Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3851 ggr
Djurälskaren87
1

inte växt på snart ett år:(

hej, tror seriöst det är något fel på mitt hår, det har knappt växt något och det var ett årsen jag klippte det. Jag har dock under de året gått tre gånger till frisören och jämnat till håret men inte klippt mer än ett par cm, men de verkar inte växa:( mår dåligt då jag alltid haft längre än axellångt hår tidigare men en frisör råkade klippa av allt mitt hår så blev korthårig utan att jag ville…

vad göra?

hannaaha
1

Vissa kan inte få långt hår tydligen. Inte jag heller längre. Vet inte varför. Mitt hår räcker lite längre än till axlarna bara numera. Trots att jag hade midjelångt hår som barn. Ingen frisör har kunnat svara på varför mitt hår inte kan bli långt som det var förr i tiden

Djurälskaren87
0

men inte att jag vill ha långt men vill iallfall ha så jag kan sätta upp en tofs, kan knappt det nu :(

och jag har haft långt hår som vuxen inte som barn och mitt hår har alltid växt som ogräs

moizzz
1

Masserar du hårdsotets ordentligt ska det sätta igång blod cirkulationen (stavning) så det växer snabbare

Gronstedt
4

Ett par cm 3 gånger är minst 6 cm som du har klippt bort …

askan
1

Svårt att säga varför det kan vara så utan att känna dig och ditt hår.

Har du kanske brist på något som kan påverka hårväxten? (järnbrist och sköldkörtelproblem är sånt som kan påverka, sånt som man bör kolla upp om man misstänker det)

Äter du en bra, balanserad kost med tillräckligt med protein?

Hur är håret i topparna? Fina smidiga toppar eller slitna?

Får du hår i borsten/kammen när du reder ut det, är det hela hår som släppt med roten (normalt hårtapp) eller korta hår som gått av?

Har du färgat/blekt hår? Får du isf ingen utväxt?

Har du upplevt att håret blivit tunnare/ändrat kvalitet under de senaste åren?

Hur tar du hand om håret annars, hur ofta tvättar du, med vad? Använder du t ex plattång?

Det kan vara en idé att mäta håret med måttband typ varannan månad om du vill få facit på hur mycket ditt hår har vuxit/inte vuxit.
Har man hår som växer långsamt och klipper sig några gånger om året så är det inte konstigt att det inte blir längre, men om du inte klippt dig på ett år så borde man ju i alla fall se skillnaden!

Djurälskaren87
0

förstår att det e svårt att säga exakt för er:) jag har klippt en gång å längden 2 cm för att jämna till när löshåret skulle sättas in i juli förra året,sedan en gång efter det för att jämna till de slitna men min frisör har ej klippt på längden utan jämnat till där jag hade uppklippt svårt å förklara;) Men enligt henne skall man klippa pyttelite emellanåt för att ta bort de slitna och hon vet att jag vill att mitt hår ska växa så hon klipper ej mycket eller i onödan.

Har du kanske brist på något som kan påverka hårväxten? 

Nej:)

Äter du en bra, balanserad kost med tillräckligt med protein? tycker jag äter bra och balanserad kost,både kött,fisk,kyckling osv varje vecka

Hur är håret i topparna? Fina smidiga toppar eller slitna?

dom är jämna och fina men har klippt upp håret så inte samma längd på över håret som undehåret

Får du hår i borsten/kammen när du reder ut det, är det hela hår som släppt med roten (normalt hårtapp) eller korta hår som gått av? får knappt hår i borsten

Har du färgat/blekt hår? Får du isf ingen utväxt? färgat håret och får synlig utväxt väldigt fort!

Har du upplevt att håret blivit tunnare/ändrat kvalitet under de senaste åren? ja det har de gjort, hade jätte tjock innan men tunnare nu efter all färgning

Hur tar du hand om håret annars, hur ofta tvättar du, med vad? Använder du t ex plattång? jag tvättar var tredje dag, använder shampo från marrocoan oil och tillhörande Balsam samt inpackning. använder silkesdroppar dagligen i längderna och plattar håret kanske en gång i veckan ibland färre gånger o använder alltid värmeskydd.

kan lägga in bild senare på hur håret var när jag klippte de helt kort och hur de var i juli o hur det är nu. kanske jag missbedömer.

elinkw
3

#6 Om du får utväxt väldigt fort så växer ju håret uppenbarligen, men att det kanske bryts av innan de hinner bli längre. Du säger att du har hårförlängning, hur länge har du haft det? Hårförlägning nöter ju ganska mycket på håret och hårstrårna får ganska mycket tyngd på sig, tillslut orkar inte hårstrået hålla upp tyngden och hårstrået går av.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Djurälskaren87
0

7# jo men jag ser ingen skillnad på att det växt:) hade förlägningen i två månader, använde den mest skonsammaste metoden men klart det sliter ändå. Men tog ut det i oktober.

elinkw
0

#8 Näe sånt är svårt att se själv, men jag tror ditt hår växer men att du har stirrat dig blind på det. (Sen känns håret ännnu kortare när man är van vid förlängning 😕). Mina vänner tyckte mitt hår hade blivit jättelångt medans jag inte tyckte de hade växt alls!

