Ang. självklippning
Jag har en fråga. Det är såhär att jag inte har vart till frisören och klippt mig på år och dar, senast var för typ två år sen och däremellan har jag klippt mig själv.😇
Jag har inte klippt mig på ca 6 månader, om inte mer! Så ni kan ju förstå att mitt hår är lagom risigt och härligt nu. Men jag vill samtidigt inte behöva klippa av 20-30 cm nu när jag ÄNTLIGEN har fått den längd jag vill ha. 😃
Men nu till min fråga, hur ofta bör jag klippa mig för att fortfarande få långt hår (har iofs. väldigt långt nu med), och hur ska jag göra för att få bort allt det som är slitet, det har ju en tendens att klättra högre upp 
Emma, medarbetare på Hästfoto.
Frisörer brukar ju rekommendera att man klipper sig var 6:e vecka eller så. Vet inte om det är för att de ska tjäna mer pengar eller om de anser att håret slits så snabbt.
Jag klipper mig en gång i halvåret och tycker att det fungerar bra.
Jag klipper bort allt småslitet var 6e vecka. Alltså bara toppar håret. Då klättrar inte de slitna uppåt utan då tar man bort de. Funkar för mig iallafall.
Om du är nöjd med den längden du har nu så går det nog jättebra att klippa sig lite var 6:e vecka :) Klipper du av lika mycket som det vuxit så kommer du ju stå still där.
Annars, om man tar bra hand om längderna och topparna och skyddar dem från slitage kan man gå månader utan att få slitet hår och då behöver man ju inte klippa sig för den sakens skull.
Slitet hår längre upp i längderna gör man ju inte så mycket åt när man bara klipper topparna, så det bästa är ju att skydda håret från slitage (från t ex mössor, hårsnoddar, stolsryggar och allt annat håret gnids mot dagligen) där i så stor utsträckning det går.
Om du vill bli av med slitage som sitter högre upp i håret så kanske uppklippning kan hjälpa med en del. Sök på youtube på "layered hair DIY" så finns det några bra klipp på hur man gör det själv. Att gå igenom och klippa av alla kluvna och skadade hårtoppar en och en (Search & Destroy) är också ett sätt att få bort det slitna.
Jag brukar tänka att när det är för svårt att kamma igenom topparna för att de trasslar sig så är det dags för klippning! Men jag har rätt rakt hår så det kanske inte stämmer för dig om du har en annan hårtyp :)
Du klipper bara när du känner att det börjar bli riktigt slitet i topparna och att det trasslar sig.
Mitt gamla hår gick jag med till frisören ca 1-2ggr/år.
Jag hatar frisörer.