Hår iFokus

Hår

Etiketthårprojekt
Läst 1915 ggr
claris96
0

Ricinolja?

Vad har ni för åsikter om ricinolja? 

Jag har tidigare använt det för att öka hårväxten och på mig hjälpte det! Men vet att många är väldigt negativt inställda till ricinolja!

Niiinah92
0

Använde det en gång men tyckte det var för bökigt så har inte använt det sedan dess 😃

claris96
0

#1 Okej ja den är ju väldigt kletig men det man kan göra är att blanda ut den med t.ex mandelolja så blir det lättare och sedan alltid "dränka" håret i Balsam och massera INNAN det sköljs ur då är det lättast 🙂

elinkw
1

Sitter med ricinolja i nu så jag är positiv till det. mitt hår har gått av mitt uppe på huvudet pga blekning och just de småhåren verkar växa väääldigt fort! 😃

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

claris96
1

#3 Åh va skönt att äntligen höra någon mer som är positivt inställt till ricinolja!😃

Hur länge har du hållt på? Hur länge låter du det sitta?

elinkw
0

#4 Åh gud.. tillochfrån i snart fyra år! Har märkt väldigt stor skillnad, klippte mig i våras och nu försöker jag spara ut det igen.

Går ju inte i skolan så när jag bara är hemma så låter jag det sitta någon dag iallafall, nu har det suttit i två dagar. Min hårbotten är väldigt torr annars så den mår bättre när den får lite fukt, i form av ricinolja då 🙂

claris96
0

#5 Okej, men du tycker att det växt fortare än innan ? 🙂

När jag använde det så märkte jag ingen skillnad förens efter ca 4-5 månader. 

När började du märka skillnad på längden?

elinkw
0

#6 Ja de tycker jag verkligen, hmm.. efter tre veckor kanske? Fick många nya småhår också liksom så det blev lite tjockare och längre..
Oj! Hur orkade du hålla på så länge utan resultat? 😮

Här när jag började 2010:
http://cdn2.cdnme.se/cdn/7-1/3019695/images/2012/foto171_185067057.jpg
efter fem veckor:
http://cdn2.cdnme.se/cdn/7-1/3019695/images/2012/foto003_187304607.jpg

Här mars 2013 några månader innan jag klippte av det helt
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1/542577_346885068765218_68357225_n.jpg

Vill tillägga att jag toppat det många gånger själv emellan också 🙂

claris96
0

#7 Jadu hahah bra fråga men jag trodde verkligen på det och det fick mig att fortsätta!

Oj vad långt! Men varör bestämde du dig för att klippa av det? Var det mycket som var slitet? 

Har hört att vissa har fått igång hårväxten men försämrat kvaliten rejält med ricinolja! Så upplevde inte jag resultatet.

elinkw
0

#8 Hahah de är bra! :D

Jag höll på att bleka håret för att kunna bli rödhårig just då.. Så jaa. Jag trodde det var jätteslitet, gick till frisören första gången på 7 år och hon sa att de var hur fint som helst och egentligen bara behövde toppas, valde att klippa av det ändå. Ångrar det jättemycket men, det växer ut igen!

Näe alltså mitt hår är ju väldigt torrt så det mår bra av en såpass fet Olja som just ricin, de beror ju på vilken hårtyp man har hur håret reagerar.. Mitt hår blev inte torrt av det, tvärtemot så blev det att må bättre 🙂

Cederin
8

Jag har testat ricinolja och det fungerade inte för mig. Efter att jag forskat om det, läst massor på internet, diskuterat med frisörer och utvärderat mina egna rutiner så har jag kommit fram till att det är massagen som gör att håret växer. Ricinoljan behövs inte då hårsäckarna stimuleras av massagen ändå, det är alltså enligt mig överflödigt och mycket meck i onödan. Däremot sedan jag började med BM, vilket även innebär ungefär 5 minuters hårbottenmassage varje balsamtvätt så har mitt hår rusat i längd! Det växer betydligt fortare än vad det gjorde innan.