Börja mät håret så har du det svart på vitt sen 🙂

Djurälskaren87
0

9# jo men både min pojkvän plus familj tycker inte heller håret har växt så mycket som de borde på ett år, klart de växt liiite men inte alls så som de borde tycker jag. när jag hade halvlångt tyckte jag de växte jätte fort.

elinkw
0

#10 Jag har också kort och vill ha långt och det går väääldigt segt ja 😕
Om du verkligen tycker att de står helt still så tycker jag du borde kolla upp hur det ligger till med dina blodvärden! De är jättevanligt med tex vitaminbrist.

Själv har jag brist på d-vitamin och folsyra, sen jag fått utskrivna tabletter som jag tar dagligen så tycker jag håret har växt till sig lite iallafall!

Djurälskaren87
0

11# får kanske boka in en tid hos läkaren och ta prover..

Charlott_
0

En vän till mig han också bara få till axlarna. Hon får inte längre. Men vad jag har för mig så har håret SIN längd och de kan man inte göra ngt åt. Även om man hade långt innan..

Jag klippte kort Page för snart 2 år sedan och de har bara växt ner under axlarna. Jag tycker det är långt iomed att jag haft jätte kort innan.

MEN de hår man ser kan även ögat uppfatta växa sakta då man ser sitt hår varje dag i spegeln.

askan
0

Vilken tur att du får utväxt i alla fall, då vet du ju som sagt att det växer om än att det går långsamt. Men att det blivit tunnare låter ju inte så bra. Det kan ju ha med både färgning och plattning (som är väldigt slitsamt även om man använder värmeskydd) att göra men också hälsan!

Om du har tagit en noggrann titt på hårstråna för att se så att du inte har många kluvna toppar eller vita små prickar på hårstråna så kan du  också utesluta att stråna går av. 

Det känns ju alltid som att håret växer skitlångsamt om man kollar på det jämt, jag brukar ta bilder för jag ser inte skillnaden i spegeln. Om du kan så lägg gärna upp bilder så att vi kan jämföra mot vad vi andra tycker ser normalt ut! =)

Djurälskaren87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är bilden där jag klippte mig kort med en frisyr i februari 2013 längre på ena sidan kortare på andra sidan och såhär hade jag fram till juli ungefär.

Djurälskaren87
0

sedan i juli så var ju håret inte alls snyggt eftersom där de var kortare hade växt lite och det såg inte klokt ut så min frisör fick klippa den längre sidan lika kort som den kortare sidan s det växer ut med samma längd.

Djurälskaren87
0

och det är sen juli månad till nu jag inte tycker det växt något:(

bilden är tagen igår och jag ser vädigt sliten ut för jobbat 12 h i sträck;)

Charlott_
0

Hårväxten kan även påverkas av hur du mår, psykiskt. Man kan vara stressad utan att märka av de, må dåligt över saker och ting? Jag vet ju inte hur du mår men de e så mycket man själv inte märker av heller.

Kosten är ju också viktigare, läste åvan att den va bra enligt dig! Men ditt hår kanske har nått sin längd, tyvärr så är de så för vissa tråkigt nog :(

Djurälskaren87
0

Är inte mer stressad än annars. Jag brukar ha lite längre hår än till axlarna o haft det hela mitt vuxna liv tills klippningen. Kan de. Bara avta o sluta växa? Förstår att jag inte kommer få ner till rumpan men till axlarna? Vill inte ha sånt hår jag har nu hela livet liksom då klippningen inte var frivillig

Charlott_
0

#19 Hårväxten har även med hormoner att göra med. Har tyvärr inget mer svar på detta annars! :/

Djurälskaren87
0

Var ju massa som skrev innan men inte nu efter jag lagt upp bild:) På den sista bilden är håret tre dagar utan tvätt nu efter jag tvättat känns de längre :s kanske inbillning

Charlott_
0

#21 Man ska heller inte tvätta håret för ofta då de sliter att tvätta de ofta :)

Djurälskaren87
0

22# jag vet, jag tvättar var tredje dag . alltid tvättar håret varannan innan men nu var tredje dag istället.

