Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 1425 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Sliter borstning på håret?

Ja, som rubriken säger, sliter borstning på håret?

Förutsatt att man har en riktigt bra borste då, typ Mason Pearson. Jag läste någonstans att det är bra att borsta håret ordentligt "hundra gånger" innan man går och lägger sig för det naturliga fettet fördelar sig då och återfuktar håret under natten. Men det är ju en väldig massa borstande…

Eller? Vad tror ni?

mikkan01
0

Sliter absolut, trots att man har en bra borste. Kan man så ska man helst bara reda ut det med fingrarna.
Själv kammar jag med en bredtandad kam på morgonen, behövs det så använder jag en fintandad därefter. Dagen jag ska duscha använder jag svinborst för att fördela fettet över håret.

~mikkan

askan
0

En bredtandad kam är bättre för att reda ut håret, sägs det. Men grundregeln är att man måste vara

försiktig

. Borstar man vårdslöst uppifrån och ned och sliter genom tovor, så sliter det såklart jättemycket (har jag gjort alldeles för mycket :P) men om man kammar/borstar försiktigt och börjar med att reda ut topparna, sedan jobbar sig uppåt  och stoppar om det tar emot så ska det ju inte slita så himla mycket. Lättare med en kam tycker jag, då kan man bara avbryta om det tar stopp i ett trassel utan att själva kammen trasslar in sig. Det är också lättare att se om de hår som fastnar i kammen är hela hår som lossnat eller går som gått av. Ljudet av hår som går av när man kammar - inte bra!

En anledning till att det skulle vara bra att kamma/borsta igenom håret varje dag är att man får bort de hårstrån man tappat under dagen. De kan annars sitta kvar i håret och orsaka mer trassel, särskilt om man är vågig/lockig.

Jag har ingen erfarenhet av bra borstar, typ Mason Pearsonmen jag har en svinhårsborste som jag använder för att släta till håret. Den är ju dock inte till för att reda ut trassel med :)

Chamy
0

En svinborst är som du säger bara till för att fördela oljor från hårbotten  till längderna. Innan man går på håret med den så ska man reda ut håret med en kam eller en utredningsborste. Hundra borsttag är definitivt för mycket, men några drag med en äkta svinborst som mason pearson innan man går och lägger sig är bra för hårbotten, och i förlängningen då även för håret.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus