Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1370 ggr
jossa5
2013-12-30 09:32
0

Slitet hår - tips

Hej alla,

Jag har ganska tunt hår (men mycket), så det blir slitet ganska fort, trots att jag oftast bara har det utsläppt. Nu är det ungefär axellång, och har blivit jättespretigt och slitet på "utsidan".

Har fått tips tidigare att sova med hårsnodd. Men finns det några andra tips? Borde gå och klippa mig (är ca ett halvår sen sist), men ekonomin är lite skral för närvarande.

Tvättar ca 2-3 gånger i veckan, dock utan Balsam, då jag inte tycker att det hjälper med Balsam. Har dock bara ett schampoo från Dove, så inget dyrt eller speciellt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Teddies matte]
2013-12-30 11:22
1

Klipp dig till att börja med, du kan ju göra det själv också. Sedan tipsar jag om Balsammetoden! Gör underverk med håret. www.lockig.se

emeliiiiieee
2013-12-30 14:08
3

Balsam är ett MÅSTE!!!! Det stänger hårstrået och göt att det inte blir spretigt. Köp ett bra Balsam sä löser sig det mesta :)

[rumelle]
2013-12-30 15:00
1

Som nämnts så kan det slitna bero på att du inte använder Balsam
Schampo fungerar så att det öppnar hårstrået så att det kan bli rengjort på djupet. Balsamets uppgift är att sedan stänga stråna så att de blir släta och blanka igen. Om man inte använder Balsam kommer de att fortsätta vara öppna, vilket leder till att de gärna trasslar ihop och slits snabbare. 
Om jag var du skulle jag börja med att skaffa en bra inpackning och Balsam mot slitet hår. Inpackningen har du i efter att du sköljt ur schampot, låt verka några minuter och skölj sedan ur. Efter det har du i balsamet, låt verka, skölj ur noga. Gör en sådan inpackning en gång i veckan. Om du inte sett något resultat om en månad behöver du kanske klippa av det mest slitna.

jossa5
2013-12-30 15:31
0

Tack för era tips och råd! Ska leta åt något bra Balsam och prova Balsammetoden. Har ju inget att förlora! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[kerstinthemilklover]
2013-12-30 16:45
0

Surskölj med äppelcidervinäger utspätt minst 10ggr i vatten i slutet av duschen är superbra för tort hår!

askan
2013-12-30 20:09
0

Alla har kommit med jättebra tips ang Balsam..Tycker också att det låter som att det är dags för klippning.. Du kanske kan hitta någon t ex frisörelev som klipper billigt? 

Håret kan bli slitet av mekanisk skada, alltså t ex om man borstar så att man skadar håret (bättre att kamma försiktigt med en bredtandad kam i torrt hår, börja med topparna). Om man ofta har hästsvans kan snodden skava mycket på just det stället (så sova i utsläppt är nog bättre, eller om man har en riktigt mjuk snodd!). Att håret gnids mot kuddar, kläder och mössor orsakar också skada. Har man längre hår är det mer skonsamt att ha det uppsatt än att ha det utsläppt. Örngott av silke/satin är bättre än bomullsörngott.

[Glitterregn]
2013-12-31 10:21
0

Köp en riktigt bra hårolja hos en frisör är mitt tips! Det kan bli dyrt men det är verkligen värt det i längden. Se upp för Silikoner bara ;)