Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 4602 ggr
VilmaKristina
0

Vilken blekning?

Jag ska göra slingor själv, min kompis hjälper mig.

Jag har mörkblont hår, förutom de partier där jag slingade hos frisör. Vilken blekning/blondering är skonsammast som ändå inte blir gul?

Vill inte höra att det är bättre hos frisör osv, för det vet jag. Men har inte lust att betala 800 kr.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Calcifer
0

Blekning är aldrig skonsamt för håret, och de flesta blir just gul för det är så det fungerar tyvärr. Dessutom kommer du inte få samma färg på det som är nyblekt och de som är slingade hos frisör. Nej, det är inte alltid kul att betala 800:- för en tid hos frisören, men om håret blir förstört blir det ännu mindre roligt att gå dit och försöka rädda det för tredubbla priset.

Jag vill färga håret, men japansk hårfärg är gjord på ett annorlunda sätt och kommer förmodligen döda mitt västerländska hår = jag sparar ihop tills jag har råd att göra det hos frisör.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VilmaKristina
0

Dock har en annan vän till mig fått till en fin ljusblond färg på sitt hår, jämn platina blond på en blekning utan någon speciell skada.

Vet du någon bra blondering/blekning?

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Calcifer
0

#2 Allas hår är olika, men i 9 fall av 10 tar håret stryk av blekning och blir gult.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emeliiiiieee
0

Precis som #1 säger så tar håret stor skada av blekningen och blir gult tyvärr.. Alla hår är olika och bara för att din kompis har fått en perfekt nyans betyder inte det att du kommer få det likadant då hårets skick, ursprungsfärg och hårstråens tjocklek spelar stor roll. 

Jag har varit hemmablekare i mååååånga år och testat de flesta märkena. Nu när jag går på frisörlinjen så har jag blekt mitt hår med proffsgrejor och ja, det är stor skillnad mot för hemmagrejorna. En frisör vet också hur denne ska lägga slingorna för bäst resultat.

Jag rekommenderar dig att gå till en frisör för bäst resultat. De har även bättre/starkare väteperoxid som gör att resultatet blir bättre och inte gult. 

Om du inte vill gå till frisören kna jag tänka mig att tipsa märken och vad ni ska tänka på m.m. Skicka ett meddelande isåfall..

askan
0

Hm, jag har aldrig fått gult hår av en blekning, förutom när jag hade mörkrött hår och blekte det. Jag har iofs inte så jättemörkt hår naturligt, jag vet inte om ditt är mörkare än mitt.

Blekning sliter på håret och det kan man inte komma ifrån. Ni andra som vet, sliter frisörens metoder mindre än hemmablekning?

Jag som absolut inte har råd att gå till frisören och betala många hundra kronor, skulle ju göra det hemma. Med risken att det inte blir perfekt, såklart. Man kan ju alltid testa på ett litet parti innan man gör hela håret.

askan
0

Läste inlägg #4 igen och emeliiiiieee har såklart rätt i att även om din kompis fått jättefint resultat kanske det inte blir samma på dig, förstås. Hemmablekning är ju alltid lite chansning på det sättet!

Dock, har man okej kvalitet på håret känns det som att det kanske inte är så stor risk att förstöra håret totalt med slingor?  Det är ju en sak om man vill ha hela håret platinablont.. Risken är ju också att man blir randig om man gör för tjocka slingor etc, men det har jag och andra blivit hos frisören också.

Men som sagt, jag skulle testa på ett litet område för att se så det blir en bra ljus ton innan man ger sig på hela håret. Jag är dock dålig på märken och är inte säker på om det finns något som är mer skonsamt/mindre slitande än något annat..

emeliiiiieee
0

#6 Ne frisörens metod sliter inte mindre men det är bättre grejor. Jag som är platinablond i vanliga fall sliter itne när jag bleker hemma men det är när man börjar komma upp i mörkblond, ljusbrun det börjar slita. 

Sen kan en frisör se på skicket på håret och sedan välja styrkan på väteperoxiden. Det kan man inte göra hemma utan då är det 6% väteperoxid som gäller.

askan
0

#7 Aha, då förstår jag, tack! =)