Charlott_
0

#23 Okej :)

claris96
0

Prova balsammetoden

Charlott_
0

#25 Finns inget som kan påverka hårets växt på utsidan.

claris96
0

Jag tror att hon upplever att håret inte växer för att det går av uran att hon märker det! Därför så kan Rex. Balsam metoden hjälpa! Det är bara ett tips, jag säger det utav erfarenhet!

Charlott_
0

#27 Ett helt hår kan inte gå rakt av ifrån ena sidan till andra sidan. De låter overkligt att ca 1500 hårstrån kan gå av på samma ställe..

claris96
0

#28 Jag tror att vi missförstår varandra och jag vill inte ge mig in i en diskussion! :)

Jag har bara gett ett tips!

askan
0

Är du säker på att håret inte slits av i topparna? Blekning och plattning är ju två av de absolut slitsammaste sakerna man kan göra med sitt hår, särskilt om man har fint hår från början och om man skulle ha brist på något kan det göra att håret blir väldigt skört och inte håller :/

Eftersom du får utväxt så måste det ju växa i alla fall lite men jag håller med om att det inte är alls mycket skillnad på bilderna. Jag skulle nog råda dig att kolla upp så att du inte har t ex järnbrist eller liknande. Det  är ju i vilket fall bra om man upptäcker det tidigt isåfall, inte bara för hårets skull. :)

Men eftersom du haft längre förut så tror jag absolut att ditt hår KAN bli längre, så det gäller ju att lista ut vad som är fel. Jag skulle låta bli att färga det och att platta det om du kan så att det får vila, och bara kamma försiktigt med en bredtandad kam och i övrigt vara så försiktig som möjligt med håret.

Charlott_
0

#30 Jag har en vän som alltid haft rätt så långt och fint hår, men när hon i tidig ålder blekte sitt hår så hände ngt mystiskt med hennes hår som ingen kan svara på. Hon får bara hår till axlarna nu. Hon är frisör och testat allt.

askan
0

#31 Uh, vad konstigt, det låter inte så kul! Det kan ju iofs vara precis lika snyggt med kort hår men det är ju trist om man vill ha längre. 

Min kusin hade också problem med sitt hår, hon har fint och lockigt hår som inte blev längre än att det precis vilade på axlarna. Där såg man dock verkligen att det var var så skört att det gick av trots att hon varken värmestylade eller blekte. Sen upptäckte de att hon hade superlåga järnvärden och fick tillskott, så sen blev det lååångsamt bättre så hon hade ju "tur" i oturen och fick reda på vad det berodde på.

Charlott_
0

#32 Slitning på hår kan även va om man efter duschen ruffsar handduken i håret, har toffs på samma ställe och sover med utsläppt hår.

Men de ska ändå inte påverka TS hår så brutalt att de gått rakt av.. :O

Djurälskaren87
0

vad menar ni med att de gått rakt hår? jag har klippt upp på vissa ställen av håret nu så det är inte jämd längd men det är för att frisören klippte de så inte att de gått av.

här lägger jag in två lite tydligare bilder där man faktiskt enligt mig ser skillnad på längden eller?

börjar med håret i somras juli ngn

Djurälskaren87
0

och här är bilden tagen idag, har verkligen borstat håret så de ser inte så bra ut på kvaliten här kanske;)

och min arm ser enorm ut haha

Djurälskaren87
0

närbild.

tror bilden jag la upp tidigare inte ger rättvist intryck heller då den är tagen framifrån,så detta sättet var nog bättre att visa på.

Charlott_
0

#34 De va en som påstodd de eller något ^^

Djurälskaren87
0

mitt hår innan,miss it!

jag har absolut inget emot kort hår och tycker jag ser bra ut i det med men nu saknar jag mitt längre hår då det är mer jag.

Djurälskaren87
0

37# ok men det har inte slits av.

Charlott_
0

De såg poröst ut på en av bilderna, kan ha fel. Jag har inte någon blekaste aning om vad de kan vara då vi redan tagit nästan allt i tråden. Men skulle du kunna tänka dig sluta bleka ditt hår ett tag å bara låta de växa och se? För annars kan de vara ngt med blekningen, jag vet inte. Men man fåår testa sig fram! :)

Djurälskaren87
0

40# jag har väll inte bästa kvaliten, men har blekt håret för inte alls längessen plus att jag var utomlands i december så kan ha med det att göra.

