Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 9168 ggr
velicious
0

Håret kortare på ena sidan?

Hej!

De är så att mitt hår är kortare och går av på ena sidan. Undrar om det är att jag ev. behöver mer vitaminer (vilka?) eller om det bara är någon "vilo-fas" håret går igenom? Har försökt klippa de jämt men de slutar ändå att den ena sidan växer jättefort och den andra bara bryts av. För ett år sedan hade jag långt fint hår och nu page och är rädd att de ska sluta illa..

Så tips någon? :)

Reise
0

Hur ofta klipper du dig? Ifall håret går av, låter de som du klipper dig alldeles för sällan. Man ska klippa sig var 4-6v om man har kort hår och vill behålla frisyren. Om man har långt hår 6-8v, vill man spara ut håret, får man absolut inte vänta mer än 8-10 veckor beroende på hårkvalitét.

Går man längre än så, så går håret av. Inget lustigt med de.

velicious
0

Tack för svar :)

Jag klipper mig 1 gång i månaden (max 2 månader!) Men håret går ändå av eller ja bryts av rättare sagt. Konstigt att de bara är så på ena sidan. Ska jag försöka vänta lite mer än 8 veckor så de blir lite längre? Men då är vi tillbaka på de problemet att frisören måste klippa av allt så de blir lika långt på båda sidorna :/

emeliiiiieee
0

Äter du bra? Kosten är A och O för ett friskt hår.  Annars kan vitaminbrist vara en stor bov. Kolla upp om du saknar nå vitamin.

Reise
0

#2 Sover du på den sidan? De kan vara att du gnuggar huvudet mot kudden. Försök isåfall att ha håret inflätat så de inte kan trassla sig. Och precis som #3 säger, så är de jätteviktigt med kosten - kolla så att du inte har någon vitaminbrist. Hur gör du runt om, hur tar du hand om håret? Tex. värmeverktyg, etc?

velicious
1

#3 Ja jag äter bra och nyttigt (mycket frukt o grönt, vatten mm) Men bra tips kanske kan vara värt att kolla upp om vitaminbrist. 

#4 jo jag brukar sova på ena sidan mer. men hur sluta med en sån vana? :) ok ska prova o fläta håret kanske kan hjälpa lite de med. Använder plattång kanske 3-5 ggr i veckan men annars använder jag ingen hårfön, har hårolja i håret och försöker att inte röra vid de så ofta.

Reise
0

#5 Nej de behöver du inte sluta med, för de är svårt att bryta ett sånt mönster. Men kan vara en förklaríng till varför de går av. De är rätt mycket att använda plattång så mycket, har du värmeskydd? Om jag vore dig skulle jag dra ner på plattången, och hellre använda en fön, eftersom du inte drar i håret alls med en fön. Plattång som kan komma upp till över 220 C är mycket slitsamt för håret. Om du inte använder hårfön, väntar du tills håret är helt torrt då innan du plattar? För håret måste vara snustorrt innan du går på med plattång, de får inte ens vara fuktigt. När du fönar håret, släng huvudet upp och ner och föna torrt -då får du volym i håret utan att dra i håret när de är blött. och om du ska platta, föna de snustorrt, och använd värmeskydd!