Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 8623 ggr
[RC1393]
0

Mjäll efter balsammetoden

Hej!

Har sedan december kört Balsammetoden i hopp om bättre hårkvalité, vilket jag upplever att jag fått men hårbotten har blivit väldigt mjällig. Använder mig utav Coops Balsam

Jag har varit alldeles för lat för att göra någon inpackning eller leta reda på ett vårdande Balsam, kan det vara det som är felet? Har ingen aning faktiskt, hehe. 

Tvättar håret varannan dag, hade egentligen velat tvätta oftare för hårbotten blir så fet annars, men för hårets skull hade jag velat tvätta mer sällan. Är 16 år så har kanske med åldern att göra att mitt hår är så fett? 

Hoppas det blev rätt kategori nu.

Zadeira
3

Jag skulle säga att du tvättar håret på tok för ofta. Visst är det jobbigt under en övergångsperiod att håret är mer fett, men låter man det vara och står ut så blir det mycket bättre sen när håret har vant sig och hårbotten anpassar sig. Jag tvättar två gånger i veckan med BM.

Om du har mjällig hårbotten så skulle jag se över ditt tvättbalsam, samt hur du gör när du tvättar. Eftersom man oftare får gnugga lite mer i hårbotten med BM så finns risken att man irriterar hårbotten om man är lite känslig mot vissa ingredienser i olika Balsam. Prova att byta tvättbalsam! Du kan även prova att göra äppelcidervinäger-sköljning efter tvätt för att återställa ph:t.

Vårdbalsam och inpackningar är ju oftast till för längderna, och då påverkar det inte hårbotten så mycket eftersom du inte ska gnugga in det i hårbotten.

[RC1393]
0

#1 Okej, nej som sagt kan jag lite och ingenting egentligen, mitt hår har bara funnits där och sen har jag inte brytt mig så mycket mer, haha.

Är ju just det med övergångsperioden, får vänta till sommaren verkar det som för jag vill ogärna gå till skolan några veckor och vara superäcklig i håret. Naiv nog att tro att det skulle fungera ändå. 

Jag är smått inne på vad du säger, är känslig mot parfym i vissa andra produkter så kanske är det som krånglar då. 

Tack!

93mli
0

Du kan ju alltid köra med torrschampo för att dryga ut lite extra mellan tvättarna. :)

Zadeira
2

#2, Om du är känslig mot parfym så kan du prova Neutral eller Garant Såklart. De är parfymfria och funkar bra som tvättbalsam för mig.

Cederin
0

En inpackning som ska hjälpa är helt enkelt naturell yoghurt!
Lugnande för hårbottnen och sägs motverka Mjäll. Man kan även ha i lite andra ingredienser för en riktig boost: kokosolja, olivolja, ägg, honung, Balsam till exempel :)

Även jag rekommenderar att dra ut tiden mellan tvättarna, och se över tvättbalsam/tvättrutin. ^^

Medarbetare på Naglar och Hår

tlover
0

#2 om du sätter upp håret så ser det inte lika fett ut (det ser ut som hårprodukter) mitt andra tips är att skaffa en svinborstborste.

Fettet du får i hår botten är bra för håret (även om det antagligen är onödigt mycket nu i början) med en svinborstborste så kan du sprida ut det till längderna där det faktiskt kan vårda.

När jag började borsta "rätt" så behövde jag inte tvätta håret på en vecka för det såg inte fett ut (förutom just före borstning). Det finns faktiskt dom som inte tvättar alls (alltså inte ens med vatten) och bara borstar håret för att tvätta det.

l'm back