Verkningstid blekning
Hejsansa!
Jag har nyss blekt håret askblont , dock blev det lite gula inslag lite här och var, men min fråga till er alla är; Hur länge kan man egentligen lämna blekmedel i håret utan att riskera att det ramlar av? Nu när jag blekte gjorde jag i två omgångar eftersom håret blev gult första gången, men kan man överskrida de 40-50 min som står på förpackningarna? totalt hade jag i blekmedlet i 1,5 h tror jag, men jag vet inte om detta verkligen är nyttigt?
Mitt hår är ganska kort så jag oroar mig inte riktigt för att det skall bli slitet, det känns inte ens speciellt nu i efterhand.
puff
När blekningsmedlet torkat så färgar den inte längre , så sålänge den är blöt funkar den =)
Tänk på att de sliter fruktansvärt mycket på håret och färgar du många gånger tätt inpå kan håret få tuggummi konsistens och kommer gå av
Klart det inte är bra för håret att ha i blekning för länge, det säger ju sig självt, det är ju inte bra att bleka överhuvudtaget. 🙂
Som #2 säger ska man ha något över håret så det hålls blött sen kan man var 5e minut efter att blekningen varit i i 40-50 min kolla att håret fortfarande bleks, annars är det ju onödigt att det sitter i och sliter i onödan. Sen är det ju bara att klippa bort det som slits som man antagligen skulle gjort även om man drog ut på blekningarna 🙂
~mikkan
i skolan lärde vi oss att blekning kan sitta i tills resultatet är det man vill ha. Dock rekommenderar jag att det inte ska sitta i längre än 1timme. Sen är det viktigt att blekningen är blöt, är den torr så verkar den inte längre. Blir det lite gula nyanser rekommenderar jag att du använder silverschampo istället för att bleka igen då det bara skadar håret ännu mer.
Tack för alla svar!
Så sant som det är sagt att det sliter på håret, men jag oroar mig mer på att jag skall bleka sönder hårrötterna om det nu ens är möjligt.
Jag använder ju en hätta så blött är det där under, men ja som sagt om jag inte skadar hårsäckarna så skall det nog inte bli några problem.