Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 9059 ggr
tlover
2014-01-24 15:45
0

Hårpinnar

Hej

Jag har aldrig använt hårpinnar förut men vill börja, jag hade tänkt göra egna men jag har dragit på det läänge nu men jag kom på idag att jag har två ätpinnar i trä som jag aldrig använder till att äta med (jag har finare ätpinnar till det) som jag har i håret nu men dom är lite för långa.

Hur långa är det bra att dom är (just nu är dom 27 cm) och hur sätter man upp håret bra med dom (jag bara rullade ihop håret och satte dom i ett "snett kors" men det finns kanske bättre sätt)

andra tips för en hårpinne noob uppskattas också (kanske finns det extra roliga saker man kan göra med hårpinnar el frisyrer som sliter mindre?)

l'm back

VildaVittra
2014-01-24 15:53
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du en omaka strumpsticka kan du göra det här.

Sen brukar jag sätta upp så här när jag har bråttom.

Angående chopsticksen du har, så kan man hitta massor med tutorials på tuben.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-01-24 16:18
0

Hur lång är den i trä (på ett ungefär) det var nått sånt jag hade tänkt göra förut men jag tog mig aldrig tid

edit: jag är faktiskt positivt överaskad hur bra håret sitter med pinnar, vanligtvis måste jag ha i 3-4 hårnålar för samma resultat som en pinne gav, jag gissar att det har med längden att göra.

Däremot så måste jag korta av dom då jag får välja mellan antenner eller att slå i axlarna då jag vänder på huvudet 🤪

l'm back

VildaVittra
2014-01-24 16:35
0

Jag tror den är mellan 15-20 cm (ingen aning om var den ligger). *ordningsam*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-01-24 16:45
0

hmm jag tror det är en bra längd på ätpinnarna också

Jag har testat chopstickfrisyrerna och alla utom den första går på mitt hår även om dom ser annorlunda ut på mitt hår eftersom det är så långt.

Min man tyckte om den sista mest men den andra måste jag öva på innan jag kan få den att se vettig ut med allt mitt hår.

l'm back

askan
2014-01-24 19:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh, jag älskar hårpinnar men än kan jag bara göra nån form av french twist (svinrygg?) med pinnar. Jag har tre som jag gjort själv som är ca 13-15 cm långa men eftersom du har längre hår kan det nog vara bra med lite längre pinnar. 

De skonsammaste är ju  uppsättningar utan snoddar. Tror det i många fall är bra att ha två pinnar om man inte lyckas få det stabilt med en. :) 

Tips på några du kan kolla upp på youtube om du vill:

- Disc bun
- Lazy wrap bun
- Braided chinese bun
- nautilus bun
- Infinity bun/Figure 8 bun

Användaren TorrinPaige har många bra tutorials i sin kanal! =)

Här är två av mina pinnar, de är gjorda av gamla penselskaft som jag betsat och lackat så de ska bli blanka och släta. :)

TatsuOni
2014-01-25 16:37
0

Jag använde ätpinnar innan jag köpte en hårpinne och det fungerade för mig🙂 Jag vinklade den så att den satt lite snett för att den inte skulle peta på axlarna. Om du förstår vad jag menar😛 Av de "pinnuppsättningar" jag testat så är det här den jag lyckas bäst med^^

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2014-01-25 16:40
0

Annars är de här också fina🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cederin
2014-01-25 16:55
1

Denna tjej visar ett antal bra uppsättningar!

Själv äger jag en såkallad "hair fork" som jag köpte från Etsy, säljaren epstone. Handgjord i ebony! :) De sitter lite säkrare eftersom det är två pinnar i en så att säga.

Medarbetare på Naglar och Hår

MoaL
2014-01-25 20:33
0

#8 Jag har i ett par dagar suttit och kikat igenom varorna (och dreglat en aning😊) hos just den säljaren (Epstone). Så det gick bra att beställa från dem? Jag har aldrig handlat via Etsy tidigare, så jag tvekar en aning. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Cederin
2014-01-26 12:31
0

#9 Jaa det gick jättebra! Tar en stund för hårpinnen att levereras eftersom den skickas från kina, men det är väldigt bra förpackat och hårpinnen jag beställde såg precis ut som på bilden, riktigt bra hantverk är det!

Cederin
2014-01-26 12:44
0

Här är den jag beställde:
http://www.etsy.com/se-en/listing/108501554/ebony-wooden-hair-fork-two-prong-phoenix?ref=shop_home_active_19

Och den ser ut såhär i verkligheten!
Lite missvisande färg, den är kolsvart egentligen men glansen i trät reflekterade ljuset lite :) Ursäkta den rättså flikiga flätan också haha..

