Dreads av merinoull
Jag har tillverkat och flätat in syntetiska (kanekalon) dreads under flera år och har bestämt mig för att denna gång testa merinoull. Har hört bra saker om det. T.ex. att det inte väger lika mycket (vilket är ett stort plus då jag har nackproblem).
Har beställt ullen från The Cyberlox Shop i Storbritannien och väntar med spänning på att den ska komma. Nu till min fråga; jag har sett ett par olika varianter för tillverkning på YouTube och jag undrar om någon här på forumet har någon erfarenhet av att tillverka dreads av merinoull, och kan rekommendera en viss teknik?
De två tekniker som (enligt vad jag har sett) verkar ge bäst resultat är:
1. Doppa hårslingan i varmt vatten (med tvål i), vrida ur håret och sedan rulla det med en handduk som underlag. Rulla under cirka 5 minuter och sedan doppa i vatten igen och upprepa tills slingan är helt fast och inte öppnar upp sig.
2. Spraya hårslingan med varmt vatten (med tvål i) och direkt rulla mot bubbelplast (då bubblorna blir som "extrafingrar"). Rulla under cirka 5 minuter tills slingan är helt fast och inte öppnar upp sig.
Någon som har testat någon av dessa metoder eller någon annan och vill bolla lite?