Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 9738 ggr
[Tilde]
0

Blond utväxt, vad göra?

Jag tonade håret lilarött förut och har nu en orangeröd färg som jag faktiskt inte har något emot.. Men nu har jag en väldigt synlig blond utväxt som ser jätteful ut! Vad kan man göra åt det om man inte vill tona utväxten? Kan man istället tona hela håret i en askig färg för att neutralisera det röda/orangea? Vill gärna bli blond igen snart men vill inte ta bort all färg från håret då jag har hört att det sliter väldigt mycket, samt är dyrt! Alla tips är välkomna! :)

Clementinbarn
0

Tror tyvärr att du måste bleka eller avfärga håret om du vill få det blont igen! Vet inte riktigt hur resultatet skulle bli om du tonade hela håret i någon askig färg men tror inte det skulle räcka för att jämna ut färgen. Jag vet ju dock inte hur orange dit hår är nu?

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

askan
1

Du skulle kunna prova att blanda c-vitamin (askorbinsyra) i ditt Balsam och göra en inpackning - det ska dra ut färgen litegrann. Har sett andra som lyckats få ljusare hår på det viset, det funkar bara på färgat hår och inte på din utväxt alltså. Jag provade själv men min egen kopparröda färg var redan väldigt urtvättad och jag såg ingen direkt skillnad.

Jag håller på att spara ut mitt naturliga efter att ha färgat håret kopparrött, men min utväxt är inte så mycket ljusare än det färgade så för mig är det inte så jättefarligt. De två första månaderna var värst, då var det vår/sommar och utväxten blev solblekt.

Det sliter mycket att ljusa upp håret med avfärgning/blekning, ja, men om du tycker att det ser helt hiskeligt ut så kanske ljusa slingor i det röda skulle kunna vara något för att liksom jämna ut övergången?

Säger som #1, en askig toning kanske inte skulle räcka till om ditt hår är väldigt orange?

[Tilde]
0

Tack för era svar! :)

Mitt hår är inte helt orange, utan mer ljust brun-rött med guld/orange glans. Kan lägga upp bild senare på hela hårsituationen. 😛

Clementinbarn
0

#3 ja lägg gärna upp en bild så är det lite lättare att avgöra :)

[Tilde]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en webcambild 😛 Ungefär såhär ser håret ut i färgen och med den blonda utväxten (som än så länge inte är speciellt stor).

Om jag vill fixa håret till nyårsafton så det är blont, hur bör jag göra då? Har inte så mycket pengar, så fixar helst själv… 🤔

Någon som vet var man kan köpa avfärgning för bruk hemma (om det är enda alternativet) - och hur tror ni resultatet skulle bli på mitt hår? Vill inte se ut som en kyckling eller nått… xD

Hannhis
0

Hårkalk?

Mvh Shy och Hannah

Clementinbarn
0

Avfärgning finns att köpa på t.ex. Åhlens eller kicks, sån här http://www.bubblebox.se/bilder/artiklar/lo101010.jpg🙂
Det är ju stor risk att håret blir ljusorange, men det MÅSTE ju inte bli det 🙂
Röda pigment ska ju vara dom svåraste att bli av med men när jag blekte mitt väldigt röda hår sist så blev det blont efter 1 blekning och likaså har jag avfärgat orange hår 1 gång och blivit blond direkt. Men har också varit i sitsen där jag velat gå från vinrött till ljusare en annan gång och då blev de ljusorange. Alltså är det så himla svårt att säga hur ditt hår kommer reagera.

Det jag kan säga är iaf att om du vill fixa ljusare innan nyår så tror jag du får bleka/avfärga och sen om det blivit orange bör du nog lägga en ljus askig ton på för att motverka de röda pigmenten. 

Hoppas det jag skriver verkar någorlunda vettigt!😛

[Tilde]
0

#6 Vad är det? :o

#7 Så det är i princip bara en blekning? Eller är avfärgning något speciellt?