Cederin
2014-01-26 13:46
0

Hittade en ny Etsyshop idag och kunde inte säga nej när jag såg alla underbara hårprylar! Quecraft heter hon. Blev två hårpinnar och en kam.

MoaL
2014-01-26 17:21
0

Superfina! Stämmer priserna överens med det som står "översatt" till svenska? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Cederin
2014-01-26 17:27
0

#13 Japp! :)

tlover
2014-01-27 09:14
0

Jag har kortat av pinnarna till 20 cm till at börja med men jag har ändå "spetsat" min man och min syster i helgen 😇

Jag har märkt att den där kinesiska flätuppsättningen går att göra med bara en fläta, i alla fall om man har långt hår.

#5 jättefina finnar, mina är mer till vardags i jämförelse.

#8 jag har funderat på att be min man göra en hair fork, fast jag vet inte vilket material som är bäst, nått hårt gissar jag i alla fall.

alla, jag ska kolla länkarna sen

l'm back

VildaVittra
2014-01-27 09:30
0

#15 En i ben skulle funka, frågan är om kaninben blir tillräckligt stora. Annars skulle jag nog köra i en eller ek.

tlover
2014-01-27 10:09
0

#16 jag tänkte nästan samma, jag tänkte att man kanske ska hålla koll efter älghorn 🙂

eken på gården är 15 cm så den blir det nog inte så stor hårpinne av 😉men kanske har vi nån en, jag funderade på syren, dom är ju förhemskt hårda att snickra i (min lillasyster gör trollstavar så hon har fått lite syren av oss att göra stavar av) syren är ju också lite lilaaktig vilket kan bli snyggt.

l'm back

VildaVittra
2014-01-27 10:15
0

#17 Syren, säger du det! *sneglar på den övervuxna syrenbusken* Ska man torka träet innan eller tälja färskt?

tlover
2014-01-27 10:20
0

Nu går jag efter andrahandsinfo (det var ju min syster som höll på) vad jag förstod så var det i princip omöjligt att tälja torrt så det borde vara bäst att tälja färskt.

Hur lila en kvist var verkade olika också

(han som lärde oss att skjuta pilbåge tipsae mig om syren som vegetariskt alternativ till nocken på pilen så det är riktigt hårt)

l'm back

tlover
2014-01-27 10:40
0

jag har förresten märkt att det funkar ganska bra att bara rulla håret om sig själv, i alla fall om man har två pinnar (och långt hår)

svinrygg har jag däremot svårt att få till, när jag är ute i hårtopparna så kan jag inte hålla håret "spänt" så då får jag bena och det är inte lika snyggt 😕

l'm back

VildaVittra
2014-01-27 11:16
0

#20 Svinrygg gör man av en tofs och lindar från nacken och uppåt. Inte från topparna och in.

tlover
2014-01-27 11:20
0

#21 hmm jag trodde det var hårknut nummer 2 i videon du länkade till men det förklarar varför jag inte kunde göra svinrygg, det var inte det jag försökte göra bara det jag trodde jag försökte göra.

l'm back

VildaVittra
2014-01-27 11:28
0

Bilderna på mig är på en halv svinrygg och en hel (översta) dock gjorda utan kam och spegel.

Har inte tittat på hela videon, då youtube och min dator gjort slut.

tlover
2014-01-27 11:30
0

#23 ok det är nog inte svinrygg på videon.

l'm back

tlover
2014-02-02 14:37
0

Är det här en svinrygg?

l'm back

VildaVittra
2014-02-02 15:52
0

Ja

93mli
2014-02-02 23:58
0

http://www.youtube.com/watch?v=iG9PPb8gCsI Det där är min absoluta favorit när det kommer till hårpinnsfrisyrer (haha, är det ens ett ord?), problemet är bara att mitt hår är lite för kort så det blir lite spretigt, men till dig som har långt så tror jag det passar super! 

När jag beställde från crazy-factory en gång så upptäckte jag att de hade hårpinnar där. Den jag köpte där är min absoluta favorit, även om den kanske inte riktigt passar nu i kylan ;)

tlover
2014-02-03 08:51
0

#27 den var bra, många knutar ser konstiga/annorlunda ut med långt hår men den där tror jag funkar på många längder, hon råkade också ha samma längd som jag på håret 🙂

Jag tror den är en bra vardagsknut om man inte vill fläta (jag har haft chinese braided bun i en vecka nu, jag har bara varvat mellan en eller två flätor).

Jag tror jag ska skaffa en hårpinne i glas också för dom gånger man måste fixa håret då det är blött (jag läste på long hair Community om en som gjorde det och det lät smart och snyggt)

l'm back