Summan av kardemumman är att jag inte tror på ricinoljan i sig. Jag tror på hårbottenstimulans för snabbare växt, samt rätt kost!

Medarbetare på Naglar och Hår

elinkw
1

#10 Jag masserar knappt när jag har i ricinoljan, och inte speciellt mer när jag sköljer ur den heller, har masserat mittt hår i väldigt många år och märkte ingen skillnad. Men märkte stor skillnad när jag började med ricin tillskillnad från andra oljor jag använt mig av, så jag skulle inte säga att de är massagen. 🙂

claris96
0

#11 Nej jag tror faktikst inte heller att det bara är massagen, jag tror det är något med ricinoljan som gör det 🙂

Vart köper du din ifrån? 

Jag bestäler alltid från bodyshop

elinkw
0

#12 Det kanske inte är någon mirakelprodukt men det har hjälpt mig med väldigt torr hårbotten en bit på vägen iallafall 😃

Jag har alltid köpt mina på apoteket.. Men funderar starkt att beställa hem en ifrån bodystore då det blir billigare i längden, kan man beställa på postförskott på deras hemsida?

claris96
0

#13 Ja och det är MYCKET billigare :)

pinocchio96
2

Jag använde ricinolja under några veckor (tyckte det blev lite mycket jobb och tog för lång tid osv)
Blev ingen jätte stor skillnad på håret så tröttnade nog lite men däremot LYSSNA NU TJEJER så kletade jag oljan på ögonfransarna varje kväll innan jag gick och la mig och jiisses vad dom växte!! Vet inte hur länge jag höll på att kleta men de växte snabbt som tusan :D

Bara märkte helt plötsligt en dag att jäädrar vad långa ögonfransar jag fått :) Får massoor av komplimanger för det och jag känner själv hur långa de är!
Starkt tips från mig, sen om det fungerar på alla vet jag inte :)
Men definitivt värt ett försök om ni vill ha längre ögonfransar :)

Melissa V
1

Jag är en av dem som står för att de mest är en illusion, tror man på nåt tillräckligt hårt så funkar det (placeboeffekten) 
Olja, alla sorter där inräknade är för tjocka beståndsdelar för att vara möjligt att tränga in i håret och huden. Som att försöka trycka in en melon i en gurka kan man säga. 
Klart som korvspad att man måste massera mer än vad man gör med Balsam annars får man ju knappast ut oljan ordentligt och de blir bara flötig massa. Testa med andra oljor (oliv, mat..) och de blir samma resultat.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Cederin
3

#16 Håller med! Dock finns det ju lättare oljor som kan tränga in :) Ricin är ju en väldigt tung Olja som används ofta i t.ex. läppglans just för att den ska stanna kvar på huden. Men till exempel när jag kör kokosolja-inpackning över natten (då tiden också får göra sitt) med håret totalt dränkt tätt förslutet i en påse så kan det ha sugit upp halva mängden på morgonen nästan! Samma sak med min hud, oljan går in på en gång och försvinner bokstavligen. Kan vara kruttorr även om jag precis smörjt in mig. Sen är det dock säkert väldigt individuellt!

Medarbetare på Naglar och Hår

MoaL
1

Kan bara hålla med Cederin om kokosolja. Den sugs definitivt in, både i huden och i håret. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

claris96
0

#18 vet ni någon annan Olja som fungerar som kokosolja? Jag bara avskyr lukten? haha

MoaL
0

#19 Vaa? Avsky kokoslukt? Hur är det möjligt? 😮Det luktar bakverk/godis om håret ju. 😃 Men allvarligt, det finns faktiskt kokosolja som man har behandlat för att få bort lukten och smaken av kokos. Inte fullt lika nyttigt som ren, ekologisk kallpressad virgin kokosolja, men det är ju ett alternativ. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

elinkw
1

Jag måste dock få säga att mitt hår suger upp ricinoljan ganska bra, skulle jag tex ha lite kvar i håret så är det torrt när jag vaknar nästa morgon och ingen Olja kvar alls