Jag har faktiskt inget emot att få lite orange hår - tycker exempelvis att Gweneth hade skitsnyggt hår i Iron man 3 (fast det är väl mer strawberry blonde)! Jag tänkte dock köpa en askig toning att lägga i efteråt, då jag har sett flera som har gjort det med fint resultat. Ja, det skrev du ju också såg jag nu. 😃 

Jag ska till Malmö på fredag och skriva en tenta, så jag kanske går in på Åhléns efteråt för att kolla efter avfärgning och toning. Har trots allt pengar kvar på mitt svenska kort! 😂

Tack i alla fall för alla tips! Det är till stor hjälp! :)

[Tilde]
0

Color b4 ska vara en bra avfärgning har jag läst! Den kanske jag testar :)

[Tilde]
0

Tror ni att det räcker med en avfärgning? Vill få en sådan här blond nyans ungefär: http://d277vln4jzkhhg.cloudfront.net/wp-content/uploads/Emma-Stone-Nickelodeon-2012.jpg

eller: http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1054441/images/2012/dsc02897_509c123e9606ee786829ef2b.jpg

Eller bör jag ha två? Kanske en blekning?

Här är en bättre färg på min hårfärg. Det är ljusare slingor i, av någon anledning - och topparna är ljusare.

Clementinbarn
0

En avfärgning och en blekning skulle jag tippa på och sen en askig ton på :) Kanske räcker med en avfärgning men tycker du ska köpa med blekning också ifall att :)

[Tilde]
0

Jag köpte avfärgning idag och sedan en askblond toning för att neutralisera lite av det röda.

Det blev väl inte helt lyckat… Topparna ser fina ut, men längderna är ljust orangea (åt det rosa hållet), medan jag råkade lägga upp håret på hjässan med avfärgningen i så utväxten är jätteljus… 😂🤦‍♂️

Nu får håret vila lite, men sedan köper jag nog en blekning i en kall färg. Har tyvärr inte råd att gå till frisör, men annars hade jag nog föredragit det.

Ska se hur håret ser ut när det har torkat… Tar bild imorgon i solljus - det är ju mörkt ute nu… 

Tips? :)

[Tilde]
0

Bild tagen med blixt (så håret är ljusare egentligen). Det ser väldigt slitet ut, men det gör det alltid direkt efter färgning. 🤔

Så nu är det orange åt det rosa hållet…. Får gå och se ut såhär i någon vecka nu antar jag. Som tur är så klär allt en skönhet… 😎😂

[dynamitella]
0

Jag vill rekommendera att efter att du bleker skiten ur det någon gång till, så köp dig en färgbomb från Revlon. Denna är som världens bästa silvershampoo, men ett Balsam. 10 minuter med detta så försvinner allt gult och oranget. 

http://eleven.se/files/n/nutricolorcreme1002_250x250.jpg

Ps. Jag gick nyss från brunett (svartröd) till platina på en månad. 7 blekningar tog det. Försiktigt, försiktigt. Kort tid och strategiskt placerad blekning på rätt partier gav ett jättebra resultat. Blek lite en gång varannan vecka fram till du är nöjd med ljusheten. Döda sen alla gula toner med balsamet.

[Tilde]
1

Jag tänkte visa hur färgen ser ut idag när jag har stylat håret och det är helt torrt! Jag gillar faktiskt färgen 😃 Ska ha det såhär i kanske 2 veckor i alla fall innan jag satsar på någon blekning eller liknande.

Jag tror faktiskt att efter en blekning så har jag den ljusheten jag vill ha, fast då är det nog upp till toning eller som du skrev, #14 en färgbomb att hjälpa mig med rätt nyans. 🙂

Clementinbarn
0

Kommer in och skriver ganska sent nu men det ser väl bra ut? Jag tycker det iallafall :)

[Tilde]
0

#16 Jag gillar det, men ska nog bleka det om en vecka eller så igen. Vill inte stressa håret för mycket på en gång, men vill såklart försöka bli blond igen fortfarande. 🙂

Clementinbarn
0

#17 Det är ju bra att du ändå tycker om det, då behöver du ju inte känna att du lider tills nästa blekning 😉

[Tilde]
0

#18 Haha nej precis :) Det röda/orangea börjar tvättas ur nu faktiskt. Idag är håret blekare/blondare än innan jag tvättade håret i morse. 🙂 Ska avvakta och se om jag faktiskt "måste" bleka det eller ej. :)