattare så sök på youtube efter "No heat straightening hair". Det blir inte precis plattångsrakt och har du riktigt lockigt hår så blir det nog ändå lite vågigt. Men kanske kan vara värt att testa?
Minns jag rätt så fick jag tipset om att använda honung som inpackning mot frizzigt hår. Man ska inte gnugga in honungen utan "smeta" det utanpå håret i hårets riktning. Jag minns däremot inte om det var i vått eller torrt hår men det går nog att ta reda på (jag har själv inte det problemet så jag lyssnade inte så jättenoga)
annars håller jag med #1 och #2
l'm back
Jag började med BM förra sommaren, men efter någon månad gav jag upp då det kändes fett.. men för någon månad sedan så valde jag att ge det ett nytt försök, och jag är så nöjd att jag gjorde det!
Har samma tvättbalsam (coop) och samma vårdande (respons) samt SMT inpackning ibland, men skillnaden nu är väl att jag masserar mera och sköljer längre! Nu är mitt hår i princip aldrig fett, tvättar det 2 ggr i veckan. Har lärt mig att mitt hår gillar vissa saker mer, olivolja + jojobaolja funkar jättebra då mitt hår känns torrt!
Jag använder en hårgelé medan håret fortfarande är blött och kramar det uppåt mot hårbotten. Det minskar frizz riktigt rejält! 🙂 Tänkte införskaffa Jessicurls, vilket ska vara super för lockigt hår också.