Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 5115 ggr
Zandrama
0

BM och hårfärg?

Hej!

Jag skrev detta på Lockig först, men det verkar ju mer eller mindre dött där med att få svar :/

Hej allihopa!

Jag har starka funderingar på att börja med BM, men känner mig lite vilsen här och var.

Den frågan jag undrar mest över just nu är BM i kombination med hårfärgande.

Jag färgar nämligen mitt hår svart och luggen färgar jag med Manic Panic hårfärg (sån där som inte sitter så länge och inte är permanent)

Skulle BM göra så att färgen kommer sitta sämre eller bättre?

//Belinda aka Zandrama

Cederin
3

Jag har kört BM och färgat ca. 1 gång i månaden sedan Juli 2013. Det sitter nog bättre, skulle jag säga! Färgen håller sig glansig och fin längre istället för att bli sådär "dassig" efter ett par veckor, haha. Mycket beror nog på schampot som rengör mycket starkare än Balsam, vilket gör att färgen lättare tvättas bort :) När jag har färgat håret så brukar jag använda mitt sista-schampo för att vara säker på att inget skit är kvar i håret, då kan jag även välja vilken hårfärg jag vill och använda efterbehandlingen :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Zandrama
0

Tack för svar :D

Finns det egentligen någon hårfärg som är "lite" snällare mot håret och som är mer BM godkänt?

//Belinda aka Zandrama

Cederin
0

#2 Jag har inte forskat något kring det faktiskt, mest för jag sällan hittar någon innehållsförteckning på kartongerna. Eller så är jag blind 😛 Men toningar är i regel snällare, samt att man endast färgar utväxten. Jag har gjort misstaget som tidigare svarthårig i många år att färga allt hår, det slet något enormt på mina längder!

[Teddies matte]
0

#2 Du kan ju färga med Henna t.ex. Själv har jag använt Olias Färger och sedan gjort en tvätt med sista-schampo.

Zandrama
0

#4 har faktiskt börjat fundera på att köra Henna på luggen så det röda håller bättre i längden. Kör du då sista schampoo efter hårfärgningen åkt ut (istället för balsamet man får med) eller med nästa tvätt några dagar efter?

//Belinda aka Zandrama

[Teddies matte]
0

#5 Efter hårfärgningen.

93mli
0

Jag kör också på Olia, den är fri från ammoniak och innehåller 60 % Olja. Men nästan all Olja i den är Mineralolja så SLS-schampo efteråt behövs.

elinkw
0

Jag har använt BM i snart tre år och har färgat håret måånga gånger, ser bara till att köra en sista-shampoo tvätt efteråt så brukar det fungera susen. Och jag upplever inte att min hårfärg dras ur mer nu än när jag använde schampoo.

Hade rosa hår där ett tag, använde mig också av Directions och jag upplevde att hårfärgen höll länge, dels för att balsamet inte drog ur så mycket av färgen och dels för att jag bara behövt tvätta håret en gång i veckan sen ja började med BM 😃

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Charlott_
0

Ett Balsam för färgat hår skulle jag rekomendera, annars finns de risk att färgen rinner ut sakta. Har man färgat hår så ska man ha produkter för färgat hår! :)

[Teddies matte]
5

#9 Nä, med Balsammetoden måste man använda Balsam som fungerar ihop med den.

Balsammetoden brukar för många göra att färgen håller bättre, det man kan tänka på är att inte använda ett Balsam med glycering om man vill att färgen skall hålla bra.

Zandrama
0

Gjorde min första Balsam tvätt igår :P
Vet inte riktigt hur det känns såhär i efterhand, men jag antar att det tar några gånger att försöka vänja in sig att massera in Balsam i hårbotten osv xD

Jag gjorde efter en beskrivning på lockig.se
Det jag dock inte kunde hitta var den delen när man skulle ha i sitt vårdande balsam… Ska denna bara vara i längderna eller kan man slänga i i hela håret?

//Belinda aka Zandrama

Cederin
0

#11 Det känns alltid konstigt i början, numera känns det helt naturligt för mig! :)

Vårdande Balsam bör endast vara i längderna om du inte vill riskera att håret blir lite fett i rötterna :)