Tona eller färga blekt hår?
Hejsan.
Jag ska bli rödhårig och undrar nu om jag ska färga håret rött eller tona det? Jag har blekt mitt hår från svart och har nu en orange/kopparliknande färg då jag tidigare varit rödhårig, har kvar väldigt mycket röda pigment i håret.
Har läst lite här och där att en permanent färgning tar bäst på blekt hår men har hört av bl.a. en kollega som gått frisörlinje på gymnasiet att en toning tar bäst på blekt hår… så jag vet inte vad jag ska tro längre.
Någon som erfarenhet från tidigare och som själv har stått inför samma val?
PS. Jag vill inte ha svar om att jag ska gå till en frisör. Jag vet redan att det alternativet finns men har själv valt att inte "gå den vägen". Jag har varken tid eller råd för det. Men uppskattar tanken :)
PS2. Sorry om det redan finns en sån här tråd, länka jättegärna till den isåfall, måste fixa mitt hår snabbt och har inte tid att gå igenom alla inlägg.
Tack på förhand!
Min erfarenhet är att toning sliter mindre på håret, men det kanske varierar från person till person? Sen kanske det verkar som att permanent tar bättre då den inte sköljs ur på samma sätt, men jag är säker på att toning är det bättre alternativet :)
Det som sliter allra minst är en semi-permanent toning, t.ex. Directions eller Manic Panic. Alla Färger där flera komponenter blandas är enligt flera frisörer jag pratat med alltså inte toning, och de sliter mycket mer eftersom de ofta innehåller perioxid och/eller ammoniak.
Bäst sitter nog dock permanent hårfärg, även om ett poröst blekt hår tar upp alla Färger väldigt bra. Eftersom ditt hår troligtvis är skörare efter blekning så skulle jag valt en semi-permanent toning för hårets skull :)