Henna/örtfärg på kemiskt behandlat hår
Jag har nyligen provat en örtfärg (med bland annat henna) för första gången, mitt hår har alltid varit kemiskt behandlat med olika Färger och jag funderar på om det kan vara orsaken till varför färgen tog så dåligt?
Det är knappt så att det har tagit på min utväxt, har läst lite olika att vissa använder syra i form av frukt, äppelcidervinäger etc. i blandningen för att det skall fästa bättre.
Trodde jag gjort min hemläxa på detta med Henna, men tydligen har jag missat en del.
≧◔◡◔≦
Tackar för det rådet.
≧◔◡◔≦
Vaf använde du för Henna, vad har du för naturlig hårfärg, hur länge lämnade du den i osv osv behöver mer för att kunna ge dig ett svar ;) :)
Ang syra, många säger att man ska ha det bara, andra säger hälften, jag kör på te/varmvatten och sen ÄCV efter behag bara..
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
Radico använde jag. Min naturliga hårfärg är cendre/mörkblond, men också blekt sedan innan. Hade i färgen i ca 1-2h.
≧◔◡◔≦
Hmm okej .. aldrig sett/hört talas om innan, körde du på ren Henna då eller var det någon av dom andra? :)
Jag brukar köpa härifrån http://www.hennabutiken.se/
om hennan är gammal eller inte BAQ (body art quality) så blir färgen mattare/ger inte lika mycket färg.
Okej, 1-2 timmar är ju minimitiden, använde du dessutom en Henna som kanske inte var bra(vill verkligen inte vara dryg förlåt om det verkar så men det där märket ser inte ut att vara så bra, finns många lurendrejarmärken tyvärr :/ deras 100% Henna kanske är het okej, vad vet jag, förlåt igen! xD)
Hur länge lät du färgen stå innan du hade i den? Var det ett pulver du blandade med vatten eller ? För vanlig Henna ska ju stå och "släppa färg" i 24h innan du har i det i håret, i en knipa kan du ställa in det i ugnen 1 timma på 40 grader men gör man det hemma( jag har jobbat som ekofrisör) så har man ju tid att blanda till dagen innan :)
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Okidoki där har du ett problem med sådana färdigmixer, Henna ska stå typ ett dygn, Indigo ska stå i typ 15-20min.
Men det är svårt att blanda själv när man är ny på hela grejen, men om du prövar det så finns det massor på internet om henna/indigo blandingar och vilka blandingar som ger vilken färg, så kan du blanda till hennan dagen innan, och sen blanda i Indigon :)
Färgat hår är inget problem, eftersom Henna inte fungerar som "vanlig färg" hennan tränger inte in i håret utan behandlar ytan, det är också därför hennan aldrig försvinner med ex blekning, blekningen går in och tar bort alla pigment inuti hårstrået, men hennan ligger ju på ytan så färgen blir ljusare, men försvinner inte :)
färgar du däremot över med en mörkare färg än hennan "försvinner" den, röda reflexer i solljus osv kan vara svårt att bli av med dock eftersom hennan ligger där på ytan :)
Tack för svaret! Då skall jag prova igen!
≧◔◡◔≦
Förresten, skall det stå varmt?
≧◔◡◔≦
Ja, hyffsat, det ska iallafall inte stå i kylskåpet :)
Skrev precis samma sak i en anna tråd men du får samma råd:
Jag rekommenderar definitivt att vara helt säker på att man vill vara mörkhårig innan man börjar pyssla med brun/svart växtfärg, för det är jäkligt svårt att handskas med det blåa pigmentet om man någon gång bestämmer sig för att försöka ljusa upp det.Det tog måånga kopparfärger innan mitt hår slutade skifta i grönt i topparna efter att jag färgar först brunt, sen svart med henna/indigoblandingar och sen försökt ljusa upp det igen.
Bilden är efter första blekningen, försökte bleka en gång till men ingenting hände, jobbat på att få bort gröna skiftningar sen dess, lyckades efter några gånger men endå :P