Färga eller inte färga..?
Den här granskningen får mig att tänka en gång extra innan jag slänger i något i håret. http://www.naturligtsnygg.se/farga-inte-haret-om-du-ar-gravid-och-skippa-tints-of-nature/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det var bra länkat, många skulle nog må bra av att tänka ett varv extra innan de färgar sina hår.
Jag brukar ha i intensiv toning ibland för att få lite annan nyans på håret. Finns detta i alla färgningar/toningar/blekningar? Eller är vissa märken bättre än andra?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Åh, det är en av anledningarna att jag är nöjd med att ha slutat färga helt, även om min egen råttfärgade nyans är lite tråkigare än den kopparröda jag färgade med förut.
Det är naturligtvis frisörer som drabbas allra mest av riskerna, och jag hoppas fler utvecklar mer eko-aktig verksamhet, om det stämmer att Henna och liknande grejer är mindre hälsofarliga? Det är nog svårt att övertala allmänheten att det är riskfyllt med vissa hårfärger, tyvärr, men ju fler mer skonsamma alternativ som finns, desto bättre..
#3 färgade mitt hår igår med en ekologisk hennablandning. Inget annat än olika örter, Henna och kaffebönor. Inga kemikalier alls :) Men det finns även Henna som blandas med kemikalier och dessa är extremt allergiframkallande. Så länge man håller sig till rena produkter så kan man färga håret ekologiskt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skulle gärna färgat med något naturligt, men jag har vitt hår så finns nog inget annat än blekning…har hälften rosa också och det går ju inte att få om man inte har väldigt ljust hår..
Blekning är ju ofta ännu starkare medel..
Sajtvärd på Iller.ifokus
jaa, men vad ska man göra om man vill ha en speciell färg..?
#8 mitt inlägg var egentligen ett svar på om blekning var "bättre". Man gör ju egna val hela tiden, vad som känns rätt för en själv :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, det är väl så, det är ju egentligen skitkul att kunna ändra hårfärg och kanske få en färg man alltid drömt om. Jag skulle lätt vilja vara rödhårig resten av livet om jag inte hade behövt hantera blond utväxt..
Tycker det är lurigast för frisörerna eftersom det, som klippet och länken antyder, inte alls är klart vilka effekter deras jobb kan få i det långa loppet. De hanterar ju antagligen färgprodukterna mycket mer än de som färgar hemma med några veckors mellanrum.
#10 visst är det så.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänk också de frissörerna som ofta håller på med olika kemikalier för permanentning av hår..de måste ju lätt vara starkast.
Jag mår ju knappast bra av att ha blekning i mitt hår, även om jag haft det i flera år är det fortfarande rtt obehagligt. Funderade på att färga rött ett tag eftersom det är mer skonsamt men vet inte om jag kommer passa i det, är ju en så svår färg att få ur också 🤔