Funkar inpackning?
Jag har länge funderat på detta, det finns ju en hel jäkla uppsjö av inpackningar/balsam/schampoo etc som ska hjälpa skadat torrt hår. Men funkar det verkligen? Eller är det bara ett påhitt? Kan verkligen en kräm repapera skadat hår som egentligen kanske behöver klippas? Det som får oss att tro att det funkar är att det är någon ingrediens i inpackningen som gör håret lent ger någon falsk glanseffekt så man automatiskt tror att håret är i bra skick igen?
En tanke bara.. någon som tänkt samma? Någon som vet?
Försökt googla men inte hittat någon som frågat detta förrut..
Nej, en inpackning kan tyvärr inte reparera skadat hår. Utan då är det bara att klippa håret.
Men det kan förebygga skadat hår om man använder ett för just torrt och skadat hår.
Så säger våran frisörlärare iallafall :)
Jag sitter och äter frukost och ska snart iväg till jobbet, så jag hinner inte skriva en ny förklaring. Men jag kopierar in vad jag har svarat i en annan tråd😛
Det finns inga schampon eller Balsam som kan laga Kluvna hårtoppar. Med hjälp av Silikoner kan de limma ihop dem tillfälligt. Vilket alltså inte reparerar eller ens är bra för håret. En Kluven hårtopp kommer att arbeta sig uppåt i håret tills man klipper av den. Så det är bättre att klippa av dem. Jag brukar toppa håret 2-3 gånger om året. Mellan toppningarna sätter jag mig framför TV:n med en vass sax och letar kluvna toppar för att klippa av dem en och en. Kan tyckas meningslöst och tidskrävande men man märker snabbt skillnad på håret.
De flesta prudukter som är till för torrt hår inehåller i regel massa Silikoner. Dessa kapslar in hårstråt så att det ser fint ut. I verkligheten brukar hårstråt bara bli torrare och torrare där under. Mitt hår med Silikoner kändes bra till en början men blev efter ett tag bara torrare och torrare vad jag än gjorde. Jag använde dyra frisörprodukter som skulle vara bra för torrt hår men som sagt så mådde mitt hår inte alls bra. Efter att ha slutat med dessa produkter mår mitt hår och min hårbotten superbra
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Tänk på att håret är dött, man kan inte reparera något som inte kan bygga upp nya cellager. Drf är enda utvägen -tyvärr- att klippa av det slitna :)