Jag använder ju inpackning vid varje tvätt och är noga med håret men ah vet inte ..kanske är ngt med järnvärderna. jag ser iaf skilland på att de växt lite=)

Charlott_
0

#41 Hår som bleks väldigt mycket kan påverkas av solen, ja. MEN du säger ju att du upplevt kort hår längre än så. Jag är utbildad frisör men jag jobbar tyvärr inte som de idag så mitt råd är att du går och bokar en tid hos frisören så en som har flera år bakom nacken kan kolla igenom ditt hår och känna på de å ge dig råd. De är mitt bästa tips till dig nu. Tycker inte man kan säga precis på vad de kan vara bakom en skärm om man inte får se och känna på de :/

Så boka en tid hos frisören och se ;)

Djurälskaren87
0

42# min bästa vän är frisör och hon har inte sagt något om min kvalite eller inte, att jag har tunnare hår ja men inget annat…men får kolla med henne när hon har tid om hon kan kolla igen mitt hår.

askan
2

#34 Ja där ser man mer skillnad! Om det är drygt ett halvår sen första bilden så har det ju ändå vuxit en hel del enligt vad jag kan se på bilderna :)

Vad jag menar med att topparna kan ha gått av är att om man har skört hår så kan det slitas såpass mycket att hårstrået helt enkelt går av pga för stora skador i hårståets fjällskikt, något som inte är så konstigt om man t ex permanentat eller blekt eftersom det gör håret skörare. Det är inte alltid man märker själv och är svårt att se på bilder.

Kolla noga på hårstråna och leta efter 1. små små, vita prickar, ser ut såhär. Det är skador på stråt som ser ut såhär i förstoring. Här finns fler bilder på hår i mikroskop. Vid de här vita punkterna är håret jätteskört och lätt att det går av.

2. Kluvna hårtoppar, kan se ut såhär och om hårstrået fortsätter dela sig uppåt blir det mer och mer skadat.

3. Hårstrån som är spetsiga i ändarna (som morrhåren på en katt) istället för att vara tvärt avklippta. Nya hårstrån som aldrig blivit klippta är spetsiga (som ögonfransar och ögonbrynshår) medan majoriteten av de man har längst ner i topparna bör vara klippta. Om de är spetsiga kan det tyda på att de delat sig och bara den ena biten är kvar.

Ett par kluvna toppar och några vita prickar är helt normalt, men om man har jättemycket kan det dels vara dags för en klippning och det kan också vara en anledning till att håret inte blir längre. Som sagt, jag vet ju inte om det är detta kan vara ditt problem och du kanske har kollat innan, men om inte så kan det vara bra att göra en noggrann koll på topparna. :)

askan
0

#39 Oj, nu hann jag skriva ett långt inlägg innan jag såg att du svarade, så du får ursäkta för det om det blir lite upprepning eller om jag skrivit om saker som redan är självklara för dig! :P Jag håller med om att låta en frisör känna på håret så kan de kanske ge dig ytterligare tips :)

Djurälskaren87
0

44# tack så mkt för all hjälp. skall kolla med min frisör nästa vecka men jag vet att hon kommer vilja klippa;) och då känns det lite jobbigt då man ytterligare får ett par cm kortare hår, hon klippte det senast för tre månader sen tror jag.

ho påstår att ju oftare hon klipper desto fortare och längre blir mitt hår.. men känns alltid som ett steg längre bak efter man varit hos henne å hon klippt ytterligare::P

askan
1

#46, :) Jag missade att du klippt dig under det senaste året, men som Gronstedt skrev i början av tråden så är "ett par cm 3 gånger är minst 6 cm som du har klippt bort". 6 cm kanske är hälften av vad håret växer på ett år om det växer runt 1 cm i månaden. Också bra att ha i bakhuvudet!
Tyvärr så måste man ju klippa det ibland, jag har klippt bort blekta längder i exakt två år nu sedan senast jag blekte håret för även om det växte så förstördes topparna. :( Men det är ju bara du som bestämmer om det ska klippas eller inte. Hoppas att din kompis kan hjälpa dig i alla fall. :)

Charlott_
0

#46 Man brukar säga att man ska klippa sig var 6:e vecka för att hålla håret ''fräscht'' :)

KesoMonstret
1

Håret växer absolut inte längre för att man klipper det.

Djurälskaren87
0

49# nej jag vet inte det säger min frisör så jag blir helt förvirrad, ska jag klippa ska jag inte osv…:S

Charlott_
2

#50 Nej din frisör har fel, topparna kan inte påverka roten.. De jag menar är att man brukar säga att man ska klippa sig var 6:e vecka för att ha ett fräsht och fint hår :)

Emiez
0

Samma med mitt hår dock går jag typ ALDRIG till frisören men det växer ändå inte…..Har aldrig haft jättelångt hår men skulle vilja ha det ….:( 

http://emiez.blogg.se/?tmp=918544

Djurälskaren87
0

52# hur långt har du nu då?

Djurälskaren87
0

Jag har nu fått längre hår:) plus mina lockar är tillbaka. Inte använt värme på håret på en månad drygt kan vara de.

askan
1

Vad kul, grattis!! =) Hoppas det fortsätter på samma sätt!